Titul „škola spolupracující s Mensou“ uděluje Mensa Česko základním a středním školám, které se na celonárodní poměry nadstandardně věnují práci s nadanými dětmi. Mezi konkrétní podmínky patří například na pravidelně na škole žákům nabízet možnost testování IQ, účastnit se každoročně Logické olympiády a celkově vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání nadaných dětí.
Aktuálně s Mensou spolupracuje více než 120 škol. Jejich seznam včetně medailonků a zpráv o činnosti najdete na mensa.click/skoly.
V článcích níže některé z těchto škol popisují, co zajímavého s nadanými dětmi a pro nadané děti podnikly v loňském školním roce.
Po kliknutí na název školy se posunete přímo na její článek.
Gymnázium Dr. Josefa Pekaře
Gymnázium Hranice
Masarykovo gymnázium, SZŠ a VOŠZ Vsetín
ZŠ a MŠ Kpt. O. Jaroše, Louny
ZŠ a MŠ Kopřivnice
ZŠ a MŠ Kořenského, Praha
ZŠ a MŠ Libouchec
ZŠ a MŠ Litvínov Hamr
ZŠ a MŠ Staré Město u Frýdku-Místku
ZŠ Boženy Němcové Zábřeh
ZŠ DidaSmart, Brno
ZŠ E. Krásnohorské, Ústí nad Labem
ZŠ JUDr. Josefa Mareše, Znojmo
ZŠ Karla Čapka, Praha
ZŠ Komenského 66, Nový Jičín
ZŠ Litomyšl, U školek 1117
ZŠ Přemyslovců, Louny
ZŠ Příbor, Jičínská 486
ZŠ Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804
ZŠ Strossmayerovo náměstí
ZŠ Strž, Dvůr Králové nad Labem
ZŠ Svatoplukova Šternberk
ZŠ T. G. Masaryka Otrokovice
ZŠ T. G. Masaryka Štětí
ZŠ Zeleneč, Praha
ZŠ J. K. Tyla a MŠ Písek
Univerzitní základní škola Lvíčata



Gymnázium Dr. Josefa Pekaře
Dana Patočková
Školní rok 2024/25 byl na naší škole ve znamení celé řady aktivit podporujících rozvoj nadání našich studentů. Ti tradičně bodovali nejen v oborových olympiádách a dalších soutěžích, ale také o sobě dali výrazně vědět ve více projektech překračujících hranice školy.
V oblasti přírodních věd to byly Enviromentální projekt 4.O nebo Vyrob si svůj Stirlingův motor (pod patronací Národního technického muzea). V kulturní oblasti jsme se stali organizátorem prvního ročníku literární soutěže mladoboleslavských střední škol s názvem František nepíše tiše a výrazné mediální pozornosti se těšil projekt Probuďme aulu, jehož cílem bylo z auly (původně školní kaple v historické budově GJP) vytvořit reprezentativní prostory pro kulturní akce školy i pro společenské dění v regionu. Tomuto projektu předcházel velkolepý úspěch, kdy se díky studentské multimediální kampani podařilo po více než 100 letech vypátrat dva ze tří obrazů ztracených z původní školní kaple. Aulu dnes zdobí repliky těchto monumentálních děl.
Rozvoj kulturních aktivit a uměleckého nadání našich studentů je bohatě podporován činností školního orchestru, školního pěveckého souboru Lyra, tradičním společným zpíváním u klavíru ve vestibulu školy, činností Akademie literární kreativity, kroužkem malby, každoročním vydáváním Almanachu mladé studentské tvorby, dlouholetou existencí Student revue (ocenění Studentský časopis roku ve Středočeském kraji) a působením školního dramatického souboru.
Právě v oblasti dramatického umění a recitace dosáhli naši studenti řady ocenění a úspěchů. Škola se opět stala organizátorem okresních kol recitačních soutěží Dětská scéna a Wolkerův Prostějov, kde naše studentka dosáhla na nejvyšší příčku v podobě vítězství v celostátním kole. Dalšími výraznými úspěchy v individuální recitaci byly druhé místo v celostátním finálovém kole soutěže Čtvrtlístek aneb Memoriál Rostislava Čtrvrtlíka a vítězství spolu s mnoha dalšími oceněními pro členy dramatického souboru GJP na 27. ročníku literárně-recitační soutěže Macharův Brandýs. Tradiční přehlídky umělecké činnosti našich žáků – Vánoční akademie 2024 a Jarní akademie 2025 – byly doplněny podzimním vystoupením našich uměleckých souborů v partnerském městě Pezinok.





Gymnázium Hranice
Marta Křenková
Podpora nadaných studentů je na naší škole dlouhodobou prioritou. Vytváříme prostředí, ve kterém mohou žáci rozvíjet svůj potenciál prostřednictvím účasti v soutěžích, projektové činnosti či spolupráce s univerzitami. Díky tomu se daří objevovat a podporovat talenty, které dosahují mimořádných výsledků i na celostátní či mezinárodní úrovni.
Příkladem je náš absolvent Adam Horák, jenž ve školním roce 2024/25 výrazně reprezentoval školu v oblasti chemie. Adam byl několik let zapojen do projektu Badatel Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, který nadaným středoškolákům umožňuje věnovat se odborné vědecké práci.
Výsledky jeho výzkumu vyústily ve středoškolskou odbornou práci Syntéza sekundárních metabolitů rostlin s dihydropyranovým kruhem – aplikace při syntéze (+)-obolactonu. S ní Adam získal 1. místo v celostátním kole SOČ a uspěl také na Studentské vědecké konferenci i na Konferenci mladých přírodovědců v Olomouci.
Jeho znalosti chemie však dalece překročily rámec středoškolského učiva. To potvrdil i na světové úrovni, když vybojoval bronzovou medaili na Mezinárodní chemické olympiádě (International Chemistry Olympiad).
Adamovy úspěchy jsou inspirací nejen pro jeho spolužáky, ale také důkazem, že systematická práce s nadanými studenty má smysl a přináší špičkové výsledky. Věříme, že jeho zapálení pro vědu přetrvá i do budoucna a že jeho jméno ještě mnohokrát uslyšíme.
Historický úspěch českých studentů na Mezinárodní chemické olympiádě
„Čeští středoškoláci zaznamenali historický úspěch na 57. ročníku Mezinárodní chemické olympiády (IChO). Ta se letos konala ve Spojených arabských emirátech za účasti rekordních 90 zemí a 354 soutěžících. Český tým ve složení Václav Verner (PORG Libeň, Praha), Matěj Pěnička (Gymnázium Nad Alejí, Praha), Ondřej Michal (Gymnázium Botičská, Praha) a Adam Horák (Gymnázium Hranice) si odvezl jednu zlatou, dvě stříbrné a jednu bronzovou medaili.“ celý článek



Masarykovo gymnázium,
SZŠ a VOŠZ Vsetín
Jana Kinclová
Naše škola v sobě zahrnuje čtyřleté i osmileté gymnázium, střední zdravotnickou školu a vyšší odbornou zdravotnickou školu. V rámci podpory nadaných a mimořádně nadaných studentů spolupracujeme s Mensou Česko, jsme fakultní školou Přírodovědecké fakulty Olomouc a úzce spolupracujeme i s dalšími vysokými školami jako např. Fakulta aplikované informatiky při UTB Zlín a Lékařská fakulta Brno – Juniorská akademie.
Při rozpoznání mimořádného nadání a při péči o takového žáka naše výchovná poradkyně úzce spolupracuje se školským poradenským zařízením, učiteli a rodiči. Na základě doporučení z KPPP stanovujeme plán pedagogické podpory, studentům je umožněno ve vybraných předmětech navštěvovat výuku a semináře ve vyšších ročnících či jsou zapojeni do rozsáhlejších a rámec běžného učiva přesahujících projektů. Při škole rovněž funguje ucelený systém kariérového poradenství, kdy je kariérová poradkyně studentům po celou dobu studia nápomocna při otázce dalšího profesního směřování a výběru vysoké školy.
Od roku 2019 spolupracujeme s Centrem talentované mládeže (CTM) – v loňském školním roce některý z kurzů absolvovalo celkem 18 studentů a 5 z nich ho ukončilo mezinárodní AP zkouškou. Díky spolupráci s CTM a MŠMT mohou studenti absolvováním AP kurzu nahradit ústní část maturitní zkoušky v předmětech Biologie, Chemie, Programování a Fyzika.
Předností naší školy je také široká nabídka výuky cizích jazyků a nejrůznější kroužky – např. šachy, kroužek matematiky a logiky pro studenty vyššího gymnázia, klub deskových her nebo programování (využívající systém Rapsberry, Ozoboti, Scratch apod.). Od roku 2019 se studenti zapojují do programu osobního rozvoje – Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE).
Naši studenti každoročně dosahují výborných výsledků v různých soutěžích a jsou úspěšní i v obhajobách prací v rámci SOČ. V neposlední řadě nabízíme studentům možnost zdokonalit si své dovednosti v IT a práci ve dvou počítačových učebnách s nejnovějšími systémy.
V posledních letech se velmi osvědčily Projektové dny, kdy na konci školního roku pořádáme pro studenty napříč ročníky širokou paletu akcí a exkurzí v nejen v ČR, ale i zahraničí – např. CERN Švýcarsko, přehrada Dlouhé stráně, VŠ strojírenská Ostrava, státy Beneluxu, Barcelona, Spánková laboratoř Ostrava, Dny s psychologií, Slovinsko, Urgentní příjem při KNTB Zlín atd.
Pro naše studenty i veřejnost také pořádáme festival InspirujME fest, kde je v rámci přednášek možnost potkat zajímavé a inspirativní osobnosti z různých oborů (v posledních letech např. M. Hilský, D. Drábová, P. Kolář, V. Kořen, V. Moravec, J. Petáková nebo M. Londesborough).

