Domů Inteligence a vzdělávání Školy spolupracující s Mensou – školní rok 2023/2024

Školy spolupracující s Mensou – školní rok 2023/2024

Od Zuzana Kořínková

Titul „škola spolupracující s Mensou“ uděluje Mensa Česko základním a středním školám, které se na celonárodní poměry nadstandardně věnují práci s nadanými dětmi. Mezi konkrétní podmínky patří například na pravidelně na škole žákům nabízet možnost testování IQ, účastnit se každoročně Logické olympiády a celkově vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání nadaných dětí.

Aktuálně s Mensou spolupracuje více než 100 škol. Jejich seznam včetně medailonků a zpráv o činnosti najdete na mensa.click/skoly.

V článcích níže některé z těchto škol popisují, co zajímavého s nadanými dětmi a pro nadané děti podnikly v loňském školním roce.



Kamila Kuffová

Na naší škole nadaným žákům garantujeme:
– individuální vzdělávací plány,
– prohlubování a rozšiřování vzdělávacího obsahu,
– zadávání specifických úkolů,
– zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů,
– specializované skupiny pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků,
– nabídku volitelných vyučovacích předmětů, nepovinných předmětů a zájmových aktivit.

S našimi identifikovanými nadanými žáky se snažíme v hodinách pracovat individuálně a podporovat je v těch oborech, které je zajímají. V každém patře školy kromě toho máme IQ koutek s hlavolamy a různými hrami, kde mnozí žáci tráví přestávky a volné chvíle před odpolední výukou.

Žáci mají možnost se pravidelně účastnit olympiád a oborových soutěží včetně Logické a Lingvistické olympiády. Zapojujeme je také do Středoškolské odborné činnosti, kde se umisťují na předních místech v okrese a kraji. Probojovali se i do celorepublikové soutěže a své výsledky následně prezentovali i na T-konferenci. Každoročně se zúčastňujeme projektu Paměti národa a žáky podporujeme ve spolupráci s organizacemi Talnet a CTM.

Žáci se zapojují do kroužku deskových her nebo robotiky a jsou v redakční radě školních novin, tzv. Gymplovin, do kterých přispívají. Pořádáme zahraniční dlouhodobé mobility žáků v rámci projektu Erasmus+. Naše škola je zapojena do projektu DofE a žákům rovněž umožňujeme složit zkoušku FCE.

V letošním roce žáci vyššího gymnázia pořádají pilotní minifestival Kino z lavic ve spolupráci s organizací Jeden svět na školách.


Jana Mohňanská

V letošním školním roce mohli žáci naší školy navštěvovat Kluby zábavné logiky v rámci projektu šablony OP JAK Podpora na Tylovce IV. Do činnosti se zapojili žáci z celého prvního stupně. Žáci měli k dispozici různé deskové hry, luštili různé šifry, seznámili se s čínským tangramem, morseovkou, Braillovým písmem, mohli řešit zajímavé křížovky, logické hádanky a úkoly, hledat rozdíly a podobně. Kromě řešení různých logických úkolů programovali ozoboty, Vex 123 nebo Bee-Bot, stavěli a programovali Lego Wedo a v počítačové učebně se snažili proniknout do programovacího jazyka Scratch.

Během podzimu se žáci naší školy zapojili do Logické olympiády. Navštívili jsme Zemský hřebčinec a arboretum a Střední lesnické školy v Písku. V květnu pak proběhl turnaj v piškvorkách pro žáky 1. stupně. Celkem se ho zúčastnilo 32 žáků ve třech kategoriích.


Květa Cinglová, Hana Schmidová

Naše škola zahájila spolupráci s Mensou Česko ve školním roce 2023/2024. S nadanými dětmi se nicméně snažíme pracovat již několik let. Jejich nadání prohlubujeme téměř ve všech oblastech výuky. Máme za sebou účast na mistrovství České republiky a mistrovství Evropy ve hře Zatre, kde se naše žákyně dokonce ve společenství s žákyní Mensa gymnázia stala mistryní Evropy. Za pochvalu jistě stojí také umístění na 2. místě v juniorech a titul vicemistryň Evropy. Úspěšnou účast jsme zaznamenali i na mistrovství České republiky v mezinárodní dámě, kde se celkem 9 žáků z naší školy umístilo na medailových pozicích a zajistilo si tak možnost účasti na mistrovství Evropy v Lotyšské Jelgavě, kde společně strávili několik srpnových dní. 

