Domů Věda a rozhovory Jak na splnitelné cíle

Jaro znamená nové začátky. Kromě přírody se probouzí i chuť a energie k dosahování nových cílů a předsevzetí. Máme přirozené tendence k fyzickému restartu, ke zdolávání výzev a upgradování mindsetu. Není ale úplně neobvyklé, že plány a předsevzetí zůstanou navždy jen nenaplněnými vizemi. V tomto článku vám dáme návod, jak si už v začátku nastavit své cíle, aby nezůstaly jen pouhým přáním a podařilo se vám jich skutečně dosáhnout – ať už se budou týkat jakékoliv oblasti vašeho života.

Uvedený proces nastavení cílů je univerzální a vhodný pro všechny oblasti života, ať už chcete dosáhnout pozitivní změny v oblasti podnikání, zdraví, financí, práce nebo vztahů. Ideálně doporučujeme vybrat si tři oblasti vašeho života, které mají potenciál pozitivní změny a ve kterých nejste spokojeni, a z nich si vydefinovat trojici cílů.

Kritéria úspěšného cíle

Alfou a omegou pro úspěšné dosažení cíle je jeho definice. Bez správně vymezeného cíle zůstanete pouze u vágního předsevzetí a nepohnete se vpřed.

Správně definovaný cíl mimo jiné splňuje podmínky a principy metody SMART (viz rámeček) – je tedy konkrétní, měřitelný, dosažitelný, realistický a časově ohraničený. Je ale vhodné doplnit i další kritéria, která pomohou zvýšit úspěšnost jeho dosažení:

Pozitivní. Lidé většinou snadno popíšou, co nechtějí, co se jim nelíbí, nebo co jim vadí. Mnohem těžší, ale bývá vydefinovat to, co chceme, co je pro nás pozitivní změna a žádoucí cílový stav. Pozitivní formulace cíle je ale klíčová.
Místo: „Přestanu prokrastinovat.“ si tedy řekněte například: „Splním všechny úkoly, které si naplánuji.“ Ještě lepší přitom je definovat a představit si cíle, jako by už byly splněny, tedy v přítomném čase: „Plním všechny úkoly, které jsem si naplánoval/a“.

Inspirující. Když si nahlas přečtete svůj cíl, měl by ve vás probudit motivaci, dát vám pozitivní náboj a chuť na něm pracovat. Když cíl nevychází z naší vnitřní motivace a nevnímáme ho jako důležitý, máme tendenci jeho plnění odkládat a vymlouvat se na nejrůznější překážky. Chybí nám chuť a energie, abychom se do něj doopravdy pustili, a pravděpodobně se nám ho nepodaří dosáhnout.
Odpovězte si proto hned na začátku na otázku: „Chci na tomto cíli pracovat, měl/a bych na něm pracovat, nebo na něm pracovat musím?“ Pokud je odpověď „chci“, jste na nejlepší cestě k jeho naplnění.

Náročný. Pokud si stanovíme příliš jednoduché cíle, možná se krátkodobě budeme cítit dobře. Máme splněno. Ve skutečnosti se ale příliš neposuneme. Oproti tomu opravdu náročný cíl je výzva, která vás posune vpřed. Musíte vyvinout úsilí a čas, osvojit si nové návyky, získat nové dovednosti a znalosti a začít dělat věci jinak, aby k žádoucí změně došlo. Náročné cíle zaručují určitý stupeň napětí, který stimuluje zájem, motivaci a ochotu zkoušet nové věci, které jsou mimo vaši komfortní zónu.

SMART cíl / „chytrý“ cíl

Konkrétní (Specific): Dejte cíli tvar a nadefinujte si, čeho přesně chcete dosáhnout.
Měřitelný (Measurable): Jak poznáte/změříte, že jste v cílové rovince?
Dosažitelný (Achievable): Je cíl nadosah nebo ještě něco potřebujeme (podniknout/naučit se) než se k němu vydáme? Kdo/co nám může pomoct?
Realistický (Relevant): Nezapomeňte se držet nohama na zemi. Myslíte si, že stanovený cíl stojí za vynaloženou energii? Je na to vhodná doba? Je to v souladu s tím, co chci dělat?
Časově ohraničený (Time-bound): Kdy v cíli budeme?
Ukažme si to prakticky na konkrétním příkladu Unikají mi novinky v mém oboru, potřebuji je znovu načerpat…
Konkrétní: Najdu si relevantní zdroje novinek a každý den se budu věnovat čtení těchto článků/procházení odborných webů.
Měřitelný: Odborným článkům věnuju každý den 30 minut.
Dosažitelný: Můžu číst na cestě v MHD nebo po večeři. O víkendu chci mít ale prázdnou hlavu, omezím tedy svůj cíl jen na pracovní dny.
Relevantní: Cítím, že mi unikají novinky v mém oboru. Pravidelná četba mě nejen obohatí, ale možná mě to bude i bavit. 
Časově omezený: V příštích 6 měsících věnuju četbě 30 minut v každý pracovní den.