ZŠ a MŠ Kpt. O. Jaroše, Louny
Jana Elbelová
Již mnoho let je naše škola místem soustřeďujícím nadané sportovce a zpěvačky. V našich „háčkových“ třídách mají žáci výuku rozšířenou buď o hokejovou přípravu, nebo o sborový zpěv. Někteří mladí hokejisté se účastní tréninkových kempů dokonce až v Kanadě, školní výběrový sbor Kvítek zase koncertoval v Německu. Naši žáci se pravidelně umísťují také na předních příčkách dopravních soutěží. Letos se blýskla druhým místem také smíšená štafeta deváťáků na Mistrovství světa v halovém veslování.
Od školního roku 2024/25 jsme se však začali více zajímat i o další druhy talentů a nadání. Celý učitelský sbor prošel hned na začátku roku školením k tématu nadaných dětí. Intenzivně jsme se zaměřili na identifikaci a využili k tomu rozličné nástroje. Především vlastní pedagogickou nominaci, ale i mensovní testování IQ nebo diagnostický nástroj Invenio.
Žáci se mohli zapojit do aktivit Klubu nadaných dětí Talentík, účastnit se Logické olympiády či Bobříka informatiky, vyjet na mistrovství ČR v Abaku nebo na týdenní vzdělávací pobyt pro přírodovědně nadané žáky na Přírodovědeckou fakultu Univerzity Jana E. Purkyně do Ústí nad Labem.






ZŠ a MŠ Kopřivnice
Hana Priviczerová
Naše škola se i v uplynulém školním roce aktivně věnovala rozvoji talentovaných žáků a podpoře logického myšlení. Rádi bychom se podělili o několik úspěchů a aktivit, na které jsme opravdu hrdí.
Jedním z obdivuhodných výkonů byl úspěch žáka 3. ročníku, který v soutěži Matematický klokan dosáhl plného počtu bodů, a umístil se tak na 1. místě. Neméně úspěšně naši školu reprezentoval také žák 5. ročníku, který se zúčastnil okresního kola Matematické olympiády. V silné konkurenci se umístil na krásném 3. místě, čímž potvrdil svou píli, přemýšlivost a matematické nadání.
Pro nejmladší žáky 1. a 2. ročníků jsme připravili oblíbený kroužek Zažij a poznej, zaměřený na hravé a bezpečné seznamování s přírodními vědami. Děti se zábavnou formou učily pozorovat, porovnávat a vyvozovat závěry, což jim pomáhalo budovat základy logického a vědeckého myšlení.
Naše škola se zaměřuje i na spolupráci s rodiči. Pravidelně pořádáme Kavárnu Světa vzdělání, kde mají rodiče možnost nahlédnout do výuky Hejného matematiky a pochopit jednotlivá matematická prostředí a principy, aby lépe porozuměli tomu, jak se jejich děti učí, přemýšlejí a objevují matematiku zcela novým způsobem.
Těší nás, že můžeme být součástí vzdělávání, které dětem dává smysl, rozvíjí jejich silné stránky a zároveň je baví.


ZŠ a MŠ Kořenského, Praha
Hana Schmidová
Na naší škole je rozvoj nadaných dětí dlouhodobou prioritou. Podporujeme je v matematice, jazycích, sportu i kreativitě – a výsledky na sebe nenechaly čekat.
Naši žáci uspěli na mistrovství ČR v Zatre i v mezinárodní dámě, odkud si odvezli stříbro a třetí místo. Jedenáct z nich se díky tomu kvalifikovalo na mistrovství Evropy v Itálii a mistrovství světa v Turecku. Úspěch slavila i 1. A, když v soutěži nakladatelství Meander vyhrála balík 50 knih do školní knihovny. Tradicí je u nás i zapojení do matematických a anglických olympiád, stejně jako sportovní aktivity – naši žáci soutěží v bowlingové i cyklistické lize.
Nadání rozvíjíme individuálně i hravě: žáci si půjčují logické hry, každoročně pořádáme přehlídky novinek od firem ALBI, Mindok či DINO, každý rok nás také můžete potkat na Deskohraní a pravidelně probíhá také mensovní testování IQ.
Naší ambicí je, aby děti objevovaly svůj talent, nacházely radost z poznávání a sbíraly zkušenosti, které jim otevřou cestu do světa i k budoucímu úspěchu.




ZŠ a MŠ Libouchec
Iva Machová
Na naší škole v rámci vzdělávacích programů Škola pro život (ZŠ) a Poznáváme svět všemi smysly (MŠ) podporujeme individualitu a osobnostní rozvoj dětí. Snažíme se rovněž o systematickou podporu nadaných žáků. Učíme se vyhledávat nadané děti, které pak na úrovni podpůrných opatření nastavených školou ve výuce dále podporujeme a motivujeme. Zpracovali jsme Koncepci podpory nadání a akční plán realizace jednotlivých kroků.
Učitelé zpracovávají baterii pomůcek pro nadané žáky a ve třídách 1. i 2. stupně mají k dispozici boxy s materiály k využití. Samozřejmostí se již stávají diferencovaná zadání úkolů, tedy přizpůsobení obtížnosti a rozsahu úkolů vzdělávacím potřebám a schopnostem žáků. Snažíme se vytvářet podmínky i pro děti s vysokou senzitivitou (kanceláře k vymezení klidného prostoru a hluchátka).
Svou podporu zaměřujeme i na talentové soutěže a sportovní aktivity našich žáků. Pedagogové ZŠ pravidelně navštěvují vzdělávací semináře zabývající se touto tematikou, včetně konference Vzdělání pro budoucnost. Spolupracujeme i s dalšími organizacemi jako NPI ČR, UJEP, Badatelská akademie Datel nebo ZUŠ Chabařovice.
I v minulém školním roce měli nadaní žáci v některých předmětech možnost docházet na hodiny ve vyšším ročníku, navštěvovat kroužek Koumák plný bádání, logických her, neobvyklých úkolů a kreativního myšlení a zapojovat se do soutěží (olympiády MŠMT, sportovní soutěže, Logická olympiáda, Zlatý list, Finanční gramotnost, Bobřík informatiky, Ekonomická olympiáda).
Uskutečnilo se také několik exkurzí a projektových dnů – např. Edubus – mobilní polytechnická laboratoř, projekt Educast – tvorba živého zpravodajství z prostředí školy, bádání na Fakultě životního prostředí UJEP, návštěva Digitální laboratoře UJEP a Národního technického muzea nebo Akademie nápadů ICUK – interaktivní program pro žáky, kteří mají nápady a chuť tvořit.






ZŠ a MŠ Litvínov Hamr
Petra Vojtěchová
V minulém školním roce podnikli někteří naši žáci 2. stupně Výměnu mládeže, při které se svými slovenskými vrstevníky společně strávili 7 dní nedaleko Klášterce nad Ohří. Během týdne podnikali mnoho aktivit zaměřených na ekologii a z tohoto týdne si donesli mnoho nových poznatků i nových přátelství. Vše pak společně sdíleli s ostatními žáky školy pomocí školního časopisu, který tomuto výjezdu věnoval celé číslo. Žáci se navzájem poznali i za jiných okolností, než ve škole a řada z nich si našla nové přátele.









ZŠ a MŠ Staré Město u Frýdku-Místku
Ivana Tesarčíková, Petra Potyková
Rozvoj vzdělání žáků skrze praktické poznání
Žáci naší školy měli v uplynulém školním roce jedinečnou příležitost studovat na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava. Díky spolupráci naší školy s VŠB-TUO se mohli zapojit do prestižního programu Junior univerzity.
Během ročního studia absolvovali žáci pravidelné měsíční workshopy a přednášky zaměřené na široké spektrum oborů – od geologie, metalurgie a informačních technologií přes ekonomii až po bezpečnostní inženýrství. Program byl navržen tak, aby podporoval zvídavost, rozvíjel kritické myšlení a umožnil dětem nahlédnout do reálného světa vědy a techniky.
Za své úsilí a aktivní účast byli žáci na závěr studia slavnostně promováni přímo na akademické půdě VŠB-TUO, kde získali čestné tituly Junior a Kadet. Tento slavnostní akt byl nejen oceněním jejich práce, ale také motivací k dalšímu vzdělávání a osobnímu rozvoji.
Jsme hrdí na naše žáky a děkujeme VŠB-TUO za inspirativní spolupráci, která otevírá nové obzory a přináší skutečný smysl modernímu vzdělávání.
Dalším krokem pro rozvoj praktického poznání světa je začlenění finanční gramotnosti do výuky. Věříme, že schopnost správně hospodařit s penězi, rozumět základním ekonomickým pojmům a umět plánovat své finance je dovednost, která patří k životním kompetencím dnešní doby. Proto se této oblasti věnujeme již na 1. stupni.
Finanční gramotnost rozvíjíme především prostřednictvím projektových dnů, během nichž si žáci zábavnou a praktickou formou zkouší, jak funguje svět peněz.
Nezůstáváme však jen u samostatných projektů – finanční vzdělávání propojujeme i mezipředmětově. Děti se tak s tématem setkávají v matematice při počítání s penězi, v českém jazyce při práci s texty z prostředí obchodu či banky, nebo v prvouce a etické výchově při diskusích o potřebách a přáních.
Součástí naší práce jsou i exkurze do České národní banky, kde mají žáci možnost nahlédnout do fungování jedné z nejdůležitějších institucí v oblasti finanční stability. Díky přímému zážitku se jim svět financí stává mnohem srozumitelnějším.
Velkým přínosem pro žáky byla rovněž akce Bankéři do škol, při níž se setkali s odborníky z praxe a mohli s nimi diskutovat o světě financí.
Podporou v této oblasti je pro nás také skutečnost, že jsme ambasadorskou školou projektu Skoala Nadace České spořitelny. Tento projekt nám přináší metodické materiály, inspiraci i možnost sdílet zkušenosti s dalšími školami. Díky tomu můžeme finanční gramotnost rozvíjet systematicky, moderně a s ohledem na potřeby našich žáků.
Snažíme jít příkladem i dalším školám v regionu. Uspořádali jsme proto ve spolupráci s NPI digikavárnu na téma výuky finanční gramotnosti – nejprve pro pedagogy okolních škol Moravskoslezského kraje a následně i pro rodiče. Díky tomu mají nejen učitelé, ale i rodiny našich žáků možnost seznámit se s tím, jakým způsobem děti k finanční gramotnosti vedeme a jak ji lze rozvíjet i mimo školu.
Jsme přesvědčeni, že právě díky těmto krokům si naši žáci odnášejí nejen znalosti, ale především praktické dovednosti, které jim pomohou být v budoucnu finančně zodpovědnými a samostatnými lidmi.