Účastníme se každý rok také matematických olympiád a anglické olympiády, kde se naši žáci umisťují velmi dobře. Naším cílem však není rozvíjet jen dovednosti matematické a jazykové, ale rovněž sportovní, o čemž svědčí i členství našich žáků v bowlingové či cyklistické lize.

Pracujeme s nadáním individuálně, ve škole je možnost zapůjčení logických her, které mnohdy využíváme i v různých hodinách, např. hra Mathesso. Každoročně také pořádáme na naší škole seznámení s novinkami v podobě her od společností ALBI, Mindok, DINO a také u nás pravidelně probíhá mensovní testování IQ.


Iva Machová

Vzdělávací programy na naší škole (Škola pro život – ZŠ, Poznáváme svět všemi smysly – MŠ) podporují individualitu a osobnostní rozvoj dětí a v současné době se snažíme o systematickou podporu nadaných žáků. Učíme se je vytipovat a na úrovni podpůrných opatření nastavených školou podporovat ve výuce. Zpracovali jsem si Koncepci podpory nadání a akční plán realizace jednotlivých kroků, učitelé si zpracovávají baterii pomůcek pro nadané žáky a ve třídách 1. i 2. stupně mají k dispozici boxy s materiály k využití. Snažíme se vytvářet podmínky i pro děti s vysokou senzitivitou (kanceláře k vymezení klidného prostoru a „hluchátka“).

Pedagogové ZŠ pravidelně navštěvují vzdělávací semináře zabývající se tematikou nadání, včetně konference Vzdělání pro budoucnost. Spolupracujeme i s dalšími organizacemi jako NPI ČR, Badatelská akademie Datel či ZUŠ Chabařovice. Jsme zapojeni do projektu Synapse a v březnu 2024 jsme získali status Fakultní školy Pedagogické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Daří se nám podporovat vzdělávání nadaných žáků na 1. stupni. Žáci se zvýšenou mírou nadání mohou na některé hodiny (matematika, angličtina) docházet do vyššího ročníku a mají možnost nad rámec běžné výuky navštěvovat Klub deskových her a klub Rozvoj nadání. Důraz je kladen především na podporu logického myšlení a rozvoj intelektových schopností, ale podporu zaměřujeme i na talentové soutěže a sportovní aktivity našich žáků.

Ve všech třídách jsou k dispozici „boxy“, které nabízejí aktivity těm žákům, kteří mají svou práci splněnou a chtějí se věnovat jiné, smysluplné činnosti. Kromě logických her, pracovních listů, šifer a křížovek, mohou žáci ve zbylém čase pracovat na vlastních projektech, procházet encyklopedie či se věnovat vlastní četbě.

Zapojili jsme se do projektu „Dotkni se vesmíru“, účastníme se řady soutěží (olympiády MŠMT, sportovní soutěže, Logická olympiáda, Zlatý list, Finanční gramotnost, Bobřík informatiky, …), navštěvujeme exkurze (např.  Digitální laboratoř UJEP, Volkswagen Drážďany) a projektové dny (workshop plošné animace v Ústí nad Labem, mediální výchova – tvorba vlastního zpravodajství).


Natálie Nevřelová, Jana Václavíková

Naše škola již několik let spolupracuje s Mensou Česko, vyhledává nadané děti a podporuje jejich rozvoj nejen ve výuce, ale i prostřednictvím Klubu nadaných dětí.

Ve výuce žáci pracují zejména s mobilními technologiemi a roboty, díky kterým se mohou individuálně rozvíjet. V matematice na nižším stupni mají děti možnost jednou týdně navštěvovat hodinu se spolužáky z jiných ročníků.

Klub organizuje nejen setkání s žáky a rodiči v rámci únikových her, ale jednou měsíčně mají děti výjezdní akci a jednou měsíčně akci ve škole. V uplynulém školním roce v rámci dne projektu Den pro školu měli žáci možnost seznámit se s profesí paní veterinářky. Dále jsme navštívili Hornické muzeum, podívali se do hudebního světa a využili jsme výukového programu v ZOO Ostrava.

Žáci klubu se také aktivně zapojili v přípravě na projektové dny ve škole, např. Den Země. Ve výuce se žáci snaží vzájemně obohacovat nejen ve spolupráci s badatelským kroužkem na naší škole. Jedním ze zajímavých výstupů žáků byl miniprojekt zaměřený na mikroskopování hmyzu.

