Mezi školy spolupracující s Mensou a kluby nadaných dětí přibyla nově Královská základní škola v pražské Troji. Kompletní seznam všech spolupracujících škol, školek i klubů nadaných dětí, najdete na webu deti.mensa.cz.
Královská základní škola, Troja
Na soukromé Královské základní škole dbají na všestranný rozvoj žáků a mimo jiné k tomu využívají bilingvní výuku – na každé hodině tak je přítomen jak česky, tak anglicky mluvící učitel, oba jazyky jsou tedy používány obdobně jako v dvojjazyčných rodinách.
„V našem bilingvním konceptu vzdělávání usilujeme o pedagogiku rozvíjející všechny druhy talentů, zájmů a schopností. Důraz klademe i na elementární společenské hodnoty, jakými jsou přátelství, vzájemný respekt, ohleduplnost a toleranci. Zároveň vnímáme jako důležité, aby se děti vyznaly v sobě samých a dokázaly identifikovat svoje potřeby, pocity a prožívání. Chceme, aby byly děti schopné uvědomovat si svoje reakce a ovlivnit své chování. Rozvoji měkkých dovedností věnujeme denně nemalé úsilí a energii. Zabýváme se tím, jak individuálně naučit děti co nejvíc, nejlépe a nejefektivněji a přitom udržet, podporovat a násobit jejich radost a nadšení z učení,“ vysvětluje Zuzana Zajdáková, učitelka matematiky.
„Děti jsou pro přitom nás rovnocenným partnerem. Podílejí se například na plánování svého studia, sebehodnotí se, učí se reflektovat, jak se jim daří naplňovat to, co si vytyčily, a zaujmout k tomu stanovisko. Nadané děti pak rozvíjíme na 1. stupni v rámci výuky matematiky, kdy se jednou týdně neúčastní standardní vyučovací hodiny, věnuje se jim speciální učitel, který u nich rozvíjí logické myšlení a analytické schopnosti pomocí náročnějších příkladů a her.“
Kromě rozvoje žáků ale dbají i na rozvoj pedagogů: „Mezi našimi učiteli dobře funguje systém mentoringu – vzájemně úzce spolupracují, sdílejí příklady dobré praxe a zkušenosti, diskutují o metodách a pomůckách, navzájem se navštěvují v hodinách, podávají si zpětnou vazbu a inspirují se.“
Klub nadaných dětí při Královské základní škole, Troja
Na škole v letošním školním roce vznikl i nový klub nadaných dětí. „V letošním roce jsme klub nadaných dětí založili na prvním stupni a v budoucnu plánujeme rozšíření i na stupeň druhý,“ vysvětluje koordinátorka klubu Zuzana Zajdáková. „Klub je primárně určený pro žáky naší základní školy s nadáním pro matematiku. Jeho náplní budou logické úlohy širokého spektra zadání (matematické hádanky, logické a prostorové úkoly, šifry, deskové hry atd.).