ZŠ Boženy Němcové Zábřeh
Michaela Egerová
Pohádka o Božence
Byla jednou jedna škola, která se jednoho dne podívala na hemžící se bytosti ve svých útrobách. Bytosti malé i větší pulzovaly činorodostí a naplňovaly její tepny životem a její srdce radostí, hrdostí a láskou. Při tomto letmém pohledu vypadalo vše idylicky. Kdo potřeboval pomoc, tomu se jí dostalo v podobě speciálního pedagoga, školního psychologa, asistentů pedagoga, individuálního vzdělávacího plánu a tak dále…
Při bližším a hlubším pohledu však škola objevila několik žáků, kteří se ve škole necítili dobře. Jejich původně dychtivé oči plné očekávání nějakým způsobem zesmutněly, radost se z nich vytrácela. To byla velice zapeklitá věc, jíž musela škola přijít na kloub. A tak začala tyto děti tiše pozorovat.
Upřeně sledovala Tomíka v 1. A, který při nástupu do školy již četl, jak znuděně listuje slabikářem, Natálku v 2. B, jak kouká smutně z okna v matematice, když zase čekala, až všichni ostatní budou mít taky hotovo. S nechápavým výrazem sledovala Janu, která se úplně přestala hlásit po tom co jí paní učitelka řekla, že ji už nebude vyvolávat, protože chce slyšet i ostatní. V 6. C pozorovala Tomáše, který neustále vyrušoval, pořád se ptal a uváděl pana učitele do stavu zoufalství. A těch zvláštních dětí, které ve škole neprospívaly, bylo stále víc a víc.
Nechápala, proč se do ní, školy tak barevné a plné zajímavých kroužků, nechce těmto dětem chodit. Když se však naladila na jejich frekvenci, uslyšela: „Je tam nuda. Nic nového se nedozvím. Nikdo mi tu nerozumí, cítím se divný. Vadí mi hluk ve třídě. Nesnáším, když se nedodržují pravidla, proč musím všechno pořád opakovat, je to tak pomalé!“ To všechno si škola mohla najednou nejen poslechnout, ale nyní i vidět v očích těchto dětí.
Nejprve se trochu nakrkla, protože ona se tady tak snaží, a pořád to není dost dobré… Ale potom si vzpomněla na smutek, vzdor, rezignaci a pomalu vyhasínající plamínek zájmu v očích dětí a najednou jako by se jí rozsvítila všechna světla od sklepa až po půdu a došlo jí to! Tyto děti nemají naplňovány vzdělávací potřeby, a proto ve škole chřadnou, zlobí, rebelují, mají bolesti bříška… A tak to na Božence začalo.
Začaly se naplňovat potřeby nadaných dětí. Minulý rok se jich našlo 70 díky pedagogickým nominacím, testování Mensou Česko, Inveniem atd. Děti začaly chodit do speciálních vytahovaných hodin založených na badatelské výuce a mezipředmětových vazbách s vyšší akademickou náročností. V rámci anglického jazyka mohly navštěvovat hodiny Science – tedy základy vědy v angličtině, kde se místo barev a členů rodiny anglicky učily vnitřní orgány, vývojová stádia motýla a fotosyntézu. Odpoledne mohly chodit do klubu nadaných dětí, o prázdninách pro ně škola připravila příměstský tábor Science Quest.
Učitelé ve škole se učí, jak s takovými dětmi pracovat, vnímat je i jejich jinakost. Jeden z pilířů vize školy je právě podpora nadání. V tomto pilíři se sešli úžasní lidé a pedagogové a společnými silami za podpory osvíceného vedení tvoří funkční systém, který se neustále vylepšuje, zpřesňuje, adaptuje a expanduje.
V tomto roce se rozrůstá i na 2. stupeň, kde se zavádí akcelerované hodiny, ze začátku na zkoušku v matematice, ale kdo ví, třeba se časem stanou standardem i v jiných předmětech. Nadaní žáci na 2. stupni budou společně pracovat na projektech. Prvky CLIL se začnou objevovat ve všech předmětech ve formě tzv. „jazykových spršek“. A na rodiče škola taky nezapomíná! Mohou se účastnit kavárniček, neformálních povídání o nadání a formativním hodnocení a při tom si vyrobit třeba pleťové mléko nebo balzám na rty. Zažijí tak svou vytahovanou hodinu, kterou mají na Božence možnost zažít jejich děti.
Tak, a to je tady prozatím konec této pohádky o škole Božence. Ale nebojte se, je to pouze začátek příběhu, který bude plný zkoušek, bojů i malých a velkých hrdinů, kteří se nenechají jen tak odradit. Před nimi se totiž rýsuje škola, kde se budou cítit dobře všechny děti.





ZŠ DidaSmart, Brno
Irena Matušková
Co se stane, když děti dostanou do ruky knihy, kde samy rozhodují o osudu hrdinů? Na naší škole jsme to zkusili a musíme říct, že nás výsledky nadchly úplně stejně jako naše žáky.
Prvňáčci začínali v zážitkové hodině, společně s paní učitelkou Irčou četli, luštili a objevovali, jak takový gamebook vlastně funguje. Druháci už si troufli na samostatné čtení a s nadšením ostatním prezentovali svá dobrodružství v českých krajinách a historii.
Třeťáci se pustili do velkého a dlouhodobého projektu – vytvořit vlastní gamebook! Rozplánovali si stromovou strukturu, začali v týmech, které se v každé další úrovni dělily, až do místa, kde každý napsal svůj vlastní závěr. Vzniklo z toho krásné dílo, které nakonec dostalo i interaktivní elektronickou podobu.
Čtvrťáci si vymysleli cestování časem, jejich hrdina se každého 29. února ocitl u jiné historické osobnosti, od Boženy Němcové po Einsteina. Jeden z chlapců byl tak nadšený, že vytvořil úplně sám profesionální gamebook včetně ilustrací, luštitelských úkolů s přesahem i do jiných školních předmětů a přehledného značení pro pohyb v knize. Páťáci, to už byli mistři, psali, ilustrovali a sami převáděli do elektronické podoby.
Výsledek? Naše knihovna je plná nových gamebooků, které inspirují mladší spolužáky. Nejlepší na tom všem ale je, že to děti bavilo a jako by mimochodem získaly řadu nových dovedností i vědomostí. Takže, příště zase!









ZŠ E. Krásnohorské, Ústí nad Labem
Lenka Macková
V naší škole pracujeme s nadanými žáky již mnoho let. Mohou docházet na výuku do vyššího ročníku, účastní se soutěží a olympiád, ve kterých se pravidelně umísťují na předních místech, a v odpoledních hodinách mohou navštěvovat Kroužek nadaných dětí, Badatelský kroužek, Klub deskových her a zábavné logiky i spoustu kroužků sportovních.
Naši žáci mají možnost pracovat s řadou pomůcek, které mají k dispozici ve svých třídách nebo odborných učebnách, jako IT technologie, encyklopedie, hlavolamy nebo deskové hry. V rámci kmenových tříd žáci pro své vrstevníky připravují zábavné soutěže a úkoly, zpracovávají prezentace a vzájemně si pomáhají.
V uplynulém školním roce proběhly o Halloweenu a v rámci Noci s Andersenem zajímavé akce. Žáci vytvořili týmy (mladší se staršími) a společně procházeli školou, kde pro ně byly připravené QR kódy s úkoly. Vítězný tým získal poklad. Akce byla velmi úspěšná a děti si ji náramně užily.




