Vážení čtenáři, přátelé školy a nadaných dětí, v tomto čísle vám přinášíme informaci o novince u nás ve škole.
Od letošního školního roku jsme na naší škole zavedli pilotně jako povinnou součást výuky odborné stáže. Znamená to, že si studenti 3. ročníku gymnázia (septimy) vyberou firmu či jinou instituci, ve které stráví celý pracovní týden a v rámci něj budou „nasávat“ informace o pracovní pozici, pracovišti a celé organizaci, kterou si zvolili.
Smyslem a cílem odborných stáží je rozšíření nabídky v rámci kariérového poradenství, seznámení studenta s chodem organizace a obsahovou náplní práce jeho případného budoucího zaměstnání či studia a seznámení s organizační strukturou a způsobem řízení organizace poskytovatele stáže. Součástí odborné stáže může být i řešení projektu studenta nebo příprava podkladů pro vypracování ročníkové práce. Odborná stáž je bezplatná, student, poskytovatel ani škola nemají nárok na odměnu či mzdu. Výkon odborné stáže není prioritně produktivní činností, jedná se hlavně o získávání zkušeností, poznatků a rozvíjení soft skills, které je součástí studia.
Jak si studenti místa stáží vybírali? Někteří z nich již měli poměrně jasnou představu, kterým směrem se chtějí ubírat, někteří svůj konkrétní výběr napřed konzultovali s kariérovým poradcem. A co se týče nabídky institucí na stáže – měli jsme poměrně vysoký počet organizací, které jsme mohli studentům nabídnout. Prioritně jsme totiž oslovili naše skvělé rodiče, kteří nabídli ke stáži buď svoje pracoviště, nebo firmu, případně dali tip na další místa. Kromě toho jsme vyhledávali vhodná místa ke stáži na internetu, především známé a zajímavé firmy, které stáže nabízely. A studenti si mohli zvolit stáž i ve firmě svého rodiče.
V tuto chvíli již mají všichni studenti jasno, kam půjdou. A výběr je pestrý – jde o obory a pracoviště jako např. grafický design a interiéry budov, aplikace metod umělé inteligence (zejména neuronových sítí) v průmyslových aplikacích, vývoj dermatologické mobilní aplikace, matematické inženýrství, inženýrská činnost ve výstavbě a dozoru staveb, redakce sportovních novin TV Nova, finanční produkty v České spořitelně, Ústav organické chemie a biochemie, Český egyptologický ústav, dětská klinická psychologie, jaderná energetika v ČEZ, právní kancelář, advokátní kancelář, Ministerstvo zahraničních věcí aj.
Aby stáže nebyly jen formalita, zjišťovali jsme především zájem studentů o stáže obecně, a přestože jsme stáže zařadili do našeho školního systému jako povinnou a hodnocenou aktivitu, věříme, že studenti v nich vidí smysl především pro své budoucí směřování a rozhodování o tom, kam budou směřovat jejich kroky ať už na případnou vysokou školu, nebo do zaměstnání.
Výstupem stáže bude jednak hodnocení stáže samotným studentem, jednak i formalizované hodnocení průběhu stáže a přístupu studenta vedoucím stáže v organizaci. Na základě těchto hodnocení pak bude studentům přiděleno hodnocení za stáž do předmětu, do kterého svým obsahem nejvíce patří.
Věříme, že se pilotní ročník podaří a že v dalším školním roce díky zpětné vazbě studentů i organizací některé aspekty stáží ještě vylepšíme k co nejlepšímu naplnění jejich účelu a cílů.