Domů Inteligence a vzdělávání Školky spolupracující s Mensou – školní rok 2023/2024

Školky spolupracující s Mensou – školní rok 2023/2024

Od Zuzana Kořínková

Titul „školka spolupracující s Mensou“ uděluje Mensa Česko mateřským školám, které se na celonárodní poměry nadstandardně věnují práci s nadanými dětmi. Mezi konkrétní podmínky patří například proškolení učitelů v metodě NTC a její praktické využití, a samozřejmě i rozvíjení podnětného prostředí ve školce aktivitami podporující intelektovou stimulaci dětí (pomůcky, hry, pracovní listy a publikace zaměřené na intelektovou stimulaci, nikoliv jen na grafomotoriku a výtvarnou oblast).

Aktuálně s Mensou spolupracuje téměř 80 školek. Jejich seznam včetně medailonků a zpráv o činnosti najdete na mensa.click/skolky.

V článcích níže některé z těchto školek popisují, co zajímavého s nadanými dětmi a pro nadané děti podnikly v loňském školním roce.



Marie Čermáková

Také ve školním roce 2023/2024 pokračovala práce v naší Modré třídě, mimo jiné na základě informací získaných také prostřednictvím Mensy Česko. Největším přínosem pro práci s nadanými dětmi je každoroční konference Vzdělání pro budoucnost, která je obohacením o informace z přednášek, ale také předáváním zkušeností mezi účastníky.

Ve třídě jsou i nadále uplatňovány prvky NTC systému učení a práci obohacují společenské hry určené pro předškolní děti.

Pozorování dětí s vysokým potenciálem a dětí nadaných, které jsou ve třídě zařazeny, je zdrojem informací pro semináře pořádané pro učitelky MŠ pod záštitou NPI pro Plzeňský kraj a dále pak pro KCVJ Plzeň.


Kateřina Doležalová, Martina Adamčíková

V našich Montessori mateřských školách s dětmi pracujeme na úrovni, která odpovídá jejich schopnostem, bez ohledu na věk. Nejen nadané děti tak rychleji postupují v oblastech svého zájmu, zdokonalují se v dovednostech a věnují se činnostem, které je zajímají. Jedním z důležitých faktorů tohoto fungování je tzv. připravené prostředí, do kterého patří připravený učitel/průvodce, věcné prostředí, věková heterogenita a respektující a láskyplný přistup mezi dětmi a dospělými.

Důležitou rolí průvodce je připravit prostředí tak, aby se děti mohly samy vzdělávat, aniž by potřebovaly neustálou podporu dospělého. Slouží jim k tomu speciálně vytvořený Montessori materiál a další vzdělávací nástroje. Prostředí musí být přehledné, motivující, přizpůsobené a dostupné pro všechny věkové kategorie.

Díky pečlivě připravenému prostředí, jehož důležitou součástí je i pozorující průvodce, se děti učí a rozvíjejí dle svých senzitivních fází, tedy období největší vnímavosti k získávání určitých schopností a dovedností, která trvají jen určitou dobu. V tomto připraveném prostředí děti často přirozeně začínají psát, číst a počítat ještě před nástupem do školy, a to s lehkostí a radostí z učení. Čtení jde ruku v ruce s dozvídáním se dalších informací o našem světe dle zájmu dítěte.

Respektujeme individuální tempo každého dítěte, což mu umožňuje, aby se učilo ve chvíli, kdy je na to nejvíce připravené. Díky tomu probíhá učení bez zbytečného tlaku a dítě si dovednosti osvojuje spontánně a s vnitřní motivací.

Když děti začínají se čtením, psaním nebo počítáním později, mimo tyto senzitivní fáze, může pro ně být osvojování těchto dovedností obtížnější a vyžadovat více úsilí. I když se tyto dovednosti nakonec naučí, není to s takovou lehkostí a přirozeností, jakou vidíme u dětí, které k tomu měly příležitost v připraveném prostředí. Tento rozdíl zdůrazňuje význam respektování přirozeného vývojového tempa dítěte a roli prostředí, které podporuje učení v souladu s individuálními potřebami.


Naděžda Křupalová

Také v loňském školním roce se naše MŠ Adamusova a MŠ Klegova z Ostravy Hrabůvky, podílely na rozvoji nejen nadaných dětí. Již u těch nejmenších dětí jsme zařazovaly prvky Mensa NTC Learning, a to převážně v té nejjednodušší formě – točení kolem své osy, chůze po čáře, přeskakování překážek, houpání, hudebně pohybové hry, vkládání tvarů a skládání jednoduchých puzzle.