ZŠ JUDr. Josefa Mareše, Znojmo
Eliška Salavová
Naše škola spolupracuje s Mensou již několik let a systematicky podporuje a rozvíjí potenciál svých nadaných žáků. V minulém školním roce jsme v Kroužku bystrých a nadaných dětí uspořádali řadu praktických a tvořivých aktivit, které dětem přiblížily svět vědy, techniky i historie.
Exkurze na letiště
Na podzim jsme navštívili malé znojemské letiště, kde se děti mohly blíže seznámit s místní leteckou tradicí i s technickým zázemím letadel. Měly možnost zblízka poznat práci pilotů i techniků a vyslechnout si vyprávění o fungování letiště. Nechyběla ani možnost nahlédnout přímo do kokpitu a klást otázky, které dokazovaly zvídavost a zájem našich malých nadšenců o svět vědy a techniky.
Návštěva výrobny dřevěných hraček VRKY
Další obohacující aktivitou byla návštěva výrobny dřevěných hraček VRKY ve Znojmě. Tato místní firma, známá svou řemeslnou precizností, otevřela dětem své dveře a ukázala jim nejen historii rodinného podniku, ale i pestrost výroby dřevěných modelů dopravních prostředků. Během úvodní přednášky se žáci dozvěděli, jak se z drobného rodinného projektu stala uznávaná značka, jejíž výrobky se dostaly k dětem po celé republice. Následovala podrobná prohlídka výroby – děti viděly ručně opracovávané části i špičkové laserové technologie, jimiž se dnes jednotlivé díly přesně vyřezávají. Velkým zážitkem byla možnost vyzkoušet si některé modely sestavit a vlastníma rukama zakusit, kolik zručnosti a soustředění jejich tvorba vyžaduje. Každý si nakonec domů odnesl nejen zážitky, ale i vlastnoručně sestavený malý dřevěný model. Exkurze tak dětem nabídla hlubší pochopení řemeslné práce a radost z tvoření.
Dobrodružná výprava časem
V závěru školního roku čekala členy kroužku doslova cesta časem. Děti navštívily stejnojmennou expozici, která je přenesla zpět do minulosti a ony si na vlastní kůži zkusily, jak žili naši předkové. Pod vedením zkušených lektorů se prakticky seznámily se starými řemesly – například stavbou baziliky, kterou si mohly nejen promyslet, ale i skutečně postavit vlastníma rukama. Poznaly tak náročnost i důmyslnost práce dávných stavitelů. Po výpravě do historie jsme se přesunuli do Mozkoherny – prostoru plného logických her, hlavolamů a skládaček, kde se děti procvičily v koncentraci, postřehu i strategickém myšlení. Tato akce byla nejen inspirativní a naučná, ale hlavně zábavná – přesně taková, jakou si pro své zvídavé a tvořivé členy přejeme.
V příštím školním roce plánujeme na tuto tradici navázat a připravit pro děti další zážitky, které jim otevřou dveře k objevování světa i sebe sama.















ZŠ Karla Čapka, Praha
Alena Vávrová, Marek Liška
ZŠ Karla Čapka je běžná škola v Praze 10 – Vršovicích, ale v současné době je kapacita školy zcela naplněná, již několik let musíme odmítat žádosti o přestup a při zápisu se i ze spádových dětí volí losem.
Škola vytváří programy pro nadané žáky a stejně tak nabízí i kompletní péči o žáky se specifickými poruchami učení.
Snažíme se identifikovat a vyhledávat nadané dětí a následně s nimi pokračovat v systematické práci. V předchozím školní roce jsme díky grantu PII otestovali děti v 1.–6. ročníku pomocí testů Mensy Česko, Invenia a našeho Logea.
Do výuky zapojujeme netradiční metody a snažíme se podporovat spolupráci napříč ročníky. Na druhém stupni každoročně probíhá projektový týden (v minulém školním roce už po šestnácté), kde se děti dělí dle svých zájmů bez ohledu na ročník. Dostanou se i na běžně nepřístupná místa, mají možnost vyzkoušet si nové či neobvyklé činnosti a následně se učí zpracovávat poznatky, pracovat v týmu a nakonec i prezentovat své výsledky na veřejnosti. V blízkém divadle Mana se na ukázce závěrů projektového týdne kromě žáků a učitelů celého 2. stupně sešla i spousta rodičů bez ohledu na dobu pátečního dopoledne. Učitelé naší školy také prezentovali historii, zkušenosti i úskalí projektových týdnů na konferenci Mensy Vzdělání pro budoucnost 2025.
Na prvním stupni pracuje pět skupin matematiky pro talentované žáky mimo kmenovou třídu a stejně tak i v českém jazyce. Děti i vyučující mají hodinu PST (práce s talenty) pevně ukotvenou v rozvrhu, na zařazení do skupiny není nutné rozhodnutí PPP a může se během roku změnit.
Podporujeme děti ve čtení a ve vztahu k literatuře vůbec. Máme velkou knihovnu přístupnou dětem každý den o každé přestávce. Na jaře 2025 proběhl knižní swap spojený s hlasováním o nejlepší knihu. Podle výsledků pak knihovnu doplňujeme. Děti se zapojují do soutěže Cena K. Čapka a píší prózu i poezii na dané téma. Každé úterý se schází kroužek novinářů, a škola tak pravidelně vydává svůj časopis Věc Makropulos. Mezi velmi oblíbené akce patří knižní veletrh Svět knihy na pražském Výstavišti. Letos se na něj vypravila většina tříd druhého stupně a řada dětí i nakupovala nové knihy.
Do finále Brněnské logické hry (Brloh) 2024 se probojoval tým Krakatit, překvapivě složený ze čtvrťáků. Měli za sebou úspěch v Matematickém putování, tak se odvážně vrhli na šifry Brlohu. I nadále zůstáváme jedinou školou v ČR, která se vždy zúčastnila finále.
Všechny třídy na naší škole máme kvalitně vybavené deskovými hrami, skládačkami a hlavolamy. A výrazně podporujeme děti v deskových hrách. Na podzim se podařilo vystřídat většinu dětí na Deskohraní. Už tradiční je u nás vánoční turnaj – děti začátkem listopadu hlasují, o jaké hry by měly zájem (klasicky jsou to Carcassone, Othello, Piškvorky, Dáma, Ubongo, …), pak se celý druhý stupeň podle zájmu rozdělí na jednotlivé turnaje, kterých bývá až devět, a během předvánočního dopoledne bojují o medaile a drobné ceny.
Do Abaku se zapojují děti napříč ročníky a z republikového finále 2025 jsme přivezli stříbro v jednotlivcích.
Na podzim jsme ve spolupráci NPI pořádali seminář Škola hrou (už po jedenácté). Seminář je charakteristický spoluprací s dětmi – učitelé celou sobotu poslouchali přednášky, a právě ve spolupráci s dětmi se učili nové hry, ověřovali si jejich přístup a testovali svoje dovednosti. Naši osmáci v březnu 2025 v Plzni předváděli učitelům z celého kraje zapojení deskovek do výuky. V červnu pak na tanečním festivalu Folklorika 2025 ve Starém Hrozenkově ukazovali účastníkům, že nejen tancem a zpěvem se může člověk bavit, a vydrželi celé dopoledne znova a dokola vysvětlovat hlavolamy a skládačky.






ZŠ Komenského 66, Nový Jičín
Ivana Juříková, Martina Balová
Badatelský kroužek
V minulém školním roce jsme na naší základní škole spustili Badatelský kroužek pro žáky 3. ročníku, který měl za cíl podpořit zájem o přírodovědné předměty a rozvíjet u dětí jak kompetenční dovednosti, tak osobnostní kvality.
Náplň kroužku zahrnovala fascinující experimenty s fyzikálními a chemickými jevy v přírodě, jako je elektrostatická a magnetická síla, vedení elektrického proudu v obvodu, fyzikální vlastnosti vody, kyselost a zásaditost roztoků, vzlínavost vody a barev, vlastnosti aktivního uhlí a oxidu uhličitého, šíření zvuku či optické klamy. Děti si na pokusech vysvětlily principy fungování lodi, ponorky, sopečných erupcí a reaktivního motoru. Při bádání efektivně využívaly nástroje jako mikroskop, měřidla délky a hmotnosti, což posílilo jejich kompetence v oblasti vědeckého myšlení, pozorování a měření.
Kromě získávání odborných znalostí se kroužek zaměřil i na osobnostní rozvoj: děti rozvíjely zvědavost, kreativitu a schopnost samostatného uvažování tím, že si výsledky pokusů pečlivě zakreslovaly, zapisovaly a dokumentovaly fotografiemi. Práce v týmech podporovala spolupráci, komunikační dovednosti a sebevědomí, když malí badatelé sdíleli své objevy s ostatními. Pod vedením paní učitelky Martiny Balové a paní učitelky Petry Jaškové se děti naučily nejen vědeckým faktům, ale i trpělivosti, vytrvalosti a radosti z objevování, což jim pomáhá budovat silnou osobnost pro budoucí výzvy.
Matematika s nadanými žáky
Pro nadané žáky 4. a 5. ročníku jsme připravili speciální týdenní setkání zaměřená na matematiku, která nejen prohlubovala jejich kompetence v logickém myšlení a řešení problémů, ale také podporovala osobnostní růst prostřednictvím kreativity a spolupráce.
Během výuky řešili žáci náročné úlohy, jako logické hádanky, obrázkové rovnice, magické čtverce, řady čísel a číselné hady. Vyzkoušeli si rébusy, hádanky a prvky z Hejného matematiky, které rozvíjejí abstraktní myšlení. Z dřívek skládali rozmanité obrazce, které pojmenovávali a počítali jejich prvky, a ze stavebnice krychliček stavěli prostorová tělesa, kde zkoumali půdorysy, nárysy a bokorysy. Tyto aktivity posilovaly kompetence v oblasti geometrie, aritmetiky a prostorového vnímání.
Osobnostní rozvoj byl klíčovým prvkem: žáci pracovali samostatně i ve skupinách, což podporovalo iniciativu, týmovou práci a komunikační dovednosti. Často sami vymýšleli nové úlohy pro spolužáky, což rozvíjelo jejich kreativitu, sebevědomí a schopnost leadershipu. Tato přístup jim pomáhal budovat odolnost vůči selháním, zvědavost a radost z intelektuálních výzev, což je připravuje na celoživotní učení a osobní růst.
Anglický jazyk
V oblasti výuky angličtiny se na naší škole zaměřujeme na rozvoj jazykových kompetencí nadaných žáků prostřednictvím diferencované výuky, rozšířených úkolů a přípravy na mezinárodní zkoušky Cambridge English. Tento přístup nejen zvyšuje jejich komunikační dovednosti, ale také podporuje osobnostní rozvoj, jako je sebevědomí v mezikulturním prostředí a motivace k celoživotnímu vzdělávání.
V letošním školním roce se téměř třicet žáků zúčastnilo přípravného kurzu, kde dosáhli vynikajících výsledků. Certifikáty Cambridge mají celoživotní platnost a otevírají žákům dveře k dalším vzdělávacím příležitostem i budoucí kariéře. Kompetenčně žáci zdokonalili slovní zásobu, gramatiku, poslouchání a mluvení, zatímco osobnostně se naučili překonávat bariéry, spolupracovat v mezinárodním kontextu a rozvíjet kritické myšlení prostřednictvím diskusí a projektů. Tento holistický přístup pomáhá dětem budovat sebejistotu, adaptabilitu a globální perspektivu, které jsou klíčové pro jejich budoucí úspěch.