SMART cíl: „V příštích 6 měsících budu načerpávat novinky ze svého oboru. Každý všední den věnuju četbě odborných článků nebo procházení odborných webů 30 minut v pracovní dny, při jízdě v MHD nebo po večeři.“

Od definice k realizaci

Jak postupovat, když už máme cíl definovaný? Pomůže stanovit si strategii – tedy sérii konkrétních kroků a milníků na cestě ke splnění cíle. Pomohou vám představit si konkrétnější a uchopitelné způsoby, jak se k cíli dostat, dají celému procesu určitou formu a strukturu a zabrání vám automaticky dělat věci tak, jak jste byli doposud zvyklí.

Krok 1: Definujte si výchozí bod, současný stav. Abyste se mohli posunout dál a udělat první krok správným směrem, musíte vědět, kde se nacházíte právě teď. Zmapujte si výchozí pozici, analyzujte metriky, shromažďujte data, zdroje, zapisujte si pocity, pozorujte návyky, zpracovávejte seznamy, poznávejte svoje silné stránky, hodnoty…

Krok 2: Vytvořte si inspirující vizi toho, jak by mohlo dosažení cíle vypadat. Abyste získali jasný obraz o konečném výsledku, vytvořte si vision board, sestavte myšlenkovou mapu, napište příběh nebo jakkoliv jinak zhmotněte koncový „ideální“ stav.

Krok 3: Brainstormujte možnosti a všechny způsoby a cesty, které vás mohou k cíli dovést. Následně si vyberte ty, které chcete realizovat.

Krok 4: Vytvořte plán k dosažení cíle. Měl by obsahovat, co budete dělat, jak to budete dělat, a zahrnovat časové určení od kdy a do kdy to budete dělat. Může obsahovat i nastavení jednotlivých milníků nebo získání podpory pro dosažení cíle.

Krok 5: Nyní plán realizujte. Převeďte ho na jednotlivé akce a úkoly a začněte postupně kroky plnit.

Krok 6: Pokrok monitorujte a přehodnocujte. Ohlédněte se, jak se vám daří plnit jednotlivé body plánu, a plán v případě potřeby upravte.

Krok 7: Vyzdvihněte svoje úspěchy a oslavte je. Naplánujte si, jak oslavit všechno, čeho se vám podařilo dosáhnout a co jste se na cestě za cílem naučili. Tento poslední bod vás povzbuzuje, abyste ocenili své úsilí, snahu, pokrok i výsledky.

Jak pomůže kouč
Jedním z nástrojů, který vám může pomoci třeba právě s efektivnějším definováním a dosažením cílů, nebo i s „upgradem” vašeho mindsetu, je spolupráce s koučem.

International Coaching Federation definuje kouče jako partnera v tvůrčím a podnětném procesu, který vám umožňuje maximalizovat osobní a profesní potenciál a propojí vás s vašimi často zcela nevyužívanými nebo nedostatečně využívanými zdroji představivosti, produktivity, leadershipu a dalších dovedností v oblasti mezilidských vztahů.

K vytvoření prostředí pro pozitivní změnu využívají koučové celou řadu přístupů a vědeckých metod, od práce s příběhem a pojmenování emocí po sebereflexi a sebepozorování.

Aby koučování fungovalo

Podle nejnovějších vědeckých poznatků (i zdravého rozumu) je potřeba se při koučinku zaměřovat na cíle a změny, ke kterým máte vnitřní motivaci a na kterých chcete pracovat vy, ne vaše okolí.

Důležitou roli také hraje výběr kouče. Kromě vzájemných sympatií a toho, že se s koučem cítíte bezpečně, vám také doporučujeme ověřit jeho certifikaci. I když profesi kouč/koučka můžete najít u více než 30 000 lidí na LinkedIn, v České republice je jen okolo 150 mezinárodně certifikovaných koučů.

Třetí podmínkou je dlouhodobý vztah. Kouč je profesionál, který vám pomáhá vytvářet prostředí pro práci s vaším myšlením, emocemi a prožíváním, a to potřebuje větší prostor než jedno setkání. Pomocí nástrojů, jako jsou silné otázky nebo použití metafor, kouč postupně vytváří příležitosti pro nové podněty a vhledy, které vás mohou podpořit nejen při dosahování vašich cílů a překonávání překážek na vaší cestě, ale i při „upgradování“ (postupné pozitivní změně) vašeho mindsetu.

Přejeme vám jaro plné nových začátků, radosti, odolnosti i odvahy a držíme palce při restartu či plnění nejen vašich cílů.

Zanechat komentář

+ 84 = 86

Mohlo by se vám líbit