Všem dětem pravidelně a nenásilně zařazujeme aktivity pro srovnávání mozkových hemisfér, kdy si mají možnost vybrat v částečně řízených ranních činnostech práci na interaktivní tabuli či tabletu a plnit zadané úkoly nebo jen rozvíjet práci s IT technologií. Mohou si vybrat z naší pestré nabídky „mensa aktivit“, kam zařazujeme skládání puzzle, pexeso, sudoku, hru Ubongo, Hejného kostky, magnetické mapy, barevné kameny, různé druhy mozaik a jiných her na třídění, rozpoznávání či časovou posloupnost. Proběhla také třídní i mezitřídní olympiáda v sudoku a hře Ubongo, kde byla obtížnost dána podle věku a dovedností dětí.

Nabídku řízených nebo částečně řízených aktivit jsme v loňském školním roce obohatili o prvky vzdělávání STEM, STEAM a Emillia Reggio, kde se děti učily hlavně prožitkovým učením či prožitkovou tvorbou. Tyto aktivity si děti velice oblíbily. Stejně tak jsou oblíbené činnosti z polytechnické oblasti, kde máme možnost využívat naši krásnou řemeslnou dílnu.

Loňský školní rok jsme zařadili celoroční projekt Poznáváme Ostravu. Celý rok jsme pracovali se znaky města Ostravy, Ostravy-Jih a vlajkou České republiky. Děti je po nějaké době samy vyhledávaly při vycházkách, výletech a v knihách. Některé z nich vlajkám propadly natolik, že si je denně brávaly ke stolu, překreslovaly je, stavěly je barevně správně ze stavebnic a postupně poznávaly víc a víc vlajek, které dokázaly přiřadit ke státu.

Vždy se snažíme děti rozvíjet hravou formou, aby nás to všechny bavilo, a snad se to nám všem daří…

Jarní obrázkové sudoku

„Pár dní před olympiádou jsme děti v každé ze tříd seznámili s pravidly sudoku a děti si je začaly postupně skládat. Mohly si vybrat nejen podle obrázků (včelky, broučky, květinky, ptáčky nebo motýlky), ale především i podle náročnosti – od jednoduchých až po složitější. Děti sudoku velmi zaujalo, bavilo a už se nemohly dočkat na společné soutěžení.“ celý článek


Pavla Hacková

Naše škola spolupracuje s Mensou od roku 2018. Neustále pracujeme na pestrém vzdělávacím programu pro děti od 3–6 let.

Jednou z aktivit asi nejlépe hodnocených veřejností a oblíbených především u dětí je naše situační a prožitkové učení. Často opouštíme naši školu a jezdíme na nejrůznější exkurze do firem a organizací. Oblíbené exkurze jsou v Českém rozhlasu Sever, pekárně, na pile, na obecním úřadě, na Střední škole obchodu a služeb, na letišti Václava Havla, v zoo zahradách a botanických zahradách, u horské služby i se složkami IZS. Muzea divadla pro naše děti mají také bohatou nabídku, jíž pravidelně využíváme. Pro děti pořádáme přednášky od myslivců, zubních preventistů, vojáků, hasičů i ochránců přírody. Navštěvujeme galerie u nás na severu Čech, ale i v Praze. Všechny tyto aktivity dopřejeme všem dětem bez věkového omezení. Víme, že i to nejmladší dítě v naší škole umí velmi dobře vstřebávat zajímavé a nové podněty. Vezme si z toho to, co právě ve svém období potřebuje. Možnost vzdělávat děti mimo školu využíváme pravidelně.

Máme velkou výhodu, že naší obcí Povrly vede vlaková dráha, a pro nás je to tak velmi příjemné cestování. Můžeme se pohodlně dostat do Děčína, Ústí nad Labem, Teplic, Prahy, Mostu i Chomutova. Nastavení těchto aktivit je samozřejmě nutné probrat i s rodiči, ale naštěstí máme velmi vstřícné rodiče, kteří plně podporují pestrý vzdělávací program svých dětí.