Screenshot

Robert Závada

Pětidenní výjezd pro nadané žáky

Na práci s nadanými žáky se naše škola zaměřuje již několik let. V květnu 2024 proběhl pětidenní výjezd pro nadané žáky, zaměřený na podporu vzdělávání žáků v oblasti přírodních věd, vlastivědy, dějepisu a zeměpisu. Výjezdu se zúčastnilo celkem 22 žáků, kteří byli vybráni nejen na základě svých zájmů, ale také díky účasti na soutěžích s přírodovědnou / technickou tématikou, a kteří společně se třemi pedagogy absolvovali cestu napříč Českou republikou.

První zastávkou bylo Brno, kde měli žáci na zážitkové výstavě NASA možnost vidět autentické exponáty, simulátory a interaktivní modely, které jim přiblížily kosmické lety i technologické pokroky v této oblasti. Vyslechli si přednášku o vývoji raketové techniky, historii vesmírných programů a o budoucích misích na Mars a při workshopu si vyzkoušeli sestavení jednoduchých modelů raket.

Poté nás čekal dlouhý přejezd do Plzně a návštěva Science Center Techmania. Klasické, ale i interaktivní expozice plné fyzikálních zákonů a optických klamů, přiblížily žákům nejrůznější otázky z oblasti techniky, fyziky, mechaniky apod.

Třetí zastávkou bylo hlavní město Praha. V muzeu optických iluzí si žáci mohli vyzkoušet různé vizuální triky a pochopit principy vnímání, čekala nás i prohlídka historické Prahy, výjezd na Petřín, návštěva zrcadlového bludiště a čtvrtý den pak prohlídka pražské ZOO, při níž se žáci zapojili do vzdělávacího programu o ochraně ohrožených druhů a ekologických projektech.

Poslední zastávkou naší výpravy byla Kutná Hora, kde jsme navštívili České muzeum stříbra a středověký důl. Sestup do úplné tmy a více než 30 metrů hluboko pod zem byl pro mnohé účastníky „nejhlubším zážitkem“ celé výpravy. Tato exkurze nabídla jedinečnou příležitost pochopit náročné podmínky práce v dolech a historický význam těžby stříbra.

Tento výjezd byl nejen vzdělávací, ale také motivační, podpořil týmového ducha a rozvoj sociálních dovedností všech účastníků. Stal se rovněž inspirací pro další aktivity v rámci školního vzdělávacího programu a napomohl k formování budoucích zájmů a kariérních cílů žáků.


Monika Lorencová

Badatelský víkend

V květnu 2024 proběhlo na naší škole krajské setkání nadaných žáků. Zúčastnili se ho vybraní žáci z ústecké ZŠ SNP, ZŠ Chomutovská v Kadani, ZŠ Krátká Klášterec nad Ohří a ZŠ Přemyslovců Louny.

Na slavnostním zahájení všechny přivítal ředitel školy Mgr. Zdeněk Lutovský se zástupkyní Mgr. Lenkou Podrábskou a k žákům také promluvil ústecký radní pro školství Bohumil Ježek. Pro žáky byl připraven pestrý program. Badatelský víkend začali žáci prezentací v angličtině, na základě, které pak odpovídali na otázky a na šesti stanovištích plnili úkoly. Dále pro ně byly připraveny další aktivity, jako například jednoduché chemické pokusy nebo sestavování robotické stavebnice Mindstorm, pomocí které si vyzkoušeli složitější programování v anglickém jazyce. Ve večerních hodinách pak proběhla přednáška o hvězdách s promítáním večerní oblohy z planetária.

V jedné z aktivit jsme žákům představili něco z historie i aktuálního dění v našem městě Ústí nad Labem. Jednalo se o hru a práci s QR kódy. Mgr. Naděžda Pažoutová, která působí jako pedagog v Muzeu Ústí nad Labem a je zároveň spisovatelkou (např. knihy pro děti Vilma běží o život), žákům poutavě přiblížila archeologické nálezy v Ústí nad Labem, ale také povyprávěla o trase mamutů. Zakončení celé akce se ujal prorektor pro projekty ESIF z UJEP doc. RNDr. Martin Balej, Ph.D., který představil fungování univerzity. Na úplný závěr byli účastníci obdarováni upomínkovými předměty, které pro tuto příležitost věnovalo oddělení cestovního ruchu Magistrátu města Ústí nad Labem.

