Mensa
„K měření inteligence u dětí se používají nejčastěji matice, kde testovaný vidí určitý sled obrázků, ke kterým má doplnit nějaký chybějící. K tomu má na výběr několik, obvykle osm možností. Druhý způsob je pak taková matematika bez čísel, kde děti vyvažují misky vah. Každý z nich trvá zhruba dvacet minut. U dospělých budeme mít také dva subtesty, první budou opět matice a druhý číselné řady. Občas nám lidé říkají, že se matematiky bojí, že jim nikdy nešla… ale o matematiku zde opravdu nejde. Spíš o kombinatoriku jednotlivých číslic, kdy se zamýšlíte nad tím, co s čím a jak souvisí. Jediné, co musíte umět, jsou základní operace s číslicemi na úrovni třeba 3.–4. třídy základní školy.“
zdroj: Vladimír Marček pro EDUzín
Vysoké IQ se přeceňuje, říká Vladimír Marček, autor testů Mensa | EDUzín
Nejmladším členem Mensy v Británii se stal čtyřletý chlapec | Novinky
Chlapec absolvoval střední školu v devíti letech | Novinky
Baví ho slovní úlohy, hlavolamy či programování. Mladý matematik sklízí jeden úspěch za druhým | Novinky
Nadané děti
Podle Karla Valáška, který působí jako školní psycholog, je tu mnoho pozitiv. „Nadané děti mají svá charakteristická specifika. V pozitivním ohledu jsou extrémně vyspělé v jakékoliv oblasti učení a výkonu. Mají na svůj věk širokou slovní zásobu a vyspělý verbální projev. Některé věci se naučí neobyčejně rychle a bez pomoci druhých. Zvládají složitější myšlenkové operace než jejich vrstevníci. Jsou schopné přenášet své vědomosti do nových situací a řešení problémů,“ říká. Na druhou stranu to má i svá negativa. „Tyto děti dokáží být horlivé, někdy extrémně citlivé či vznětlivé. Protestují proti rutinní a předvídatelné práci. Ptají se na choulostivé otázky, vyžadují zdůvodnění, proč se mají věci dělat určitým způsobem. Odmítají určování práce a příkazy, čímž se dostávají často do konfliktu nejen s učiteli, rodiči a jinými autoritami. Přicházejí s ‚lepšími způsoby‘ řešení věcí, navrhují je spolužákům, učitelům, rodičům, ne vždy vhodným způsobem. Ovládají třídní diskuze. Bývají panovační k učitelům i spolužákům. Jsou netolerantní k nedokonalosti vůči sobě i ostatním. Odmítají se podřídit.“
zdroj: Marianne.cz
Jak přistupovat k nadaným dětem, aby naplnily svůj potenciál? | Marianne
Učitelé často nerozpoznají nadané děti, zejména ty ze sociálně slabých rodin, upozornila školní inspekce | iRozhlas
Hlavolamy, deskovky, tangramy. Matematické kroužky na Moravě odhalují nadané děti | EDUzín
Polyglotka Eva Spekhorstová mluví osmačtyřiceti jazyky | Novinky
Článek Matematicky nadaný žák | MatHelp
Lidská inteligence
Lidský amatér rozdrtil umělou inteligenci ve hře go. Našel její slepé místo | ČT24 Česká televize
Člověk porazil umělou inteligenci v Go | Root
Mozek
Terapie laserovým světlem by mohla pomoci zlepšit krátkodobou paměť | Volty
Neurochirurg Beneš: Váš „osmnáctiletý“ mozek už se vám nevrátí, ale jeho stárnutí můžete výrazně zpomalit | Lidovky
Mozek chce, abychom přežili, ne abychom byli šťastní, říká psychiatr Anders Hansen | Forbes
Lidský mozek má stále svou cenu, i když je mu umělá inteligence v patách | Hospodářské noviny
Poslední okamžiky mozku: Jak se lidský organismus brání na hraně smrti? | 100+1
Aplikace
Mensa Brain Test 4+
Take the Official Mensa Test
Barnstorm Games
Zahraniční
How does the human brain create consciousness, and why? | Medical News Today
Why Are Emotions Contagious? | Discover Magazine
Meet the neuroscientist who uses puzzles to help the brain heal after injury | Big Think
Geometry of the brain, dimensions of the mind | Science Daily
New brain implants ‘read’ words directly from people’s thoughts | Science News