V posledních letech jsme k akci Ukliďme Česko – Ukliďme Povrly a ke vzdělávání v lese přidali v rámci přírodovědných činností další aktivitu, kterou posilujeme přírodovědné vzdělávání. Tou aktivitou je zpracovávání bioodpadu za pomoci vermikompostování. Jako každá škola máme dostatek bioodpadu a pomáhají nám ho zpracovávat kalifornské žížaly. Je to velmi jednoduché a praktické. Žížaly zpracují velké množství bioodpadu v krátkém čase. Nejen, že nám vyrobí kvalitní kompost, ale zároveň do oddělené nádoby vermikomposteru odtéká žížalí čaj, který je velmi dobrým přírodním hnojivem. Tento proces, který realizujeme přímo v naší škole v nádobě – vermikomposteru, tak jednoduše s přímým pozorováním a aktivitou dětí rozvíjíme přírodovědnou pregramotnost. Děti mají jedinečnou možnost pozorovat, co se v nádobě odehrává. Učíme sice děti třídit odpad, ale nemáme možnost je vzít přímo do provozu, aby si prohlédly recyklaci plastů či papíru. Během této aktivity zpracovávání bioodpadu se jim ale naskytne pozorovat přeměnu bioodpadu v látky, které dále používáme při pěstování mikrobylinek, na školní zahradě pří sadbě a výsevu i při prohnojování rostlin. Ve vermikomposteru se děti seznamují s dalšími živočichy, kteří tam patří. A jelikož naše kalifornské žížaly vyrábí mnoho žížalího čaje, tak ho děti potom mohou vzít domů nebo prodávat na jarmarcích v naší obci. Za utržené peníze potom jezdíme na další zajímavé výpravy.

Podařilo se nám přivést všechny děti k pravidelnému sportování od bruslení, plavání, lyžování až k cyklistice a turistice. Máme radost, když pravidelný pohyb dětem pomáhá v rozvoji jejich všestrannosti. Vedeme je tak, abychom měli před sebou partu dětí, které si vědí rady, umí si pomáhat a mají rády nové věci. Sportování je jednou z aktivit, kterou děti odjakživa nutně potřebují. Sport pomáhá nejen fyzické kondici, ale rozvíjí myšlení a celkovou psychickou zdatnost. Děti u nás plavou a bruslí na ledě již od tří let. Organizujeme pro děti olympiády, lyžařský kurz, cyklistický kurz. Tyto aktivity jsou pravidelné. Náklonnost našeho zřizovatele je veliká, děti mají plavání a bruslení zcela zdarma a rodiče je pravidelně posílají s námi na sportovní kurzy.


Eva Dvořáková, třída Čarovná pastelka

Rok stromů v MŠ Duhová Habartov

Rok stromů – tak se jmenoval náš třídní vzdělávací program pro loňský školní rok. Inspiraci jsme vzali z knihy Vladimíry Ottomanské, která nás nadchla a s kolegyněmi jsme doufaly, že to tak bude i u dětí.

Literatury týkající se stromů je velké množství, stejně tak pomůcek, didaktických her, razítek, pracovních listů, pexes… a tak jsme všichni mohli začít.

Děti se každý měsíc seznámily s jedním stromem, s tím, jak vypadá, jaké má plody, zda má listy, jehličí, jestli je to keř, nebo strom, hledaly ho v přírodě, dotýkaly se jeho kůry, prohlížely si digitálním mikroskopem listy, sbíraly a třídily přírodní materiál, kreslily, poměřovaly délku kořenů, listy malovaly, vystřihovaly, obtahovaly a papírové listy pak provlékaly. Děti v lese sbíraly klacíky, kůru, listy, šišky a vytvářely obrazy. Pozorovali jsme ploštice, jak zalézají do kůry, vyprávěli jsme si o tom, kdo ve stromě může žít a kdo žije pod kořeny stromů. Do školky jsme také pozvali mobilní planetárium s programem Život stromů, film byl úžasný.

Děti se seznámily se dřevem, jeho opracováním, výrobou nábytku přímo v truhlárně, na návštěvu do školky přijel pan řezbář a děti si mohly vyzkoušet opracovat lipové dřevo.

Děti se seznámily s tím, že každý národ, stát či země má svůj národní strom – a tak jsme nemohli zapomenout na naši lípu, kterou má ve znaku i naše město. A protože lípy máme na školní zahradě, děti si uvařily lipový med, ochutnaly lipový čaj a lipové květy sbíraly a sušily.