Žáci získali během dvou dnů nejen řadu nových znalostí a dovedností z různých oborů, ale také nové přátele. Setkání bylo mimo jiné pro všechny zúčastněné důkazem, že něco nového se lze naučit i zábavně a netradičně. Těšíme se na další setkání nadaných žáků, kterých se bude naše škola v budoucnu účastnit.


Magdalena Čavojská

Individualizujeme výuku

Jsme plně organizovanou základní školou, která své žáky vzdělává aktuálně v osmnácti běžných a v deseti speciálních třídách. V současnosti vyučujeme dva mimořádně nadané žáky a téměř 20 žáků nadaných v různých oblastech. Své tradiční místo u nás mají olympiády a různé vědomostní, sportovní nebo výtvarné soutěže. Letos jsme získali několik medailových umístění v matematické soutěži Pythagoriáda, olympiádě v anglickém jazyce a dějepisu, ve kterém děvčata zazářila v okresním i krajském kole.

Přemýšlení nad rámec výuky, je cílem mimoškolní aktivity Hrátky s logikou, které se letos dobrovolně účastnili žáci 6.–8. ročníku. Za odměnu si v Praze zahráli únikovou hru, při které si společně užili napětí, zábavu i pocit vítězství.

Schopnosti a zájmy našich žáků podporujeme také diferencovanou výukou ve všech ročnících prvního stupně (vyjma prvních tříd). Té se v daných hodinách věnuje speciálně vybraný učitel, který řeší témata do větší hloubky, z jiného pohledu nebo v takovém typu úloh, které se v běžné výuce nestíhají nebo opomíjejí. Pracujeme se zajímavými výukovými zdroji jako jsou např. neobvyklé textové materiály, víceúrovňové úlohy, různé počítačové programy a deskové hry, které podporují logické a strategické myšlení i verbální pohotovost. Samozřejmostí pro obohacování matematiky je využití metody Abaku.

Na 2. stupni individualizujeme výuku českého jazyka a matematiky členěním na skupiny tak, aby mohli všichni žáci přirozeně dosáhnout svého maxima. Pro starší žáky, konkrétně 6. a 9. ročníky, byl ve spolupráci s organizací Zlepši paměť, připraven vzdělávací program „Strategie učení“, ve kterém identifikují svůj výukový styl a učí se jej naplno využívat. Zároveň jsou vedeni k porozumění svého biorytmu a jeho vlivu na učení, učí se zvládnout zkouškový stres nebo vytvářet vlastní mnemotechnické pomůcky. To vše je náplní 5 hodin rozdělených do dvou bloků. Využití v 6. a následně 9. ročníku ukazuje, jak se vztah žáků k sebeučení rozvíjí a zároveň umožňuje přizpůsobit program jejich aktuálním potřebám.

Hojně také využíváme skupinovou práci a práci v širších realizačních týmech. Své pevné místo si letos našlo vrstevnické učení – starší žáci si vytvářeli programy pro sebe navzájem, zejména ve výuce anglického jazyka (6.B) a matematiky (7.B). U mladších žáků byly oblíbené především tematické venkovní i školní stezky. Žáci 4. a 5. tříd si pro ně připravili úlohy a organizovali práci na stanovištích se zaměřením na významné dny a tradice (svátek sv. Martina, sv. Mikuláše, pálení čarodějnic) nebo přírodní úkazy (např. jarní rovnodennost). Pestrost námětů a neobvyklý způsob výuky ocenili nejen žáci, kteří stezky s nadšením absolvovali, ale především jejich rodiče.


Simona Segeťová

I v letošním školním roce pokračujeme jako výzkumná škola, tedy škola spolupracující v oblasti identifikace a rozvoje nadaných žáků nejen s Mensou, ale i s Centrem rozvoje nadaných dětí, při katedře psychologie FSS Masarykovy univerzity v Brně, která má s vyhledáváním nadaných dětí dlouholeté zkušenosti. Jedná se o bezplatné testování zapojených tříd dětí ověřenými diagnostickými nástroji, jež jsou součástí komplexního diagnostického systému Invenio zaměřeného na rozpoznání silných i slabších stránek žáků.

