Domů Inteligence a vzdělávání Nové spolupracující školy a kluby nadaných dětí

Nové spolupracující školy a kluby nadaných dětí

Od Zuzana Kořínková

Novými školami spolupracujícími s Mensou se stala ZŠ Hudcova Brno a ZŠ T. G. Masaryka Otrokovice. Mezi kluby nadaných dětí se připojil nový klub Calm2be Poděbrady a klub nadaných dětí v Technologickém klubu Prostějov.

ZŠ Hudcova, Brno

„Naše základní škola je klasická státní s přibližně 560 žáky. Od roku 2021 spolupracujeme s nadací Qiido. Máme vytvořený systém podpory, kdy nadaným a mimořádně nadaným dětem poskytujeme v rámci vyučování edukačních skupiny.“ představuje školu učitelka Barbora Podzemná. „Díky diagnostice a screeningu již při zápisu chodí vybraní žáci místo hodin matematiky v kmenové třídě do obohacující skupinky. Zde pracujeme s dětmi na rozvoji jejich nadání a podporujeme je. Snažíme se o podporu i ve vyšších ročnících, nabízíme různé soutěže, kroužky deskových her, robotiky a programování atd. Naši pedagogové se v oblasti nadání stále vzdělávají a snaží se o maximální podporu i v běžných hodinách. Pedagogové spolupracují se školními psycholožkami a poradenským pracovištěm na identifikaci dětí s nadáním a následně vytváří plány pedagogické podpory.“

ZŠ T. G. Masaryka Otrokovice

„Naše škola s kapacitou 540 žáků sdružuje základní školu, školní družinu, školní klub a školní jídelnu a v budově školy je rovněž umístěna část ZUŠ – výtvarný a taneční obor. V rámci zvyšování podpory vzdělávacích potřeb žáků nabízíme a poskytujeme vzdělávací přístup, jehož cílem je naplňování vědomostních, poznávacích, emocionálních a sociálních potřeb všech žáků. Prosazujeme a uplatňujeme v rámci inkluzivního vzdělávání nejen podporu dětí ohrožených školním neúspěchem, ale také aktivní přístup k talentovaným a zvídavým žákům, tak aby jejich přirozené vlohy nezůstaly nevyužité,“ vysvětluje ředitelka školy Marta Zakopalová.

„Na každý školní rok je sestaven a aktualizován Plán podpory nadání, ve kterém jsou uvedeny programy a aktivity pro rozvoj nadání na školní rok, případně některé dlouhodobé projekty. Náš školní vzdělávací program přitom umožňuje, aby školní, třídní i individuální vzdělávací program byly dle potřeb a možností rozumně přizpůsobeny mimořádným schopnostem dětí a popřípadě doplněny nabídkou dalších aktivit podle zájmů a mimořádných schopností či nadání dětí. Školou podporované aktivity vhodné pro nadané žáky jsou například Sloup pro koumáky (úkoly a výzvy s různou tematikou, pro všechny žáky bez rozdílu věku), Badatelský klub nebo Workshopy s pokusy (badatelské vyučování), za zmínku stojí určitě i Dětský vědecký kongres. Ten spočívá v přípravě a realizaci prezentace dle vlastních zájmů a zaměřuje se na rozvoj polytechnického vzdělávání, řeči, komunikace, IT dovedností a získávání obohacujících znalostí a zkušeností z různých technických i společenskovědních oborů. Žáci při tvorbě svých prezentací, pokusů a nápadů spolupracují s vybranými zkušenými vyučujícími (tzv. koordinátory), kteří společně s žáky pracují mnoho hodin v době po vyučování, v době volného času, jak žáků, tak pedagogů. Své práce následně žáci prezentují před publikem.

Klub nadaných dětí Calm2be Poděbrady

„Klubové schůzky vedou kvalifikovaní lektoři na dané téma – např. téma lidské tělo vede lékař, o přírodě se děti učí od ornitologa/zoologa, téma vesmíru přibližuje dětem astrofyzik z hvězdárny a fyzikální experimenty vede fyzik z Akademie věd ČR. Klub se v prvním roce zaměřil na nejmladší kategorii 5–7 let a následující rok bychom své aktivity rádi rozšířili i na kategorii 8–10 let. Činnost klubu je spojena s obvyklými aktivitami, které rozvíjí intelekt – deskové, logické hry, šifry. V rámci klubu jsou pravidelná desková odpoledne ve spolupráci s lokálním klubem Há Céčko. Klub zajišťuje i jednou týdně skupinovou hru šachu. Dále budeme v klubu rozvíjet práci s emocemi, seznamovat děti s prvky mindfulness, podporovat rozvoj intuice a kreativity. Program klubu je doplněn exkurzemi pro děti a workshopy pro rodiče,“ popisuje plány klubu jeho vedoucí Veronika Miláčková.

Klub nadaných dětí v Technologickém klubu Prostějov

„Cílem našeho klubu nadaných dětí je rozšířit obzory nadaným dětem pomocí zábavných a poučných aktivit, her, pokusů a exkurzí. S dětmi se budou střídat 4 lektoři, z nichž každý má jiné zájmy a zaměření, tudíž dětem poskytnou rozhled do různých oblastí,“ představuje ve stručnosti vedoucí klubu Hana Blumensteinová.

Podrobnosti o nových i stávajících spolupracujících školách, školkách i klubech nadaných dětí najdete na webu deti.mensa.czspolečně s informacemi o nadaných dětech, kalendářem akcí nebo poradnou.

Zanechat komentář

2 × 2 =

Mohlo by se vám líbit