ZŠ Litomyšl, U školek 1117
Jan Coufal
Na naší škole už několik let běží kroužek zábavné logiky MyslIQ, který dává dětem prostor trénovat hlavu jinak než v běžné výuce. Letos se do něj zapojilo deset žáků z 2.–5. tříd a společně každý týden zkoušeli, jak různorodé může přemýšlení být. Na programu nejsou jen klasické rébusy a hádanky, ale také návraty ke „starým“ hrám na šachovnici, které leckdy znají spíše naši prarodiče než dnešní děti.
Vedle toho si účastníci cvičí paměť, baví se nad slovními i matematickými hříčkami a objevují, že logika nemusí být nuda. Důležitou součástí je i prezentace směrem k veřejnosti – na akcích pořádaných školou si mohl každý příchozí vyzkoušet, jak mu to myslí. Velký úspěch měl také turnaj v piškvorkách, kde naše týmy skončily jen krůček od postupu do celorepublikového finále.
Kroužek MyslIQ ale nekončí u samotných schůzek. Principy logického myšlení se přenášejí i do dalších předmětů, kde děti hledají souvislosti, učí se systematickému postupu a zkouší různé cesty k řešení. Ukazuje se, že když se propojí hra, radost a trénink mysli, výsledkem jsou nejen šikovnější řešitelé hádanek, ale i sebevědomější žáci.



ZŠ Přemyslovců, Louny
Michaela Vaňková
Během minulého školního roku se nadaní žáci 1. stupně pravidelně scházeli v kroužku Zvídálek, který se stal oblíbeným místem pro objevování, tvoření a přemýšlení. Každý týden se děti s nadšením pouštěly do různorodých aktivit, které rozvíjely jejich logické myšlení, kreativitu i schopnost spolupráce.
Program kroužku byl pestrý. Věnovali jsme se jednoduchým pokusům, které dětem přibližovaly přírodní jevy zábavnou formou. Skládali jsme origami, luštili hlavolamy a hráli hry pro rozvoj logického myšlení, které děti nejen bavily, ale zároveň jim pomáhaly rozvíjet důležité dovednosti. Velkým úspěchem byl turnaj v pexesu.
Jedním z nejzajímavějších projektů bylo založení vermikompostéru. Děti se aktivně zapojily do jeho vytvoření a po celý rok se o něj staraly. Naučily se, jak funguje kompostování pomocí žížal, a získaly tak praktické zkušenosti s ekologickým přístupem k odpadu.
Setkání nadaných žáků
V květnu se naše škola proměnila v místo setkání nadaných žáků z okolních základních škol – dorazili k nám účastníci z Kadaně, Klášterce nad Ohří a Ústí nad Labem. Dvoudenní program byl nabitý aktivitami, které podporovaly spolupráci, tvořivost i radost z poznávání.
První den jsme zahájili seznamovacími hrami, do kterých se děti s chutí zapojily a rychle si vytvořily nové přátelské vazby. Odpoledne jsme společně navštívili Oblastní muzeum Louny, kde jsme si prohlédli poutavé expozice o Egyptě, stepích, zoologii, geologii a zkamenělém lese. Po návratu do školy nás čekalo opékání buřtů doprovázené zpěvem u kytary a příjemnou uvolněnou atmosféru. Večer jsme zakončili šifrovací hrou, která prověřila logické myšlení i týmovou spolupráci a občas i trochu zamotala hlavu!
Sobotní ráno začalo výbornou snídaní, po které se žáci rozprchli na stanoviště podle vlastního výběru. Nabídka byla opravdu pestrá – od 3D tisku přes mikroskopické tajemství, macramé, zábavnou chemii až po stezku přírodních pokladů. Každý si našel aktivitu, která ho zaujala a bavila.
Celé setkání se neslo ve velmi přátelském a inspirativním duchu. Děti si odnesly nejen nové znalosti, ale i krásné zážitky a nová přátelství. Věříme, že se tato tradice společných setkání bude i nadále rozvíjet.






ZŠ Příbor, Jičínská 486
Jana Bilská, Martina Brožová
Už dva roky působí na naší škole klub nadaných dětí, který se stal místem, kde se talent, zvídavost a radost z poznávání spojují v jedno. V minulém školním roce se do klubu zapojilo osm dětí z 2. až 5. třídy, které se každé druhé pondělí scházely, aby společně objevovaly svět z různých úhlů pohledu.
Pestrý program, který baví i rozvíjí
Každé setkání bylo pečlivě připraveno tak, aby děti nejen bavilo, ale zároveň je rozvíjelo. Program zahrnoval širokou škálu aktivit – od deskových her jako šachy, dáma nebo scrabble přes řešení hlavolamů, logických úloh a matematických rébusů až po kreativní tvoření a vědecké pokusy.
Děti si například samy vyrobily kaleidoskop, který jim ukázal krásu geometrie a optiky. V rámci pokusů se proměnily v malé vědce – míchaly chemikálie, pozorovaly reakce při výrobě lávové lampy, zkoumaly fyzikální jevy a pod mikroskopy objevovaly fascinující detaily těl živočichů i rostlin.
Poznávání města a historie
Jedním z mnoha zážitků byla procházka s paní Irenou Nedomovou, kronikářkou města Příbor. Děti se dozvěděly mnoho zajímavostí o historii města, významných osobnostech a místech, která denně míjejí. Tato aktivita nejen rozšířila jejich znalosti, ale také podpořila jejich zájem o místní kulturu a dějiny.
Dobrodružství s pokladem
Na závěr školního roku čekalo děti dobrodružné hledání pokladu, při kterém mohly využít všechny dovednosti, které během roku získaly – logické myšlení, týmovou spolupráci, pozornost i schopnost řešit problémy. Radost z úspěšného nalezení pokladu byla obrovská a zasloužená!
Rozvoj, který má smysl
Klub nadaných dětí není jen o zábavě – je to prostor, kde se děti učí spolupracovat, soustředit se, rozvíjet čtenářskou gramotnost, a především myslet jinak. Každé setkání je pro ně příležitostí k růstu, objevování a sdílení radosti z poznání.








ZŠ Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804
Marta Teichmannová
V lednu 2025 pedagogové naší školy připravili pro žáky pilotní projekt Vědomostní festival. Tento celodenní program určený pro naše páťáky a šesťáky zároveň posloužil k vyhledání dalších talentovaných žáků, neboť akce byla realizována jako součást inovativní výuky a péče o nadané žáky.
A protože každý z žáků má talent na něco jiného, velmi pestrá byla i nabídka workshopů, ze kterých si děti mohly samy zvolit. Nešlo jen o praktické činnosti, ale také o osvojení teoretických znalostí a o rozvoj pracovních, sociálních a komunikačních kompetencí.
V centru nazvaném Chemik detektivem měli žáci za úkol vyřešit sérii šifer, rébusů a logických záhad, jejichž správné řešení jim umožnilo získat kódy k otevření zámků na tajemných zavazadlech. K dosažení cíle jim pomohly rovněž chemické pokusy. Děti si zároveň během dne vyráběly badatelský deník, zapisovaly získané informace a výsledky svých pozorování.
Další žáci pracovali v Tvůrčí fyzikální dílně, ve které rozpohybovali magnetická autíčka, vytvářeli a pozorovali optické iluze, vyrobili si Cameru obscuru a kompas. Lego, 3D pero a PC grafika – to byla témata pro žáky, kteří si z robotické stavebnice Lego sestavili robota, jehož následně naprogramovali. Pomocí 3D pera pak k němu vytvořili postavičky. Vše následně nafotili v připraveném foto studiu, přidali fotky sebe samých a v grafickém editoru vytvořili koláž svých vlastních postav ve světě Lego.
Umělecky nadaní žáci se přihlásili do Divadelního workshopu na motivy knihy Malý princ. Cílem bylo propojit rozvíjení čtenářských kompetencí, kritického myšlení a práce se symbolikou obsaženou v textu. Zkusili si některé části převést do divadelní podoby a inscenaci poté zahrát. Muzikálně orientované žáky ve workshopu Staň se hudebním skladatelem čekala tvorba lapbooku zaměřeného na hudební nauku, díky tajným indiciím se dozvěděli o životě a dílech hudebních skladatelů, vyzkoušeli si roli dirigenta a zapisovali písně do počítačového hudebního programu.
Nezapomněli jsme ani na pohybově nadané žáky ve workshopu Tajemství pohybu. Žáci nejprve probrali důležitá témata teoreticky – odhalili tajemství kostry a svalů, povídali si o zdravé výživě, prozkoumali fascinující historii sportu a význam olympiády, a poté rozpohybovali své tělo v tělocvičně při praktických sportovních aktivitách. Ve světě Fantazie se žáci vcítili do role alchymistů a s využitím nejrůznějších výtvarných technik a s pomocí moderních technologií vytvořili kouzelnickou knihu plnou receptů na nejrůznější lektvary, vyráběli pergameny nebo vyzkoušeli výtvarné techniky dripping a pouring.
Jaká byla asi společnost ve Středověku, to zjišťovali žáci zajímající se o historii. Pomocí hry bádali, k čemu sloužily různé středověké předměty, zjistili, jaká byla středověká povolání. Nakonec se proměnili v hrnčíře a vyrobili si vlastní nádobu. Zároveň si vyzkoušeli i speciální kaligrafické pomůcky při psaní gotického písma. Až do daleké Austrálie na expedici se vším všudy se vydali účastníci centra Protinožci. Museli si ale nejdříve zařídit letenku, anglicky zažádat o australská víza, sbalit vhodné vybavení, projít letištní a celní kontrolou, a pak už se mohli vydat na cestu. V Austrálii nevynechali města, národní parky ani korálové útesy. Především se však seznámili s kulturou Aboriginců, zahráli si na didgeridoo, vyzkoušeli dot painting na vlastnoručně vyrobeném bumerangu a ochutnali také klokaní steak.
S organizací festivalu pomáhali pedagogům rovněž dětští asistenti, kteří na škole navštěvují Klub vědy. Nadšení všech páťáků a šesťáků bylo patrné ve všech centrech v průběhu celého dne, což je důkazem toho, že takto pojatá inovativní výuka má ve vzdělávacím procesu určitě svoje místo a tento pilotní projekt se stal odrazovým můstkem pro další ročníky.







