Nadané děti
Jak odhalit šikanu nadaného žáka | ZapojmeVsechny.cz, mensa.click/jr
Jak podpořit talent nadaného žáka (pohled žáka a pedagoga) | ZapojmeVsechny.cz, mensa.click/jt
Zvědavost dětí si pauzu nedává. Učit doma nadané dítě je práce na plný úvazek | EDUZIN.cz, mensa.click/ju
Nadané děti potřebují podporu a přijetí, aby nekončily na terapiích, zdůrazňuje ředitelka Nadace RSJ | Radiozurnal.Rozhlas.cz, mensa.click/jv
Doporučení rodičům pro rozvoj nadaných předškolních dětí | ZapojmeVsechny.cz, mensa.click/jw
Zázračný belgický chlapec je v 11 letech bakalářem, hledá klíč k nesmrtelnosti | Novinky.cz, mensa.click/jx
Mimořádné nadání může být někdy pro děti danajským darem | Perpetuum.cz, mensa.click/jy
Máte doma nadané dítě? V Pardubicích může chodit do třídy s rozšířenou výukou | Pardubicky.Denik.cz, mensa.click/jz
Lidská inteligence
Mezinárodní srovnání podle IQ: Češi žalostně pohořeli, nejhorší je to u dětí | TN.Nova.cz, mensa.click/k1
„Termín ‚autista‘ pochází z řeckého ‚autos‘ s významem ‚sám‘ a v odborné literatuře se poprvé objevil v roce 1911. Jako označení pro danou diagnózu se užívá až od roku 1943, což ovšem neznamená, že by autisté neexistovali již dávno předtím. Dle svědectví o chování řady historických osobností můžeme zpětně soudit, že k nim patřili například renesanční malíř Michelangelo, britský fyzik Isaac Newton či vynálezce Nikola Tesla. Pokud se ovšem jedná o míru podivínství, patrně nejdál zašel britský chemik a fyzik Henry Cavendish, jeden z nejvýznamnějších představitelů osvícenské vědy.“
zdroj: 100+1.cz
Syndrom učence: Fascinující svět mezi genialitou a podivínstvím | 100+1.cz, mensa.click/k2
8 rysů osobnosti, které mají inteligentní lidé společné. Odhaleno vědeckými výzkumy, žádnými odhady | DamskyDenik.cz,
mensa.click/k3
Nejchytřejší člověk historie měl IQ 270: Kdo byl William James Sidis? | 100+1.cz, mensa.click/k4
Jedenáctiletá Indka řeší hlavolamy levou zadní. Doslova | Novinky.cz, mensa.click/k5
Mozek
„Mozek potřebuje stále nové podněty a vjemy. A zejména kreativní činnosti jsou pro mozek velmi přínosné. Můžeme se tedy učit třeba malovat či kreslit, zkoušet různé manuální činnosti. S každým novým impulsem se nám v mozku otvírají další spoje mezi neurony. A to je právě důležité, abychom měli v mozku co nejvíce aktivních spojení.“
zdroj: Hradec.Rozhlas.cz
Mozek si tvoří dálnice. Pestrostí podnětů vzniká prostor pro možnou objížďku, radí trenérka paměti | Hradec.Rozhlas.cz, mensa.click/k6
Běh, chůze, ale i učení a dodržování pitného režimu. Trénink udrží paměť a mozek v kondici | Lidovky.cz, mensa.click/k7
Zázrak lidské paměti: Jak na ni vyzrát a jaká je kapacita lidského mozku? | 100+1.cz, mensa.click/k8
Když spíte, tak váš mozek neodpočívá. Pracuje a třídí posbírané informace | Flowee.cz, mensa.click/k9
„Posledních 15 let dramaticky přibývá studií, které dokazují změny v mozcích lidí po praktikování mindfulness. A některé studie dokonce dokládají, že po něm rostou nové neurony nebo se některé části mozkové kůry ztlušťují či se mění aktivita částí mozku.“
zdroj: Domácí.HN.cz
Praktikování mindfulness prokazatelně způsobuje pozitivní změny na mozku, říká klinický psycholog Miroslav Světlák | Domaci.HN.cz, mensa.click/ka
Paralyzovaný může „mluvit“. Lékaři mu dokázali poprvé číst mozkové vlny a skládat z nich věty | CT24.CeskaTelevize.cz, mensa.click/kb
Zahraniční (EN)
Cognitive deficits in people who have recovered from COVID-19 | TheLancet.com, mensa.click/ke
Intelligence & Unbelief | US.Mensa.org, mensa.click/kf
Sounds and words are processed separatly and simultaneously in the brain | ScienceDaily.com, mensa.click/kg
Inspired by Chronic Illness, She Made Award-Winning Art about the Brain | ScientificAmerican.com, mensa.click/kh