Domů Inteligence a vzdělávání Nové školy spolupracující s Mensou

Nové školy spolupracující s Mensou

Od Zuzana Kořínková

Mezi nové školy a školky spolupracující s Mensou se přidaly ZŠ a MŠ Kpt. Jaroše v Lounech, ZŠ Šlapanice a dětský lesní klub Lesíček, nový klub nadaných dětí pak vzniknul při ZŠ Dobříš. V současné době tak s Mensou spolupracuje 110 škol, 83 školek a 72 klubů nadaných dětí.

Jejich přehled a medailonky najdete na webu deti.mensa.cz

Specialitou ZŠ a MŠ Kpt. O. Jaroše (odkaz) jsou výběrové hudebně-hokejové třídy (část třídy má v rozvrhu hodiny hokejové přípravy, část sborový zpěv). Od loňského školního roku zavedla škola funkci školního koordinátora podpory nadání a všichni pedagogové prošli školením k problematice nadaných dětí a jejich identifikace. Ředitel školy s koordinátorem se také pravidelně účastní kulatých stolů k podpoře nadání, které pořádá NPI v Ústeckém kraji. „Na prvním stupni jsou ve všech třídách dostupné materiály pro práci s nadanými žáky, žáci se pravidelně účastní Logické olympiády a od září na naší škole funguje klub nadaných dětí. Aktuálně se soustředíme na nastavení procesů identifikace a zkvalitnění běžné výuky tak, aby pokryla potřeby všech žáků,“ nastiňuje postupy školy Jana Elbelová, školní koordinátorka podpory nadání.

Vizí ZŠ Šlapanice (odkaz) je vést žáky k samostatnosti a odpovědnosti. „Klíčové je pro nás podporovat zdravé sebevědomí, úctu k sobě i ostatním a rozvíjet nadání každého jednotlivce. Vytváříme bezpečné prostředí, ve kterém se mohou děti realizovat a rozvíjet své schopnosti,“ vysvětluje Veronika Horáková, koordinátorka podpory nadání. Škola nabízí několik formátů podpory nadání. Kromě účasti v řadě různých soutěží (Logická olympiáda, Pangea, matematická olympiáda, Pohár vědy) jsou to Hodiny se sovou, které jsou zaměřeny na matematiku a češtinu, jsou vedeny v tandemu učitelů z 1. a 2. stupně a probíhají v menších skupinách, což umožňuje individuální přístup, rozvoj kritického myšlení, logiky, prostorové představivosti a čtenářské gramotnosti. Začátkem nového školního roku je plánované zahájení činnosti klubu nadaných dětí zaměřeného na rozvoj badatelských schopností, talentů a kognitivních dovedností žáků.

Dětský lesní klub Lesíček (odkaz) nabízí předškolní vzdělávání s česko-anglickým programem. „Celý školní rok také pracujeme s vlajkami a ‚cestujeme‘ tak po mapě světa. Tím jsou postupně dětem představovány názvy států, jejich vlajky a hlavní města, zvyky a tradice,“ představuje klub jeho zakladatelka a koordinátorka Kamila Zoth. „Děti vlajky také třídí podle určitého kritéria (barva, tvar atd.) nebo tvoří řady vlajek podle určitého klíče. V dětech se snažíme vzbudit zájem o svět, který nás obklopuje skrze výlety na různá místa. Pravidelně navštěvujeme jezdecký klub, muzea, divadla, knihovny a další akce.“

Klub nadaných dětí Zvídavé sovičky (odkaz) působí na ZŠ Dobříš od září a je určen pro žáky 2. a 3. tříd. Letos do něj dochází 64 dětí rozdělených do čtyř skupin. Kroužek je zaměřený na pokusy, objevování, zkoumání a bádání. Děti si samy vybírají témata, kterým se chtějí věnovat. „Věnovali jsme se například tématům divy světa, nejchytřejší a nejhloupější zvířata, optické klamy, dinosauři, odlévání stop, odebírání otisků prstů, lidské tělo, výroba bublifuku,“ vypočítává zajímavé aktivity klubu jeho vedoucí Barbora Borovičková.

Zanechat komentář

67 − = 59

Mohlo by se vám líbit