ZŠ Strossmayerovo náměstí
Pavla Vinklerová
Na ZŠ Strossmayerovo náměstí věříme, že každý žák má potenciál, který stojí za to rozvíjet. V posledních letech jsme začali více klást důraz na rozvoj nadání. Naši pedagogové se zúčastňují mnoha školení a potkávají se s dalšími učiteli naší městské části při kulatých stolech, kde sdílejí své zkušenosti s prací s nadanými žáky.
Třikrát ročně se u nás konají tzv. školní ateliéry – projektové dny, kde si každý žák vybírá dvoudenní náplň, kterou tvoří učitelé podle svých zájmů. Jedna ze skupin se například vydala objevovat geologické a paleontologické zajímavosti v našem blízkém okolí, jiná skupina absolvovala ateliér vedený kompletně v anglickém jazyce, kde tvořili vlastní videoklipy, a literární nadšenci se seznámili s tvorbou Bohumila Hrabala a pak vyrazili na výlet až do jeho tehdejšího bydliště.
Od třetí třídy mají žáci možnost jednoho volitelného předmětu. V každém ročníku si volí znovu, mohou tedy setrvat, nebo se vydat zase jiným směrem. Jedním z nejoblíbenějších se u nás stal předmět tajemství přírody. Děti docházejí do učebny přírodních věd na 2. stupni, kde objevují základy přírodovědy, fyziky a chemie. Lávové sopky jsou vždy nejoblíbenějším pokusem a hodinou, kterou děti ve zpětných vazbách oceňují.
Prvňák, který je už v září aktivní čtenář? Tyto děti mají možnost navštěvovat hodiny tzv. rozšiřujícího čtení. Zde se setkávají s podobně zaměřenými dětmi z paralelních tříd. Hrají různé hry se slovy, rozvíjejí své prezentační a rétorické dovednosti nebo sdílejí zážitky z četby. Letos se několik hodin zabývali autorem Petrem Horáčkem. Věděli jste, že jeho knížky poznáte podle toho, že jsou zpravidla čtvercové a titul je zhotoven jiným typem barvy, takže je plasticky rozpoznatelný? To byl jeden z mnoha zajímavých postřehů našich prvňáků.



ZŠ Strž, Dvůr Králové nad Labem
Šárka Šantrochová
Během školního roku jsme se věnovali podpoře nadaných žáků a napříč ročníky jsme se také zaměřovali na podporu logického a kritického uvažování.
Někteří naši žáci se zapojili do Logické olympiády, na prvním stupni probíhaly logické hrátky v klubu Sovičky a na druhém stupni pravidelné pondělky s fyzikou. Kromě toho jsme ještě příležitostně pořádali přírodovědné dílny, kterých se účastnili i žáci prvního stupně a předškolních tříd. Uskutečnili jsme také několik poznávacích výjezdů – např. do iQLANDIA Liberec nebo do planetária či vodní elektrárny Hučák v Hradci Králové.
Na naší škole zařazujeme do dobrovolných aktivit také kroužek tvůrčího psaní. Volíme zajímavá témata, která pak rozvíjíme písemnou formou, obohacujeme slovní zásobu, seznamujeme se s psanými styly a v nich pak tvoříme. Hrajeme si s prózou i s poezií. Podporujeme kreativitu, chuť k psaní a vítáme originální nápady. Do textů zařazujeme humorné prvky, ale nebojíme se ani komplikovaných a vážných situací.
A co všechno zkoušíme psát? Detektivní příběhy, zábavné verše, povídky ze současnosti, střípky z doby minulé, ale i pohled do budoucnosti. V minulém školním roce tvořily náš „tým“ pouze dívky. Pravidelně se zapojovaly do regionálních i celostátních literárních soutěží, v nichž dosáhly výborných výsledků. Přestože nám ale úspěchy v literárních kláních udělaly velkou radost, děvčata vědí, že dosáhnout na skvělá umístění není zase tak důležité. Píšeme totiž hlavně pro radost.
V rámci projektu ERASMUS+, do kterého je naše škola již 3. rokem zapojená v rámci získané akreditace, se naši žáci mohli v loňském školním roce seznámit s principy ochrany přírody a podporou recyklačního procesu v jiných zemích (Slovensko, Španělsko) a sdílet v těchto tématech zkušenosti s vrstevníky. Navštívili například i recyklační a naučné centrum blízko Košic a plnili vědomostní kvíz o recyklaci a ochraně přírody a vodních zdrojů ve Španělsku, kdy zároveň i procvičovali cizí jazyky.
I letošní školní rok plánujeme ve stejném duchu a pravidelné schůzky chceme nabízet širšímu spektru nadaných žáků. Proto si dáváme za cíl rozšířit záběr nabízených aktivit zaměřených na propojování předmětů matematika, fyzika, chemie, biologie a zeměpis.







ZŠ Svatoplukova Šternberk
Martina Švancarová
Podpora nadaných dětí patří na naší škole k dlouhodobým prioritám. V průběhu letošního školního roku jsme se zaměřili nejen na rozvoj logického myšlení a tvořivosti, ale také na posilování spolupráce a komunikace mezi žáky.
V běžné výuce využíváme moderní ICT technologie a prvky umělé inteligence, které dětem pomáhají pracovat s informacemi a hledat nová řešení. Pokračovali jsme i v zapojení žáků do aktivit mimo školní budovu – děti se účastnily projektů z oblasti environmentální výchovy, polytechnických aktivit a exkurzí do zajímavých vzdělávacích institucí.
Na 1. stupni pokračovaly oblíbené Kluby deskových her a logického myšlení, kde mají děti možnost rozvíjet strategické uvažování, představivost a spolupráci a čtenářské kluby, letos obohacené o využívání umělé inteligence (ChatGPT). Děti si zkoušely nejen práci s textem, ale i tvorbu obrázků pomocí AI, což u nich rozvíjí fantazii a kreativitu. Ve 2. a 3. ročníku jsme nově zařadili jednu hodinu matematiky týdně v dělených skupinách podle schopností. Využíváme při tom logické a strategické hry, kvízy a online cvičení, aby si každý žák mohl osvojit matematiku způsobem, který mu nejvíce vyhovuje.
Na 2. stupni rozvíjíme jazykové nadání prostřednictvím tříd s rozšířenou výukou jazyků. Žáci se zúčastnili zahraničních pobytů a výměnných programů v partnerské škole v Německém Günzburgu, zájezdu do Anglie a prohlídky vánoční Vídně. Naši školu také reprezentovali na European Democratic Action Week v Berlíně. Deváťáci navázali na tradici přípravy divadelního představení v angličtině pro mladší spolužáky, což se vždy setkává s velkým ohlasem. Naše škola také podporuje sportovní nadání – velkým úspěchem je činnost školního oddílu házené, kde se děti učí týmové spolupráci, fair play i vytrvalosti.
Zapojili jsme se také do soutěží podporujících logické myšlení, včetně Logické olympiády, a nadaní žáci se úspěšně prezentovali ve výtvarných i sportovních soutěžích.
Naší snahou je, aby každé dítě mělo možnost rozvíjet svůj potenciál v oblasti, která ho baví a motivuje. Proto stále hledáme nové přístupy, nástroje a formy práce, které podporují zvídavost, tvořivost a radost z učení.









