Každý člen Mensy si jím musel projít: vstupní test IQ. Napadlo vás ale někdy, jak testy vypadají v jiných zemích? Kolik se za ně platí? Jakou tam mají zájemci o členství v Mense při testech úspěšnost? Isabella Holz na vše odpoví nejen milovníkům statistik, ale i obyčejným mensovním zvědavcům.
Exkurze do pestrého světa mezinárodního testování
Zatímco ve všech spolkových zemích naplno běží přípravy na druhý mezinárodní Den inteligence (Tag der Intelligenz), nahlédli jsme trochu do testovacích praktik v různých zemích.
Možná jste už slyšeli, že německá Mensa MinD je se svou téměř desetitisícovou členskou základnou po USA a Velké Británii třetí největší národní Mensou. Nikoho proto asi nepřekvapí, že jí totéž pořadí patří i v počtu prováděných testů IQ, přičemž Německo s 2 543 testy ročně zaostává za 2 578 britskými testy za stejné období jen minimálně – zejména uvážíme-li, že britská Mensa má oproti MinD více než dvojnásobek členů.
Zcela jiný obrázek ovšem dostaneme, budeme-li sledovat poměr velikosti organizace (tedy počtu členů) k počtu uskutečněných testů. Řecko a Polsko na špici žebříčku provádějí každoročně dokonce více testů, než mají členů. V Koreji připadá na 100 členů 93 testů, v Bulharsku a Srbsku kolem 80. Německo je s 30 testy na 14. místě, Velká Británie s 11 na třetím místě od konce. Žebříček uzavírají Spojené státy, kde na 100 mensanů připadá jen 7 testovaných osob.
Před testem se nechte otestovat
Zhruba jedna třetina zemí nabízí testy na zkoušku, aby zájemci získali první odhad své „mensovní způsobilosti“. Placené vyhodnocení těchto testů se těší oblibě zejména v USA, Velké Británii a Finsku – tam se každoročně prodají tisíce předběžných testů. Na Novém Zélandu využívá každý rok příležitosti absolvovat předběžné testy bezplatně kolem 3 000 osob. Možnost prvního předběžného odhadu svých schopností mají zájemci také ve Španělsku, Rakousku, Kanadě a Srbsku.
Poměr účastníků obou testů je v různých zemích velmi proměnlivý. Ve Velké Británii a v USA se prodají téměř shodné počty testů na zkoušku i „ostrých“ IQ testů. Kanada má při IQ testech trojnásobně účastníků nežli u testů na zkoušku. Opačný je poměr ve Finsku a v Rakousku – tam dosahuje množství prodaných IQ testů pouze 30, resp. 40 procent počtu testů na zkoušku. V případě bezplatných testů na Novém Zélandu bývá sice účastníků kolem 3 000 – k samotným IQ testům jich však přichází jen kolem stovky.
Vede předběžný výběr k vyšší úspěšnosti?
Tvrzení, že testy na zkoušku přilákají k testům více účastníků se schopnostmi na úrovni Mensy, však uvedené údaje nepotvrzují. Pouze tři ze zemí poskytujících testy na zkoušku zaznamenaly nadprůměrnou „úspěšnost“, to znamená nadprůměrný podíl účastníků splňujících vstupní kritérium Mensy: Španělsko (49 procent), Velká Británie (52 procenta) a USA (63 procenta). Na čele žebříčku je naproti tomu se 64 % Japonsko, které je současně na 1. místě i v kategorii „nejdražší IQ testy“. Na předních místech najdeme za USA na 2. místě dále v sestupném pořadí Lucembursko, Jižní Koreu, Dánsko a Jihoafrickou republiku. Německo je s 39 procenty naspodu střední části pole, podobně jako Mexiko a Řecko. Velmi nízké koeficienty úspěšnosti při vyhledávání nových adeptů Mensy nacházíme naproti tomu v části východní Evropy. Spodní místa zaujímají Srbsko (35 %), Bulharsko (31 %), Polsko (27 %) Chorvatsko (23 %) a Makedonie (20 %).
Takto stanovený poměr nemusí být sám o sobě nijak špatným znakem, závisí totiž na spoustě faktorů. V případě německé Mensy například výrazně klesá při Dnech inteligence, protože větší mediální prezentace a kuponová akce 2 za 1 přiláká širší masu lidí. Tím se navyšuje počet členů a stoupá zároveň i všeobecné povědomí o Mense – i přes relativně horší poměr úspěšnosti. Naproti tomu ve skupině, v níž jsou účastníci k testům získáni spíše ústní propagandou Mensy, je lepší možnost předběžného výběru možných kandidátů členství.
Je to otázka ceny?