V rámci ostrého režimu mohli rodiče daných ročníků zapojit své dítě do zajímavé aktivity – posouzení prostorových schopností, které mělo pro děti velmi zábavnou podobu počítačové hry Lin a vesmírná navigace. Test měří prostorové schopnosti, tedy to, jak jsme schopni řešit úkoly, ve kterých je potřeba vnímat a rozlišovat vizuální a prostorové podněty, vybavovat si je zpaměti a v představách s nimi manipulovat. Na základě výsledků rodiče získali informaci o tom, jak se dítěti bude dařit v oblastech, které vyžadují vizuální představivost. Jde například o chápání trojrozměrných objektů a obecně technické či konstrukční myšlení, např. práci s výkresy a plány či virtuálními objekty na počítači. Prostorové schopnosti mohou být důležité pro úspěšnou kariéru v uměleckých, technických, vědeckých a matematických oborech.

Testy jsou pojaty jako zábavné počítačové hry, jde ale o standardizované psychologické metody vytvořené odborníky z oblasti psychodiagnostiky. Vychází z nejmodernější psychologické teorie, podle níž se inteligence skládá z řady různých dílčích schopností. Splňují standardy kladené na podobné psychodiagnostické metody u nás i ve světě. Cílem je pomocí těchto her najít žáky, kteří jsou mimořádně rozumově nadaní, abychom s nimi mohli dále individuálně pracovat, podporovat je a rozvíjet. A jelikož nám systém vygeneroval velmi úspěšné žáky, po dohodě s rodiči odesíláme tyto žáky do PPP. Společně vytvoříme optimální nastavení doporučení a případných podpůrných opatření s ohledem na přínos v procesu rozvoje nadání a osobnosti nadaného dítěte.


Michaela Neumannová, Pavla Zaleková

Základní škola Květnového vítězství 1554, které všichni neřeknou jinak než „Květňák“, s Mensou Česko spolupracuje již 10 let. Za tyto roky se toho u nás mnoho změnilo. Žáků nadaných nebo mimořádně nadaných každým rokem ve škole přibývá a my se je snažíme podporovat, jak jen umíme. Již řadu let se na škole otvírá kroužek pro žáky s nadáním. Kroužek navazuje na výuku, kde žáci mají možnost pod vedením zkušeného pedagoga řeší různé úkoly, hlavolamy a věnují se činnostem, které je baví a rozvíjejí je. Nejoblíbenější aktivity jsou různé smart hry, kooperační hry, hlavolamy a IT technologie.

Žáci jsou pravidelně seznamováni s činností Mensy Česko, aktivně se účastní Logické olympiády a někteří si přišli vyzkoušet i testování, které u nás na jaře Mensa pořádala. Na otázku, proč přišli, všichni jednotně odpověděli, že je baví řešit různé úkoly, tak proč to nezkusit.

V rámci individuálního vzdělávacího plánu se nám velice osvědčila možnost docházet na dvě hodiny vyučovacího předmětu do vyššího ročníku. Většina žáků toho skutečně využívá, nejvíc chodí na hodiny matematiky. Postupně také přecházíme z kvantitativního hodnocení na hodnocení slovní a kriteriální.

Škola disponuje velkou řadou pomůcek podporujících rozvoj nadání, které jsou k dispozici buď přímo ve třídách, nebo u speciálních pedagožek. Svých žáků s nadáním si velice vážíme a doufáme, že i když nám většina  z nich odchází po pátém ročníku na víceletá gymnázia, tak na první roky ve škole, u nás na Květňáku, nezapomenou.


Michaela Vaňková

V minulém školním roce jsme se již podruhé se s žáky zúčastnili víkendového setkání nadaných žáků, které se letos konalo na základní škole v Ústí nad Labem. Na této akci se potkali žáci ze základních škol z Kadaně, Klášterce nad Ohří, Ústí nad Labem a od nás z Loun. Během dvou dnů si vyzkoušeli chemické pokusy, pokusili se postavit si robota, vyřešili pár rébusů a dozvěděli se nové a zajímavé informace o hostitelském městě, které byly ukryté pod QR kódy. Žáci si celou akci velmi užili. Pro nás, pedagogy, jsou tato setkání také velmi inspirativní a důležitá pro vzájemné sdílení zkušeností při práci s nadanými žáky.