ZŠ T. G. Masaryka Otrokovice
Hana Úlehlová
Dětský vědecký kongres
Dětský vědecký kongres (DVK) je projekt, který cílí na žáky se zápalem pro vědu a poznávání, umění, technologie a IT. K jeho založení nás vedla touha umožnit dětem sdílet poznatky ze své činnosti a svého bádání, touha dát jim prostor pro seberealizaci a další rozvoj.
Počátky DVK na naší škole spadají již do roku 2016/2017 a v téměř neměnné podobě probíhá dodnes. Pod vedením vybraných koordinátorů si žáci připraví v PowerPointu prezentace na libovolné téma a s dalšími zúčastněnými sdílí výsledky své práce. Každým rokem se počet účastníků zvyšuje. Zpočátku se kongres týkal pouze jednotek žáků, v současné době již pracujeme s desítkami dětí. Ty se zapojují buď jako jednotlivci, nebo jako členové týmu, v rámci nějž zdokonalují i vzájemnou spolupráci a komunikaci.
V dubnu proběhlo již deváté školní kolo. Příprava na něj účastníkům zabrala několik měsíců. Nejprve si museli vybrat téma, které je jim blízké, nastudovali o něm potřebné informace a za pomoci učitelů-koordinátorů, vytvořili prezentace. Nejnáročnější část pro mnohé z nich pak přichází v samotném závěru – schopnost najít odvahu stoupnout si před diváky z řad dalších žáků, rodičů a učitelů a seznámit je s výsledky své činnosti. Tentokrát se představilo celkem 33 prezentací žáků 3.–9. tříd a celkový počet učitelů-koordinátorů byl 15. Prezentace trvaly max. 10 minut a volba témat nebyla omezena.
Kromě teoretických poznatků bývají součástí prezentací i praktické ukázky. V diskuzi, která následuje, odpovídají autoři prezentací na dotazy diváků. Zapojit se opět mohli jak jednotlivci, tak i týmy. Z tohoto školního kola bylo vybráno 5 nejlepších prezentací, které postoupily nejdříve do městského kola, pořádaného rovněž naší školou, a následně na vědeckou konferenci organizovanou UTB Zlín. I letos byla témata velmi zajímavá – například loutkové divadlo, léčivé kameny, vývoj informačních technologií, stavby z lega i ze dřeva, první pomoc, plavání, hasiči, traily na kolech, nechyběly prezentace o zvířatech, gymnastika nebo aerobic.
Dětský vědecký kongres opakovaně ukazuje, že v dětech se mnohdy ukrývá velký potenciál.






ZŠ T. G. Masaryka Štětí
Gabriela Hrušková
Náš první badatelský rok: Zkušenost s meziročníkovým projektem pro nadané žáky
V letošním školním roce jsme našim nadaným žákům nabídli projektovou výuku s názvem Badatelé, která jim poskytla vzdělávání a rozvoj hned v několika tématech a zároveň umožnila spolupráci se spolužáky z různých ročníků. Tento projekt je koncipován jako vytahovaná skupina nadaných žáků 2. až 8. ročníků (v novém školním roce i žáci devátých ročníků). Obsah celoročního programu vycházel z témat, která si žáci sami vybrali na základě svých zájmů, přání a zvídavosti. Díky tomu se na jednotlivých aktivitách podíleli s větším nadšením a osobním zapojením.
Byl to skutečně výjimečný rok plný nezapomenutelných zážitků, objevů a dobrodružství. Naše cesta začala symbolicky Cestou kolem světa, kdy jsme se na delší dobu zastavili v exotické Kostarice. Paní fotografka nám prostřednictvím nádherných fotek ukázala krásu místní přírody. Odtud jsme se ale nevydali zpět domů, naopak, zamířili jsme ještě dál, rovnou do vesmíru. Tam jsme objevovali tajemství planet, hvězd a galaxií a naučili se dívat na svět z úplně jiné perspektivy.
Po návratu na Zemi jsme se ponořili do hlubin času a sledovali vývoj života na planetě od prvních organismů až po člověka. Evoluční stopa nás dovedla až do srdce Afriky – do Tanzánie, kde jsme se seznámili s rozmanitostí místních kultur, jazyků a tradičních způsobů života různých kmenů. Tento zážitek nám umožnil mladý vědec a pedagog, který přímo v Tanzánii vyučoval na místní základní škole.
Naše dobrodružství ale zdaleka nebyla jen teoretická. Vyrazili jsme do naučného parku a Národního muzea, kde jsme mohli poznat mnohé na vlastní oči. Zúčastnili jsme se badatelské noci s pozorováním noční oblohy. Vyzkoušeli jsme si také vaření a ochutnávku pravěkých jídel, vytvořili vlastní animovaný film, a dokonce jsme zinscenovali výbuch sopky – samozřejmě bezpečně a s vědeckým záměrem. Celý rok byl jedním velkým putováním – nejen prstem po mapě, ale i po světě vědomostí, dovedností a zážitků, které nás obohatily.
Projekt se ukázal jako přínosný pro samotné žáky, ale i pro nás pedagogy – nejen díky atraktivnímu obsahu a mezipředmětovému propojení, ale především díky aktivnímu zapojení samotných žáků. Ti se stali skutečnými badateli, kladli otázky, hledali odpovědi, tvořili, objevovali a posouvali své hranice. Jejich zvídavost a zájem o témata z různých oblastí (od přírodních věd po kulturu a společnost) daly projektu hloubku a možnost přemýšlet v souvislostech.
Pozitivní ohlasy ze strany žáků i rodičů, vysoká míra motivace a viditelný rozvoj schopností vedly k rozhodnutí projekt dále rozvíjet. Od příštího školního roku bude tento projekt zaveden jako oficiální volitelný předmět, který umožní systematickou práci s nadanými žáky napříč ročníky a nabídne jim další prostor k růstu.
Těšíme se na nové výpravy za poznáním, na nové otázky, tvůrčí nápady i společné zážitky. Protože když se spojí chuť učit se, prostor pro tvořivost a důvěra ve schopnosti dětí, vzniká vzdělávání, které dává smysl.



ZŠ Zeleneč, Praha
Kristýna Laníková, Markéta Kořánová
Nadání potřebuje prostor
O nadaných dětech se často mluví jako o „rychlejších žácích“, kteří nepotřebují tolik péče, protože si ve škole poradí sami. Skutečnost je ale jiná – právě ony vyžadují prostředí, které dokáže jejich zvědavost udržet živou, nabídne výzvy a zároveň bezpečný prostor pro chyby i experimenty.
Na naší škole věříme, že nadání není jen „bonus navíc“, ale téma, které si zaslouží systematickou podporu. Proto tu před třemi lety vznikl kroužek Koumák, určený pro zvídavé žáky 1.–3. tříd.
Místo, kde je zvědavost vítaná
Klub Koumák není o tom „učit víc“, ale o tom učit jinak. Děti se schází jednou týdně a každé setkání je malou expedicí do světa logiky, tvořivosti a objevování.
Cíle kroužku jsou jasné – rozvíjet myšlení a schopnost samostatného řešení problémů, učit děti vysvětlovat svůj postup ostatním, podporovat vytrvalost a radost z hledání řešení a dát prostor tvořivosti a zvědavosti.
Logické a strategické hry: když vítězí myšlenka
Jednou z oblíbených částí Koumáka jsou logické a strategické hry. Děti si osvojují principy plánování, hledají vzory a učí se vysvětlovat, proč zvolily určité řešení. Mezi nimi jsou populární NIM „Vem 1 nebo 2“ – jednoduchá hra s knoflíky, kde děti objevují principy strategie a předvídání – čtverce na síti teček – hra na soustředění, logiku a postřeh, kdy vítězí ten, kdo dokáže „dokončit“ nejvíce čtverců nebo tangramový duel – souboj rychlosti, představivosti a prostorové fantazie. Tyto hry učí děti, že i zdánlivě jednoduchá pravidla mohou vést k velmi složitým rozhodnutím.
Badatelské mini-projekty: věda v praxi
Nadané děti milují objevovat svět kolem sebe. Proto nechybí ani malé vědecké pokusy, které jim umožňují hledat vlastní hypotézy a ověřovat je.
Uskutečnil se například hon za barvami (chromatografie fixů) – zde děti zjišťují, že „jedna barva“ je často směsí několika odstínů. Experimenty s kostkami ledu Jak rychle taje? (led, sůl a teplo) dětem ukazují, že přírodní procesy lze měřit a porovnávat. A konečně Padáky z ubrousku ukazují vztah mezi velikostí a tvarem padáku a dobou pádu a přinášejí radostné „aha!“ momenty.
Každý úkol má otevřený konec. Neexistuje jedna správná odpověď – existuje cesta objevování.
Algoritmické myšlení bez obrazovky
V době počítačů se algoritmy stávají běžnou součástí života. Koumák ukazuje, že programátorské dovednosti lze rozvíjet i bez počítače. Při aktivitě Hudební kód se děti učí číst a opakovat symbolické sekvence v podobě zvuků. Paměťová mřížka funguje jako trénink pracovní paměti i přesnosti a Robot v mřížce je zábavná hra, kde děti dávají „robotovi“ příkazy, aby doručil dopis. Tento způsob práce učí přesnosti, systematičnosti a schopnosti hledat chyby.
Týmové mise s komisařem Vrťapkou
Jednou za měsíc přichází do Koumáka komisař Vrťapka a přináší dětem nový případ k řešení. Jde o týmové úkoly, při kterých děti sbírají stopy, třídí indicie a společně skládají řešení. Nejde jen o logiku, ale také o schopnost spolupracovat, argumentovat a obhájit svůj závěr. Každé dítě má roli a příležitost přispět svým nápadem.
Co Koumák přináší dětem
Děti samy říkají, že se na Koumáka těší. Kroužek jim nabízí prostor ponořit se hlouběji do úkolu, trénink logiky, vytrvalosti a argumentace, radost z objevování a možnost sdílet ji s ostatními i prostředí, kde je zvědavost vítaná a oceňovaná.
Inspirace pro další školy
Zkušenost naší školy ukazuje, že podpora nadaných dětí nemusí znamenat složité programy ani velké investice. Stačí vytvořit prostředí, kde se učí jinak – hravě, badatelsky a s důrazem na myšlení. Kroužek Koumák je inspirací i pro další školy: nadané děti nepotřebují více učiva, ale více prostoru pro zvědavost, tvořivost a spolupráci.






