Domů Inteligence a vzdělávání Mensa a inteligence v médiích leden–únor 2025

Mensa a inteligence v médiích leden–únor 2025

Od Zuzana Kořínková

Nadané děti

Klub Rádia Junior: Matěj Líbal, finalista Logické olympiády | Český rozhlas

Základy podpory rozvoje kariéry by měl položit zákon o registrech vzdělávání, což je něco jako zdravotní karta u lékaře. Na rozdíl od ní ale bude obsahovat jiné informace: „Měly by tam být informace o tom, jak dítě vzdělávacím systémem putuje, a to od předškolního vzdělávání až po vysokou školu,“ říká Nikola Šrámková ze společnosti EDUin. „S dítětem se nepotkává v životě jen jeden člověk. Poznává různé učitele a ti si o něm/o ní předávají informace. Když je dítě v něčem výjimečné, ať už pozitivně, nebo negativně, ta informace s ním putuje. V souvislosti s odklady se mluví o tom, že chybí propojení informací z předškolního vzdělávání do základního. Učitelé tak musí znovu dítě poznávat a zjišťovat, jestli v něčem potřebuje specifickou podporu. Teď je v návrhu zákon o registrech ve vzdělávání, díky nimž by se měla vzdělávací dráha žáků a studentů sledovat.“

Zdroj: flowee.cz

Kariéra od dětství. Ve vzdělávacích registrech budeme mít záznamy už od předškolního věku, říká odbornice | flowee.cz

Senát PČR : Tisková zpráva: Školský výbor: Audit vzdělávacího systému za rok 2024 se věnuje víceletým gymnáziím nebo podpoře nadaných žáků | senat.cz

Paní učitelky ve Štěnovicích připravují nabídku aktivit, pomocí kterých mohou být osloveny „silné“ stránky každého dítěte. Dítě si samo vybírá hry, hračky a individualizované činnosti z různých typů inteligencí a může pracovat vlastním tempem na rozdílných nebo různě obtížných úkolech. Tímto způsobem se plánují a realizují činnosti v mateřské škole a propojují se v určitém časovém úseku jedním námětem nebo tématem. Video je natočeno v rámci tématu Listopad, listopad, lísteček mi na dlaň spad. Průvodkyní hrami a činnostmi a tvůrkyní prostředí pro děti v motivačním videu je paní učitelka Lenka Brožíková.

Zdroj: zapojmevsechny.cz

Mnohočetné inteligence ve školce – podívejte se, jak na to! | zapojmevsechny.cz

Hravě ke zdravým očím – metoda NTC v akci! | zapojmevsechny.cz

Proč v našich školách nevidíme nadané žáky? | eduin.cz

Vícesmyslové učení v domácí výuce | epochtimes.cz

Komentář: Domácí úkoly a umělá inteligence. Podvod, nebo budoucnost vzdělávání? | Seznam zprávy

„Na středních školách v Česku bychom se dnes už neměli zabývat vyhledáváním nadaných – ti by měli být už dávno ‚nalezení‘. To u nás ale neplatí. Dle zprávy České školní inspekce z roku 2022 bylo na SŠ identifikovaných 7 procent nadaných a 0,1 procenta mimořádně nadaných studentů, což je výrazně méně, než by se dalo očekávat,“ píše ve svém textu o nadaných studentech středních škol Barbora Postránecká. „ Střední škola by už měla podporovat žáka, který je mnohdy profilovaný a ví, co chce. Jenže takový student může narážet na zkostnatělý systém,“ dodává k tomu Dana Veselá, krajská koordinátorka podpory nadání v Jihomoravském kraji.

Zdroj: heroine.cz

Bazírování na dohledatelných informacích je ztráta času. Nadané děti mají mít na střední škole prostor k rozvoji | heroine.cz

Žáci obhajovali své oblíbené Ámose | MŠMT

Formovat lepší budoucnost: Představujeme přední osobnosti vzdělávání a mentoringu v Česku | vogue.cz

Mozek a inteligence

Průlom v porozumění lidskému mozku přinese umělá inteligence | Akademie věd ČR

26. ročník festivalu Týden mozku 10.–16. března 2025 | Akademie věd ČR

„Náš algoritmus vezme magnetickou rezonanci daného pacienta, což je anatomický sken mozku, a spojí ji s pozitronovou emisní tomografií, což je zase funkční sken mozku,“ popisuje se samozřejmostí sobě vlastní vědkyně Kamila Dvořák, zatímco usrkává z hrnku s cappuccinem. „A na tom pak probíhají matematické operace, kterými se snažíme najít beta-amyloid, který způsobuje Alzheimerovu chorobu,“ dodává.

Zdroj: Forbes

Mozek v algoritmech. Vědkyně Kamila Dvořák rozjíždí diagnostickou revoluci | Forbes

Vědci odhalili vážné hromadění plastů v lidském mozku | iDnes.cz

Vědci změřili rychlost lidského myšlení! Náš mozek zpracuje jen 10 bitů za sekundu | Smartmania

Lidský mozek reaguje na odměny. Toho využívají vývojáři mobilních aplikací a online platforem, upozorňuje psycholog | Český rozhlas

Musk chce propojit lidský mozek s počítačem, léčit slepotu nebo epilepsii | Echo24.cz

„Další výzkum, publikovaný v časopise Psychology of Music, se zaměřil na emocionální složku hudebního vnímání. Ukázalo se, že lidé s vyšším IQ nejenže preferují složitější hudební struktury, ale také mají větší potřebu objevovat nové zvuky a experimentovat s žánry. To může souviset s jejich otevřeností vůči novým podnětům, což je vlastnost typická pro kreativní a intelektuálně náročné profese.“

Zdroj: gamebot.cz

Co prozradí váš hudební vkus o vaší inteligenci? Věda odhaluje zajímavé souvislosti | gamebot.cz

„Moje dítě nikdy nebude chytřejší než umělá inteligence,“ řekl Sam Altman nedávno v podcastu. Jinými slovy, pro děti v ne až tak vzdálené budoucnosti bude zkušenost, že jsou chytřejší než počítač, nedostupná. Absurdní. Asi jako pro nás představa, že kůň by mohl běžet rychleji než auto. (…) Nebo abychom si to formalizovali: Většinu ne-fyzických úkonů, jež mají v dnešním světě ekonomickou hodnotu, zvládne umělá inteligence stejně dobře nebo lépe než ti nejlepší lidé.

Zdroj: seznamzpravy.cz

AI nástroje už jsou často chytřejší než lidé. Není to tragédie, ale past | seznamzpravy.cz

Hloubkový výzkum ChatGPT je zde. Může ale skutečně nahradit lidského experta? | svethuawei.eu

Jak umělá inteligence mění náborový proces a způsob získávání práce | burzovnisvet.cz

Například slavný psycholog Lewis Terman už v roce 1926 zahájil studii, ve které sledoval životní dráhu 1 500 dětí s IQ v rozmezí 140 až 170 bodů. Jaké byly výsledky? Termanova studie odhalila zajímavý paradox. Ačkoli nadané děti dosahovaly akademických úspěchů a měly vyšší průměrné příjmy, pouze menšina z nich skutečně zazářila v oborech jako věda, politika nebo byznys. Velká část jich sice vedla pohodlný život, ale nepřekonala hranici výjimečnosti, kterou by jejich vysoká inteligence mohla naznačovat.

Zdroj: zadnyspeky.cz

Chytří, ale nešťastní? Proč vysoké IQ může být překážkou k úspěchu | zadnyspeky.cz

Zanechat komentář

56 + = 64

Mohlo by se vám líbit