Domů Inteligence a vzdělávání Systém podpory nadání v Mateřské škole Štěnovice, okres Plzeň-jih

Systém podpory nadání v Mateřské škole Štěnovice, okres Plzeň-jih

Od Jitka Adamová

aneb „Hlavičku mám na nápady, abych si vždy věděl rady, jak a proč umím se ptát, chci vše zkusit, všechno znát“

V naší mateřské škole využíváme principy Mensa NTC Learning už od roku 2015. Máme vytvořený systém podpory nadání a pracujeme podle ŠVP, které je zaměřené na vytváření prostředí oslovujícího „silnou“ stránku dětí. Hlavní rys programu naší školy bychom mohli ve zkratce charakterizovat jako vytváření podmínek pro rozvoj základů zdravého životního stylu, svobodného rozvoje osobnosti a lidské jedinečnosti každého dítěte. Máme kapacitu 159 dětí.

Co u nás předcházelo utvoření systému podpory nadání? Klíčovým krokem bylo uvědomění, že je nutné změnit uvažování ve škole. Vznik systému podpory vedl hlavně přes vzdělávání pedagogů. Pro pedagogické kolegyně bylo nejvíce překvapivé zjištění, že nadané dítě opravdu nemusí být poznat hned, že to nemusí být dítě vzorné, vždy úspěšné a schopné si vždy poradit samo. Propagovali jsme názor, že znalosti a dovednosti, které v rámci dalšího vzdělávání všichni získáme, budou pozitivní změnou pro celou školu. S touto myšlenkou jsme na základě potřeby školy i potřeb učitelek utvořili plán dalšího vzdělávání – a péče o nadání a nadané se stala prioritou.

Ještě před absolvováním kurzů Mensa NTC pro školky jsme začali plánovat činnosti do našich třídních vzdělávacích plánů na základě teorie mnohočetných inteligencí podle Howarda Gardnera. Říká, že každý člověk je jedinečný, každý má svoji prioritní inteligenci, kterou používá v každodenním životě nejvíce. Všechny tyto inteligence je třeba v dětech od malička pěstovat a podporovat – a tu prioritní objevit. Tato filozofie se nám zdála být velmi příhodná právě pro způsob našeho plánování činností do třídního vzdělávacího programu – aby se v činnostech každé dítě podle své prioritní inteligence našlo. Zvolením tohoto způsobu plánování pestré vzdělávací nabídky spontánních i řízených aktivit jsme si současně zodpověděli otázku, jak plánovat, aby sevšechny děti rozvíjely v souladu se svými schopnostmi, aby byl podněcován jejich individuální rozvoj, bylo podporováno jejich nadání, silné stránky a byla současně posilována jejich sebedůvěra.

Velmi inspirativní bylo poté setkání se vzděláváním v rámci spolupráce s Mensou ČR – metodou NTC Learning. Oslovila nás vize dosažení maxima potenciálu u každého dítěte a formou mentální stimulace a systematicky zaměřených fyzických cvičení zároveň i zřetelnějšího zacílení na případné mimořádné nadání některého z nich. Filozofií podpory nadání byly postupně naplněny všechny důležité vnitřní dokumenty školy. „Pokud nevíte, kam jdete, pravděpodobně skončíte někde jinde,“ (Lawrence J. Peter) – proto je podpora nadání v naší škole zařazena do koncepčních záměrů a na základě dlouhodobých cílů z nich vychází i školní vzdělávací program s motivačním názvem: Hlavičku mám na nápady, abych si vždy věděl rady, jak a proč umím se ptát, chci vše zkusit, všechno znát.

Postupně jsme si potvrdili, že u nás ve škole musí dobře fungovat pedagogická diagnostika, abychom každé dítě dobře znali a vzhledem k jeho jedinečné osobnostní výbavě k němu adekvátně přistupovali. Nyní vzdělávání dětí stavíme na akceleraci podle individuálních možností dítěte, obohacování, diferenciaci a v souvislosti s tím vytváříme jejich portfolia – záznamy o tom, co dítě tvoří, co ví, co ho zajímá. Na základě získaných znalostí a zkušeností jsme nyní schopni v rámci podpory nadání poskytnout základní poradenské služby a poradenský servis pro rodiče. Informujeme rodiče dětí i o zajímavých akcích Mensy ČR a prohlubujeme jejich povědomí o metodách NTC vzdělávání. Role rodičů je posilována na půdě školy i pravidelnými konzultacemi zaměřenými na rozvoj každého dítěte se snahou o systematickou zpětnou vazbu.

Pro další zkvalitnění naší práce a větší individualizaci využíváme i možnosti v rámci projektů Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání – Šablony I., II. a III. Do pracovní náplně školního asistenta je kromě jiného zařazena podpora dětem při individuálních aktivitách (Smart Games, pexesa, stavby podle předlohy, stavby v 3D, práce s knihou, glóbem aj.). V souvislosti s OPVV byly zrealizovány i výměny zkušeností mezi naší a zvolenými školami s podobným zaměřením a zacílením na téma podpory nadání, a to návštěvou nejen v mateřských školách, ale i na škole základní. Spolupracujeme s ŠPZ a krajským koordinátorem péče o nadané. Systém podpory nadání je diskutován a vyhodnocován v našich školních evaluačních zprávách.

Na podzim 2019 byla mateřská škola ve Štěnovicích Českou školní inspekcí vybrána pro redakci příkladu inspirativní praxe a stala se ve vybraných aspektech kvality vzdělávání inspirací pro jiné školy. Příklad inspirativní praxe, kterým se stalo utvoření našeho školního vzdělávacího programu, byl postupně zpracováván po dobu dvou let. Specifikou ŠVP je právě používání metody Mensa NTC Learning, která se systematicky zabývá podporou rozvoje nadání a intelektu dětí bez rozdílu. V průběhu všech let, ve kterých se podpoře nadání a nadaných věnujeme, nás stále provází vědomí, že toto téma bude stále více nabývat na významu a že stojí za to systém podpory v naší mateřské škole stále více propracovávat a zkvalitňovat.

Zanechat komentář

97 − 93 =

Mohlo by se vám líbit