Domů Inteligence a vzdělávání Cesta do světa slov a čísel: Předškolní příprava s radostí v MŠ Exilu, Ostrava

Cesta do světa slov a čísel: Předškolní příprava s radostí v MŠ Exilu, Ostrava

Od Dana Schönová

V letošním roce se v MŠ Exilu díky projektu Podpora předčtenářské a předmatematické gramotnosti u předškolních dětí zaměřujeme na rozvoj čtení a počítání, a to prostřednictvím hravých a interaktivních aktivit. Předškolní vzdělávání dává dítěti možnost připravit se na nadcházející životní mezník – nástup do základní školy. Proto se s našimi předškoláky intenzivně věnujeme činnostem, které jim usnadní první školní krůčky.

Každodenní aktivity jsou koncipovány tak, aby děti přirozeně a nenásilně rozvíjely své čtenářské i matematické dovednosti. Zároveň podporují kreativitu, analytické myšlení a komunikační schopnosti – vše, co budou potřebovat pro úspěšný vstup do základního vzdělávání.

Čtenářské dovednosti rozvíjíme pravidelným čtením pohádek a krátkých příběhů, které jsou často doplněny dramatizací. Děti se aktivně zapojují do hraní jednotlivých rolí a prožívají děj příběhu na vlastní kůži. Kromě toho navštěvujeme knihovny a divadelní představení, kde se mohou seznámit s literaturou v zábavné formě. Ve třídách vznikají čtenářské koutky, kde si mohou knihy prohlížet a postupně si budovat pozitivní vztah ke čtení. Důležitou roli hraje také posluchačská zkušenost – do role vypravěčů se kromě učitelek zapojují i žáci základní školy, rodiče a prarodiče, čímž podporujeme mezigenerační sdílení a inspiraci.

Jazykové dovednosti děti rozvíjejí prostřednictvím hádanek, říkanek, písniček a vyprávění vlastních příběhů. Při diskusích nad přečtenými knihami se učí vnímat souvislosti, klást otázky a formulovat své myšlenky. Stejně tak se hravou formou věnujeme i matematickým dovednostem. Děti se učí třídění, porovnávání, počítání a rozpoznávání tvarů pomocí stavebnic, logických hlavolamů nebo skládání puzzle. Hry zaměřené na třídění objektů podle různých kritérií nebo hledání rozdílů mezi obrázky jim pomáhají analyzovat a řešit problémy.

V rámci těchto aktivit jsme například pro děti připravili dobrodružnou cestu rybníkem, kde se proměnily v kačenky. Cestou skládaly barevná dřívka podle předlohy, řadily číslice od 1 do 10, a procvičovaly si tak logické myšlení, trpělivost i předmatematickou gramotnost. Jemnou motoriku a koordinaci pohybů rozvíjely pomocí trubky, kterou přitahovaly rybníček s kačenkami, a nakonec přeskakovaly „vlny“ a balancovaly po „lávce“, což posilovalo jejich rovnováhu a pohybovou obratnost.

Během další aktivity jsme se s dětmi vydali na pohybovou dráhu plnou výzev. Balancovaly na lanové stezce, zdolávaly „Dřevěný most odvahy“ a nakonec měly důležitý úkol – přenést kačenky na rybník a květinky do koruny stromu. Při tom si procvičily nejen rovnováhu a jemnou motoriku, ale také předmatematickou gramotnost a prostorovou orientaci. V tematických týdnech věnovaných jaru jsme se zaměřili na zrakové vnímání, slovní úlohy i logické úvahy. Děti přiřazovaly symboly jara k jejich významům, řešily jednoduché úkoly spojené s přírodou a na pohybové aktivitě „Cesta lesem až k rybníku“ zdolávaly různé překážky.

Mezi oblíbené aktivity patřilo cvičení inspirované pohádkou „O Koblížkovi“. Nejprve děti „válely těsto na koblížka“ pomocí provázku, který namotávaly na ruličku, čímž procvičovaly jemnou motoriku. Poté koblížka „posílaly do trouby“ a snažily se trefit do cíle. Po upečení ho musely vytáhnout a umístit na podložky s čísly, ale s překvapením zjistily, že v bedýnkách jsou i jiné předměty – tím si procvičily pozornost a logické uvažování. Další výzvou bylo překonání překážkové dráhy s obručemi a na závěr se děti trefovaly míčkem do kelímků s obrázkem koblížka. Děti si aktivitu velmi užily a současně rozvíjely obratnost, trpělivost i předmatematické představy. V rámci tematického týdne jsme se zaměřili i na cvičení velikostí, dějovou posloupnost, slabiky a zrakové vnímání, které jsou důležité pro rozvoj předčtenářských dovedností. Pomáháme dětem skládat příběhy podle dějové linie, hledat vzory v sekvencích a rozpoznávat různé struktury slov.

Jednou z nejoblíbenějších aktivit bylo „Ponožkování“ inspirované příběhem Lichožroutů. Děti měly za úkol správně spárovat ponožky podle barev, vzorů a velikostí, čímž si trénovaly logické myšlení, vizuální vnímání a schopnost kategorizace. Hravou formou si uvědomily, jak důležité je hledat souvislosti a vnímat detaily.

Každá aktivita přináší dětem nejen radost z objevování, ale také rozvoj důležitých dovedností, které jim usnadní vstup do školního světa. Těšíme se na další dny plné hravého učení!

Naše pondělky jsou obohaceny o spolupráci se studentkami SOŠ prof. Zdeňka Matějčka, které připravují pestré a inspirativní aktivity. Přínosné jsou nejen pro děti, které se učí novým dovednostem, ale i pro samotné studentky, jež získávají cenné zkušenosti v práci s předškoláky.

Aby byl projekt co nejefektivnější, investujeme do modernizace vzdělávacího prostředí. Pořídili jsme interaktivní pomůcky – knihy, stavebnice, logické hry a hrací koberce s čísly a tvary, které pomáhají dětem učit se hravě a přirozeně. Čtenářské koutky poskytují klidné místo pro objevování světa literatury a práce s knihou se stává každodenní součástí dne.

Věříme, že tímto projektem dětem předáváme pevné základy pro budoucí vzdělávání, ale především radost z objevování a poznávání. Jsme si jistí, že nás čeká krásný rok plný příběhů, zážitků a společného objevování světa čísel a slov!

Zanechat komentář

× 7 = 49

Mohlo by se vám líbit