Domů Inteligence a vzděláváníZ Mensa gymnázia: Začátek školního roku

Z Mensa gymnázia: Začátek školního roku

Od Marcela Fatrová

Jako každý rok jsme 1. září zahájili nový školní rok. V 8:30 třídní učitelé přivítali naše stávající studenty a později třídní učitelka společně s vedením školy a dalšími vyučujícími přivítala naše nové primány a jejich rodiče. Pojďme se nyní podívat, co máme v tomto školním roce v plánu a co nás čeká.

Soutěže a aktivity

Především jsou to pravidelné akce jako lyžařský kurz, adaptační kurz Prima seznamka, poznávací a vzdělávací zájezdy, projektové dny, různé odborně zaměřené exkurze, Veletrh vědy, besedy a přednášky, především oblíbená akce Mensa fórum a Minimensa fórum. Pokračujeme také v projektu, který rozvíjí u žáků kompetenci k učení, v tandemové výuce v několika předmětech a třídách, naši žáci budou tvořit seminární a ročníkové práce, z nichž ty nejlepší poputují do přehlídky SOČ, zúčastní se vzdělávacích kurzů CTM, připojíme se k celostátním akcím Noc s Andersenem, Svět knihy a Srdíčkovým dnům.

Budeme se snažit zapojit děti alespoň do pravidelně organizovaných soutěží, např. matematických, historických, zeměpisných, počítačových, cizojazyčných, literárních, výtvarných, Logické olympiády, Lingvistické olympiády, zorganizujeme Talent základek a další. Nabídneme žákům opět oblíbené kroužky jako je šachový, debatní, japonština, genealogický apod. Debatování a šachy jsme nově v letošním školním roce nabídli také jako povinně volitelný seminář. A také budou druhým rokem pokračovat v upravené podobě stáže studentů septimy.

Opět plánujeme uspořádat v květnu celoškolní teambuildingovou akci pro posílení vztahů mezi žáky školy napříč ročníky, kdy žáci na několik dní vyjedou do přírody a pod dohledem vyučujících budou probíhat společné týmové poznávací a outdoorové aktivity.

Na kafe s ředitelkou a Rodičovské kavárny

Na základě našich dlouhodobých plánů a také na základě podnětů rodičů jsme v loňském roce pilotně zahájili sérii schůzek rodičů s vedením školy a s některými členy pedagogického sboru s názvem Na kafe s ředitelkou. V loňském roceproběhla dvě setkání s rodiči dětí nižšího stupně gymnázia. Na programu bylo seznámení rodičů s aktivitami a akcemi školy, také seznámení s vizí školy, se záměry na další období, návrhy na zlepšení spolupráce školy a rodičů, byl i prostor pro sdílení zkušeností, dotazy a náměty. V následujícím školním roce na to chceme navázat, akci rozšířit o rodiče žáků na vyšším stupni a také se scházet s rodiči po jednotlivých třídách.

Kromě toho se někteří rodiče chopili i další iniciativy a začali si sami pořádat Rodičovské kavárny, které jsou zaměřené jednak komunitně, ale také na setkávání s různými odborníky z praxe nad tématy, která rodiče trápí či zajímají. Také kavárny proběhly v loňském roce dvě – jedna se týkala tématu nadaných dětí s vysokou intenzitou s paní Kateřinou Emer, druhá byla zaměřená na wellbeing teenagerů a jejich rodičů s Janou Kyriakou. V říjnu nás čeká další, a to na téma digitálních technologií a jejich vlivu na děti s paní Michaelou Slussareff.

Maturity a Erasmus+

Již čtvrtým rokem se zapojíme v rámci profilových maturit do pokusného ověřování MŠMT a umožníme maturantům a maturantkám nahradit školní maturitu z IVT mezinárodně platným certifikátem ICDL Profile. V rámci vzdělávacího profilu s názvem ICDL Profile Compute & Code si maturanti mohou vybrat tři z následujících ECDL/ICDL zkoušek – Spreadsheets, Using databases, Computing a Robotics. Druhou možností nahrazení profilové maturity z IVT bude opět složení AP zkoušky Computer Science Principles nebo Computer Science A od CTM. Také pokračujeme v nabídce částečně nahradit AP certifikátem profilovou (školní) část maturitní zkoušky z chemie, biologie, matematiky aj.