Naposledy zmíněné východoevropské státy najdeme na konci i v dalším žebříčku. Vědecký IQ test dostanete v Polsku, Bulharsku a Makedonii za cenu nižší než 10 eur. Nejdražší je cesta k mensovnímu členství v zemi s nejvyšší úspěšností testů, totiž v Japonsku (85 eur). Následují Kanada (65 eur), Švýcarsko (62 eura), Německo (49 eur) a Rakousko (44 eura). Některé země se přitom snaží lákat nové kandidáty snižováním cen. V Dánsku například snížili poplatky za testy na polovinu, ve Finsku vsadili na fungování „baťovských“ cen a snížili cenu z 300 na 295 finských korun.
Odkud účastníci pocházejí?
USA a Makedonie jsou vedle Německa jediné země, které vynakládají peněžní prostředky na inzeráty na získávání nových zájemců o testy. Jak můžete vidět z přiložené tabulky, rozesílá naproti tomu mnoho zemí pravidelně tiskové zprávy – a jejich přispěním mají tak často zastoupení jak v tiskových médiích, tak i rozhlase a televizi. V Nizozemsku slavila Mensa například ohromný mediální úspěch akcí „Gay & Gifted Campaign“. Na základě iniciativy jejich GAY SIGu byli mensané zastoupeni jednou lodí na přehlídce gay hrdosti (Gay Pride), nizozemské obdobě Christopher Street Day – a vnesli tak choulostivé téma této skupiny v širokém rozsahu do hlavních médií v zemi.
počet členů (2010) | testů na zkoušku ročně | testů ročně | testů na 100 členů | cena (EUR) testu na zkoušku | cena (EUR) testu | úspěšnost | tiskových sdělení | článků v tisku | TV / rozhl. spotů | |
Belgie | 462 | 214 | 24 | 30 | ||||||
Brazílile | 252 | 58 | 26 | 17 | 2 | 3 | ||||
Bulharsko | 583 | 498 | 85 | 5 | 31 % | 4 | 6 | 12 | ||
Česká republika | 2153 | 5151 | 239 | 6-12 | ||||||
Dánsko | 1021 | 367 | 39 | 20 | 57 % | |||||
Finsko | 2464 | 1520 | 450 | 19 | 10 | 30 | 70 | 2 | ||
Francie | 1015 | |||||||||
Chorvatsko | 682 | 550 | 73 | 13 | 23 % | 12 | 5 | 7 | ||
Itálie | 1109 | 279 | 23 | 10 | ||||||
Japonsko | 406 | 118 | 51 | 85 | 64 % | 2 | 1 | 4 | ||
Jihoafrická rep. | 927 | 195 | 24 | 11 | 55 % | 4 | 2 | |||
Kanada | 1601 | 65 | 195 | 11 | 18 | 65 | ||||
Korea | 1364 | 1310 | 93 | 25 | 58 % | 5 | 7 | |||
Lucembursko | 74 | 36 | 39 | 30 | 60 % | 2 | ||||
Maďarsko | 787 | 611 | 80 | 8 | 43 % | 3 | 12 | 15 | ||
Makedonie | 102 | 64 | 63 | 3 | 20 % | 21 | 5 | |||
Mexiko | 72 | 40 | 61 | 11 | 41 % | 3 | 3 | |||
Německo | 8600 | 2543 | 30 | 49 | 39 % | 12 | 115 | 16 | ||
Nizozemsko | 3916 | 772 | 20 | 42 | 51 % | |||||
Norsko | 701 | 102 | 19 | 31 | 1 | 4 | 3 | |||
Nový Zéland | 381 | 3096 | 98 | 30 | 24 | 46 % | ||||
Polsko | 960 | 1323 | 130 | 6 | 27 % | 4 | 3 | |||
Rakousko | 514 | 263 | 114 | 21 | 5 | 44 | 3 | 12 | 3 | |
Řecko | 179 | 242 | 135 | 30 | 42 % | 12 | 5 | 2 | ||
Srbsko | 952 | 7 | 831 | 81 | 35 % | 3 | 17 | 25 | ||
Španělsko | 1482 | 380 | 311 | 21 | 10 | 25 | 49 % | 5 | 10 | 5 |
Švédsko | 3028 | 1011 | 37 | 34 | 10 | 6 | 3 | |||
Švýcarsko | 890 | 203 | 24 | 62 | 4 | 4 | 1 | |||
USA | 50531 | 3937 | 3905 | 7 | 12 | 28 | 63 % | 30 | 1170 | 23 |
Velká Británie | 22484 | 2324 | 2578 | 11 | 10 | 17 | 52 % | 166 | 330 | 80 |