V květnu se skupina 20 nadaných a motivovaných žáků (10 žáků z 1. stupně a 10 žáků z 2. stupně) vypravila na Veletrh vědy do Prahy. Na veletrhu si žáci vyzkoušeli mnoho interaktivních aktivit, zhlédli pokusy a vědecké ukázky. Jako zástupce jednotlivých zastávek jmenujme např. zkoumání písma hlaholice, pozorování zvířat – mnohonožek, virtuální realitu nebo ukázky práce z 3D tiskárny. Veletrh vědy přinesl žákům spoustu nových poznatků a více pootevřel dveře do světa vědy a objevů.

Naše škola spolupracuje v Ústeckém kraji s dalšími základními a středními školami, s NPI a ČŠI pod záštitou krajské radní Ing. Zalabákové na systematické podpoře nadaných žáků. V únoru proběhlo na naší škole setkání pracovní skupiny pro podporu nadání. Během dne měli účastníci tohoto setkání možnost podívat se do výuky na 1. i 2. stupni, kde zhlédli hodiny matematiky, českého jazyka, přírodopisu a hodinu s centry aktivit, kde jsme se snažili ukázat náš přístup pro rozvoj nadaných žáků v běžných vyučovacích hodinách. Setkání jsme zakončili diskusí, sdílením zkušeností a hodnocením celého dne.


Kateřina Jůzová, Iveta Stehlíková Bassyová

Pohár vědy jako prostředek pro skupinové bádání u žáků 1. stupně

Na ZŠ Curie hledáme různé způsoby, jakými do výuky přinášet nová, zajímavá a motivační témata, která budou u žáků probouzet chuť po bádání. V programu pro mimořádně nadané žáky, kteří jsou v některých předmětech vyučováni mimo kmenovou třídu, realizujeme různé projekty s cílem obohacení učiva. Ve školním roce 2023/2024 jsme se pro tento účel poprvé přihlásili do mezinárodní soutěže Pohár vědy se dvěma školními týmy.

Týmy obdržely celkem tři zadání složená ze tří dílčích úkolů. Tématem ročníku 2024 byla Zahrada. Jeden z dílčích úkolů byl vždy zaměřen na využití kreativity a na zpracování každého zadání jsme měli čas jeden měsíc.  Více informací o průběhu je možné nalézt na webových stránkách soutěže sciencecup.eu.

Soutěž pro nás představovala příležitost k obohacení učiva ve skupinách pro mimořádně nadané žáky. Nabízí témata z fyziky, chemie, biologie a dalších vědních disciplín, o která žáci často spontánně projevují zájem, ale v běžných osnovách jim v těchto nižších ročnících není věnován prostor.

Příkladem může být tvorba zavlažovacího zařízení, což byl jeden z úkolů, se kterým se museli týmy vypořádat. Žáci byli omezeni několika podmínkami, jako je doba protékání a objem vody. Díky této aktivitě pozorovali fyzikální jevy, které se objevují až ve vyšších ročnících a v mnoha případech pouze teoreticky, ale my jsme měli možnost je ve třídě prožít prostřednictvím aktivní tvorby a pokusů. V neposlední řadě jsme chtěli podpořit schopnost žáků pracovat v týmu a budovat sociální kompetence.

Co nám úkoly přinesly?

Zpracování zadaných úkolů podporovalo rozvíjení hned několika klíčových kompetencí. Jako stěžejní vnímáme rozvoj kompetence k řešení problémů. Týmy měly často za úkol vymyslet způsob, jakým budou daný jev ověřovat a jak pokus provedou, aby získaná data byla relevantní. Tyto postupy byly vyvozeny formou diskuse mezi žáky. Příkladem je aktivita, při které jsme měli porovnat nasákavost různých materiálů. Zároveň nám nebylo explicitně řečeno, jakým způsobem máme pokus provést. Bylo třeba tedy stanovit vhodný postup.

U některých úkolů chceme také ocenit podporu týmového ducha. Jednalo se zejména o tvorbu bludiště z přírodních materiálů, kdy měli žáci vytvořit plány, jako tým jeden zvolit, diskutovat o vhodných materiálech pro stavbu bludiště a následně podle plánu stavbu realizovat. Žáci si také vyzkoušeli, že ač některé komplikované návrhy vypadaly na první pohled úžasně, nebylo možné je prakticky zrealizovat a museli postup upravit. Tento proces považujeme za důležitou zkušenost do budoucího školního i pracovního života. Konečné výtvory obou skupin je možné vidět na připojených obrázcích. 