Jsme zapojeni do dvou projektů v rámci programu Erasmus+, kde spolupracujeme se školami z bulharského Velingradu a italského Turína. Jeden projekt je zaměřen na Inovativní profesní rozvoj učitelů jako klíčový nástroj pro úspěch studentů, druhý na rozvoj ICT dovedností.

Kariérové poradenství

Také neustále rozšiřujeme nabídku kariérového poradenství o další aktivity. Kariérovému poradenství jsme se začali systematicky věnovat již před 6 lety, byť ve škole kariérové poradenství vždy probíhalo v případě potřeby na úrovni třídních učitelů, školní psycholožky, speciální pedagožky, výchovné poradkyně apod. Prvním oficiálním kariérovým poradcem byl Mgr. Petr Kolář, v předloňském školním roce tuto roli převzal nový kolega Ing. Jan Mrzena.

Mezi aktivity kariérového poradenství patří individuální poradenství, skupinové poradenství, testy kariérních předpokladů a volby vhodného povolání, besedy s osobnostmi z různých sfér pracovního života, besedy s bývalými studenty o zkušenostech s různými VŠ v Čechách i v zahraničí, kariérové workshopy, zprostředkování nabídky studia v zahraničí od komerčních agentur či vytvoření týmu Kariéra v MS Teams. Studenti se účastní Dnů otevřených dveří na různých VŠ, veletrhů a přehlídek VŠ a dalších možností studia (např. Gaudeamus), byl nabízen i kroužek Kariéra, doporučení vhodných přípravných kurzů k přijímacímu řízení na VŠ, nabízíme pomoc studentům s vyhledáním vhodného oboru a vhodné VŠ či VOŠ, s vyplňováním přihlášek na VŠ či vyhledáním relevantních informací pro VŠ v zahraničí a zajišťováním relevantních podkladů k přihlášce (např. posudku v AJ) apod.

K tomu v loňském roce přibyly stáže, jejichž cílem je, aby si studenti vyzkoušeli pobyt na nějakém pracovišti či vysoké škole. Také jsme využili nabídky společnosti Talent Kompass, díky níž nabídneme studentům nástroje v oblasti talent managementu, leadershipu a osobního rozvoje, aby každý mohl objevit, naplnit a směřovat svůj potenciál k dosažení svých cílů. Studenti si budou moci udělat testy talentů a díky certifikovanému průvodci, kterým bude naše kolegyně, dostanou k testům osobní výklad a možnosti dalšího rozvoje svého talentu.

Rozvoj školy

Kromě toho neustále a průběžně zvelebujeme prostory školy i její okolí – na chodbách se neustále vystavují výtvarná díla našich žáků, vitríny s jejich úspěchy, ve všech prostorách školy je i květinová výzdoba a mnoho odpočinkových prostor, bylo zakoupeno několik pomůcek pro výuku a počítá se s dalšími, pěkně upraveny a osázeny jsou i venkovní prostory před vchodem do budovy, došlo k posílení internetového připojení, byly vybudovány police na aktovky před jídelnou, došlo k úpravě kabinetu matematiky a fyziky a pomůcek, byla nově zorganizována školní knihovna aj.

Budeme pokračovat v čerpání prostředků z operačního programu OP JAK, které využíváme na financování školního asistenta, speciálního pedagoga, kariérového poradce, tandemovou výuku, projektové vyučování a další inovativní metody.

Nadační fond Matyáše Kosíka

Také připomínáme existenci Nadačního fondu Matyáše Kosíka. Tento fond slouží k podpoře nadaných žáků naší školy. V loňském školním roce jsme z něho finančně podpořili aktivity k rozvoji nadání, které by si žáci nemohli dovolit zaplatit ze svého (např. kurzy CTM) nebo jim škola z fondu danou aktivitu uhradila jako odměnu za dobrou práci. Také jsme poskytli mimořádná prospěchová stipendia za výjimečné studijní výsledky. Celkem jsme v tomto roce vyplatili 90 500 Kč. Další stipendisty a žadatele budeme vybírat opět v červnu následujícího školního roku.

Pokud byste chtěli přispět do fondu, zde je číslo účtu: 1031690264/5500 – Raiffeisenbank.

Věříme, že tento rok bude pro naše studenty klidný a přínosný a že vám budeme i v průběhu tohoto roku na našich webových stránkách i zde v časopise přinášet zprávy o jejich úspěších! My všichni ve škole pro to uděláme maximum.

Zanechat komentář

53 − = 52
Powered by MathCaptcha

Mohlo by se vám líbit