ZŠ J. K. Tyla a MŠ Písek
Jana Mohňanská
V minulém školním roce mohli žáci naší školy navštěvovat Kluby zábavné logiky v rámci projektu šablony OP JAK Podpora na Tylovce IV. Do činnosti se zapojili žáci z prvního stupně. Byli rozděleni do dvou skupin na 1.–2. třídy a 3–5. třídy. Žáci měli k dispozici různé deskové a společenské hry. Vyzkoušeli si programovat ozoboty, Vex 123 a Lego Wedo. V počítačové učebně se snažili proniknout do programovacího jazyka Scratch. Také vyřešili několik únikových her. V únoru se zúčastnili zážitkového vzdělávacího programu Animárium v Písecké Sladovně a v červnu si obešli tzv. kamennou ZOO v Písku. Během podzimu se žáci školy zapojili do Logické olympiády a v květnu proběhl pro žáky prvního stupně turnaj v piškvorkách.



Univerzitní základní škola Lvíčata
Kateřina Hošková Židů
V rámci individualizované výuky probíhají na naší škole hodiny rozvoje verbálního myšlení pro děti, které ve vyšetřeních v Pedagogicko-psychologické poradně v oblasti verbálního myšlení skórují v pásmu vysokého až mimořádného intelektového nadání. Některé z dětí mají tzv. dvojí výjimečnost, která spojuje nadprůměrné verbální myšlení s některou ze specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie). Pro tyto děti je dialogický způsob práce obzvlášť vhodný, protože stírá limity v podobě čteného a psaného výstupu.
Ve škole působím šest let, v průběhu nichž se koncept hodin stále vyvíjí, a rok od roku tak dětem nabízí komplexnější a pestřejší aktivity. Původně hodiny obsahovaly pouze práci s Metodou instrumentálního uvědomování (FIE/MIU), později vznikla „hra se slovy“, která z principů zprostředkovaného učení vychází. Zkušenosti ze své praxe sdílím s vírou, že budou inspirací pro ty, kdo s nadanými v oblasti verbálního myšlení pracují.
Každá hodina začíná hrou slovní fotbal, někdy s podmínkou, že slova nesmí končit na samohlásku. Každou hodinu tak máme možnost pracovat se zcela ojedinělou sadou slov. Jejich množství se pohybuje v počtu 10–15. Aby se slova stále neopakovala a byla skutečným „rozvojem“, pracujeme se slovníky a rejstříky nejrůznějších více či méně odborných knih (Lexikon hudby, Časopedie, Kniha, která má odpověď na vše, Slovník spisovné češtiny, Slovník cizích slov atd.).
Máme tedy např. slova: pes, sen, nárt, tulipán, nos, slon, noc, citron, nanuk, klíč, činel, lampion, nosorožec a cedník.
Následuje několik otázek, na něž se odpověď vždy liší, nicméně jejich univerzálnost je použitelná na všechny sady slov. Zde je jejich výčet včetně poznámky, v čem konkrétně probíhá samotný rozvoj.
Jazyková část
- Když budeme řadit tato slova podle abecedy, od kterého písmene máme nejvíc slov?
- Slovo klíč je něčím zvláštní, máme jenom kovový klíč nebo známe i jiné klíče? (klíč – nářadí, klíč – houslový, basový – slovo mnohovýznamové)
- Máme v seznamu slov takové, k němuž by se dalo napsat slovo opačného významu? (noc – den)
- Můžeme uvést další příklady slov s opačným významem?
- Dokážeme vymyslet větu s co nejvíce slovy, která tu máme? (Pes měl sen, ve kterém za zvuku činelů a svitu lampionů slon jedl citron a nosorožec nanuk a společně přemýšleli, jak získat klíč od zahrady, ve které rostl vzácný tulipán.)
- Vymyslíme ze slov delší příběh?
Kognitivní část
- Můžeme se pokusit porovnat slona, nosorožce a psa? Co mají společného, a v čem se liší? Jaká všechna kritéria porovnávání máme u zvířat? porovnávání
- Pojďme se podívat do atlasu zvířat. Budeme pracovat s abecedou? zvnitřnění
- Jaké informace jsme se dozvěděli? výběr podstatných informací
- Můžeme stejně porovnat i květiny? Jaká kritéria máme u květin? Jsou některá kritéria pro porovnávání květin a zvířat stejná? použití logického vyvozování
- Je možné ze slov vytvořit skupiny, ve kterých budou mít něco společného? (pes, slon, nosorožec – slova souřadná – jsou to zvířata – slovo nadřazené) kategorizace
- Dokážeme i k jinému ze slov vymyslet slovo nadřazené a další slova souřadná? (tulipán – květina, růže, kopretina apod.)
- Máme ještě nějaká slova, která mohou tvořit skupinu? (cedník, klíč – jsou kovové)
- Musí být cedník vždy kovový, nebo může být i z jiného materiálu? představa virtuálních vztahů
- Mohou být stejné věci zpracovány za použití různého materiálu, a přitom stále plnit svou funkci? Může naopak použití jiného materiálu omezovat funkčnost? V čem si myslíte, že spočívá volba vhodného materiálu pro výrobu věcí? Jaké vlastnosti materiály mají? Můžeme v různých případech oceňovat různé vlastnosti materiálů? (kov je určitě trvanlivější než plast, ale když jdu na výlet, je plastová lžička lehčí) deduktivní myšlení
Seberozvojová část
- Pak tu máme slovo sen. Kdy se setkáváme se snem? Co všechno víme o spánku? Víme, proč je spánek pro tělo důležitý? Známe zásady spánkové hygieny?
Koumák pro třeťáky s kapitolou Co se děje při spánku. Ta děti formou kvízů, šifer a grafů seznamuje se spánkovými cykly a doporučuje spánkové návyky, dále kniha Alenčin sen.
Hodnotová část
- Kde se můžeme setkat s nosorožcem a slonem? Co si myslíte o zoologických zahradách?
Zde může následovat celá sekvence otázek souvisejících s tím, jak se chováme ke zvířatům – tak, je uvedena v Rozhovoru 31 v knize Etika pro děti od Michela Parkera. - Je správné chovat kočky a psy jako domácí mazlíčky?
- Měl by mít pes k dispozici dvůr tak velký, aby se na něm mohl proběhnout, nebo stačí, když se s ním chodí na procházky?
- Je pokrytecké chovat králíka jako mazlíčka a mít ho rád, a pak si dát k obědu kuře?
- Jsou zvířata v cirkuse mazlíčci majitele, nebo je to jinak?
Tyto a podobné otázky patří k těm, na které nadané děti rády hledají odpověď a své názory sdílejí s ostatními. Je to dobrý podnět k tomu umět vést diskusi, vzájemně se poslouchat a vyhodnocovat navzájem svá stanoviska. Odpovědi nejsou dobré, či špatné. Jde o osobní názor a je zajímavé, když zaznívají názory odlišné. V podobných debatách se relativizuje „pravda“ a učí se přijímat názor druhého, přičemž je velký rozdíl mezi přijetím a ztotožněním se. Mohu se cítit bezpečně, když někdo má jiný názor než já, protože vím, že je to v pořádku. Tímto přístupem se přirozeně učím vztahovat k druhému v asertivním Harrisově „já jsem ok, ty jsi ok“.
Na takovýto způsob práce lze jen těžko vytvořit „přípravu“, jelikož nikdy dopředu nevíme, s jakými slovy se setkáme. Lze pouze vytvořit obecné principy práce tak, jak jsem je nastínila. Rovněž je zapotřebí být otevřené mysli, připustit, že nikdy nebudu znát vše, ale že mohu získat dovednosti pro to, abych vše zjistit dokázal. Na tento způsob práce mám od dětí i od kolegů velmi dobrou zpětnou vazbu. Oceňují zejména neprogramové předávání učiva interaktivní formou, kde si děti doslova samy tvoří obsah hodiny. Já, coby učitel, tam pak jsem opravdu spíše průvodcem a zprostředkovatelem než mentorem, což je role, která mě baví a naplňuje. Každá hodina je svým způsobem výzva a vždy se těším, co nového se dozvím.
Text byl součástí mé závěrečné práce na TUL v Liberci s názvem Rozvoj kognitivních funkcí (nadaných) žáků jako nástroj jejich duševní hygieny.
Použitá literatura:
Hublová, P. (2014). Bloomova taxonomie. RVP Wiki. mensa.click/1li
Málková, G. (2008). Umění zprostředkovaného učení: Teoretická východiska programu pro rozvoj a stimulaci poznávacích funkcí. Togga.
Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L. H., & Rand, J. P. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Karolinum.
Stehlíková, M. (2016). Život s vysokou inteligencí: Průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Grada Publishing.
Židů, K. (2024). Rozvoj kognitivních funkcí (nadaných) žáků jako nástroj jejich duševní hygieny (Závěrečná práce, Technická univerzita v Liberci)
Rok 2024/2025 na Univerzitní základní škole Lvíčata
„Co nového a inspirativního přinesl uplynulý školní rok na UZŠ Lvíčata? Bylo toho mnoho, snad i díky projektovému dni na téma Světlo, který proběhl třetí týden v září a kde zazářili jak učitelé, kteří jednotlivá projektová stanoviště přichystali, tak i děti při jejich plnění. Světlo v umění, literatuře, náboženství a fyzice nám posvítilo na všechny oblasti, s nimiž jsme se v následujících měsících setkávali. Někdo sám sobě přestal stínit na kroužku Půlhodinka pro duši a někomu se rozsvítilo, když přemýšlel, kterou zajímavostí přispěje do některé z rubrik nově vzniklého školního časopisu LvíČas.“ celý článek