Některé úkoly přinášely zejména cíl sociální a byly zaměřeny na budování měkkých dovedností, což považujeme za jeden z našich stěžejních cílů. Jednalo se například o tvorbu týmového loga s podmínkou použití pouze přírodních materiálů nebo také přípravu svačiny z vypěstovaných bylinek a naklíčených semínek. Tyto aktivity směřovaly k podpoře sounáležitosti zapojeného týmu.

Účast v soutěži předčila naše očekávání z hlediska množství obsažených témat. Žáci se jevili jako motivovaní a o aktivity měli zájem. Přestože se jedná o soutěž, neprojevovali zklamání nad tím, že se v tomto ročníku významně neumístili, ale užívali si samotný proces. Plánujeme zapojení do soutěže i v dalších letech – je ale podmíněno zájmem žáků. Příspěvkem chceme představit další z možností obohacování výuky (nejen) nadaných žáků. Rády bychom také vyjádřily poděkování organizátorům soutěže za obohacující témata a v neposlední řadě také za obsáhlou a konstruktivní zpětnou vazbu ke každému zpracovanému úkolu.


Alena Čiháková

Ve školním roce 2023–24 jsme udržovali a dále rozvíjeli podporu žáků aktivních, nadaných a mimořádně nadaných. Na základě testování IQ Mensou Česko máme dvě žákyně s identifikovaným mimořádným nadání a nadání v jazykové oblasti se zaměřením na tvůrčí psaní. Dostává se jim individuální podpory při jejich tvorbě.

Žáky podporujeme i v oblasti výuky cizího jazyka – využíváme zajímavé soutěže Agyslingua v Pardubicích. Oba naši žáci dosáhli výborných umístění v první a druhé desítce z více než 200 účastníků.

Škola získala akreditaci Erasmu+ na období 2023–24.  Jedním z cílů programu je podpora a rozvoj nadání. Navázali jsme spolupráci se slovenskou školou CENADA, s níž jsme kontakt poprvé navázali před třemi lety na konferenci Vzdělání pro budoucnost v Praze, a naši učitelé a žáci ji na navštívili.

Naše škola se účastnila Logické olympiády. Nabízíme výuku zajímavé matematiky pro vybrané žáky 2.–4. tříd. Pro žáky 1. a 2. třídy máme kroužek Soviček – rozvíjení logického myšlení za použití různých deskových her. Žáky 5. a 6. tříd podporujeme v robotickém kroužku.

Věříme, že se nám bude dařit i nadále a budeme rozvíjet individualitu žáků nejen v oblasti nadání, ale najdeme cestu a způsob, jak motivovat všechny žáky k dosažení lepších výsledků a nalezení dobrého pocitu z poznání.


Martina Švancarová

Na naší škole se snažíme podpořit a rozvíjet u dětí všechny druhy zájmů a nadání. Do běžné výuky zařazujeme různé typy činností na podporu kreativity a logiky. Využíváme ICT techniku a robotiku. V loňském roce jsme se snažili více začlenit i výuku mimo běžné školní prostředí, takže se děti zúčastnily např. programu Lesní pedagogika. 

Na 1. stupni jsou každý školní rok otevírány kluby deskových her a logického myšlení. Máme zásobník více než 50 her různého typu. Podporujeme čtenářskou gramotnost ve čtenářských klubech a již tradiční jsou projektové dny na rozvoj finanční gramotnosti, loni podpořené spoluprací s ČSOB. Nezapomínáme na děti s přírodovědnými zájmy, které si v loňském roce mohly vyzkoušet pracovat s mikroskopem nebo vytvořit „kompas“ pomocí jehly.

Na 2. stupni jsou na naší škole třídy s rozšířenou výukou jazyků. Především pro tyto děti se konají výměnné pobyty do německého Günzbergu, návštěvy Vídně a zájezdy do Anglie. V loňském roce probíhal projekt Minigrant V4 – výměnný pobyt s Polskem zaměřený na poznávání našich sousedů. V prosinci jsme jeli do Polska a v březnu přijeli oni k nám. Žáci 9. ročníků připravují pro děti z 1. stupně divadelní představení v anglickém jazyce.

Děti s výtvarným nadáním mají možnost účastnit se různých soutěží. Práce našich žáků jsou prezentovány na výstavách. Většina zmíněných aktivit probíhá na škole každoročně, ale stále se snažíme hledat nové aktivity, přístupy a materiály, které by pomohly rozvíjet dětský potenciál.

Zanechat komentář

58 − 54 =

Mohlo by se vám líbit