Domů Inteligence a vzdělávání Vzdělávání mimořádně nadaných dětí v Šumperku? Ano, ve Veselé školce!

Mateřská škola Veselá školka se nachází v okrajové části města Šumperk a sestává se z pěti odloučených pracovišť, která se zaměřují na rozvoj environmetální, tělesné a tvořivé oblasti u dětí, na vzdělávání dětí dvouletých a v neposlední řadě se věnuje vzdělávání dětí mimořádně rozumově nadaných. Jak vůbec vznikla myšlenka zaměřit se na vyhledávání a vzdělávání dětí s potenciálem nadání ve městě přezdívaném Malá Vídeň, které se nachází v malebném jihozápadním okraji Jeseníků?

Celý tento odvážný a ambiciózní nápad, jehož autorkou je ředitelka Veselé školky Mgr. Yvona Šimková, vznikl zhruba před patnácti lety. Základní a původní myšlenkou bylo vytvořit mateřskou školu, která by se odlišovala od ostatních a dokázala by nabídnout rodičům jiné možnosti ve vzdělávání jejich dětí. Za velké podpory zřizovatele a pedagogicko-psychologické poradny (dále PPP) tak vznikl projekt, jehož unikum spočívalo ve vzdělávání dospělých v této oblasti – tedy rodičů, pedagogů MŠ i ZŠ, odborníků z PPP i samotného zřizovatele. Součástí tohoto projektu byla i spolupráce se slovenským městem Prievidza, které je partnerským městem Šumperka. Celý projekt trval dva roky, probíhal částečně na Slovensku a u nás, byl velmi ojedinělý a získal také spoustu ocenění. Průběh projektu pomohl ucelit myšlenku směru, kterým se bude jedno z pracovišť Veselých školek ubírat. Zajímavou náhodou je sídlo této šumperské mateřské školy – v ulici Prievidzská.

V mateřské škole Prievidzská je pět tříd, vzdělávání mimořádně rozumově nadaných dětí a dětí s akcelerovaným vývojem probíhá formou skupinové integrace do tradiční třídy – třídy Včelky. Výuka probíhá podle programu Začít spolu, který je obohacen o prvky vzdělávání pro nadané děti. Pedagog je v tomto případě partnerem, který vede děti k tomu, aby byly samostatné, dokázaly vyjádřit své potřeby, touhy, přání, uměly se rozhodnout a na své okolí působily jako osobnost.

K samotné identifikaci nadaného dítěte dochází vždy ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou, ovšem konečné rozhodnutí, zda bude dítě navštěvovat třídu Včelky, je v rukou rodičů. Pokud rodiče projeví zájem, aby jejich dítě zůstalo v tradiční třídě, je jim nabídnuto, že se může účastnit nadstandardní aktivity Malý vědec, ve které se rozebírají různá témata podrobněji, formou pokusů se děti dovídají nové informace a získávají nové zkušenosti. Důležitým pilířem je velmi úzká spolupráce s odborníky z PPP, kvalitně proškolený a vzdělaný kolektiv pedagogů a následná spolupráce se 6. ZŠ v Šumperku, která navazuje na vzdělávání mimořádně rozumově nadaných dětí v MŠ.

Na počátku byla myšlenka, jak pomoci dětem, která se na první pohled mohou jevit jako „zlobivá, neposedná či hyperaktivní“, ale ve skutečnosti se „jen nudí“. Díky píli, aktivitě, chuti vytvořit něco nového a cílevědomosti všech zainteresovaných osob, se z myšlenky vyklubal dlouhodobý projekt, který není ještě ani v polovině cesty k cíli. Tím vysněným cílem je předškolní vzdělávání mimořádně nadaných dětí na výborné úrovni a s plnou podporou MŠMT.

Zanechat komentář

67 − 62 =

Mohlo by se vám líbit