S povídáním o javoru jsme ochutnali javorový sirup, z kaštanů jsme vytvářeli zvířátka, opisovali jsme znaky, obkládali postavy kamarádů, sestavovali tvary a seznámili se s rozdílem nejedlých a jedlých kaštanů, které děti také ochutnaly.

Činností spojených se stromy a keři bylo opravdu hodně, vyprávění o jedli bylo spojené s Vánocemi, březovými proutky jsme si ozdobili třídu, z vrby jsme pletli pomlázky… Písnička Stromy Zdeňka Svěráka a spousta „stromových“ písniček a básniček nás provázela celý rok. Děti si v lese našly svůj strom přátelství, který v průběhu celého roku chodily navštěvovat a pozorovat. V našem habartovském lese je i stezka, kde se dočtete vše o zpracování dřeva, tu jsme si společně také prošli.

Na závěr roku si děti postavily loď a plavily se do jednotlivých zemí, přikládaly obrázky stromů, vlajek, znaků země, zakreslovaly do mapy, kterou zemi navštívily. Na školní zahradě pozorovaly, jak stromy pučí, raší, kvetou a ochutnaly školková jablíčka.

Stromy – to je moudrost, neobyčejná krása, kterou potkáváme každý den. Važme si stromů, šetřeme je, opatrujme a vzhlížejme k nim.


Šárka Orlová

Naše Mateřská škola Dvorní 763 je od roku 2023 školou spolupracující s Mensou. Učitelky v rámci osobnostního rozvoje absolvovaly kurz NTC Learning, který jim nabídl další metody práce s nadanými dětmi a rozvoje jejich nadání.

Na obou pracovištích pracujeme s dětmi v kroužcích Všeználek, kde se věnujeme různým aktivitám, při kterých děti získávají různé vědomosti, dovednosti, rozvíjíme sociální myšlení aj. K rozvoji nadání a talentu využíváme zajímavé didaktické pomůcky, stolní hry, hlavolamy, experimentální sady (Zvonečku cink, interaktivní tabuli, mikroskop, klavír, logopedické a enigmatické hádanky, logické a paměťové hry, kartičky se značky aut, státních vlajek, Pexesotrio – státy Evropy a mnoho dalšího).

Velký důraz klademe na rozvoj hrubé motoriky, kterou rozvíjíme pomocí pohybových aktivit. Např. dětmi oblíbenou překážkovou dráhou, hrou s míčem (nácvik kutálení a přihrávek, hod na cíl), lepením různých cest, cvičením s obručemi, cvičení jógy, chůzi po laně a lavičce, a také se při chůzi děti snaží kopírovat okraj koberce a různých čár na podlaze. Pro pohybové aktivity využíváme také pomůcky, jako jsou: malé míčky, šátky, pytlíčky naplněné pohankou a balanční pomůcky.

Dále také trénujeme cvičení rovnováhy pomocí cviků na koordinaci oko x ruka, točením se kolem své osy, skákáním panáka na školní zahradě aj.

Tvořivost učitelek se projevuje taky ve využívání přírodnin, mini sbírky minerálů a hornin, sbírky z hmyzí říše, experimentálních sad (magnetismus, voda, vzduch, rostliny), bedýnkové zahrádky s hlínou a truhlíky a umělými květinami, kde mohou děti sázet a aranžovat květiny, a slouží také jako domečky pro hmyz či jiná zvířátka.

S robotickou pomůckou Cubetto se děti učí základy programování. V letošním roce již máme přislíbenou exkurzi na VŠB zaměřenou na robotizaci, která bude dětem sloužit k širšímu poznání robotů.

Z několika různých činností, které jsme s dětmi uskutečnili, uvádíme aktivitu „Robot“. Při této činnosti jsme si s dětmi povídali, jestlipak vědí, co znamená slovo robot, kdy poprvé slovo robot zaznělo, a jestlipak vědí, jak takový robot vypadá. Krátce jsme si pověděli zajímavosti o autorovi hry R.U.R. Karlu Čapkovi a předvedli si na interaktivní tabuli ukázky některých robotů, na základě kterých už pak děti jmenovaly roboty sami. Z lega či jiných kostek si poté děti postavily roboty dle vlastní fantazie a při tom si připomenuly význam recyklace, když si za pomocí tavné pistole a různě velkých papírových krabic, krabiček, plastových víček lepily dle vlastní fantazie další roboty. Při těchto činnostech u stolečku dále vymýšlely pro své výrobky jména, pokoušely se jména hláskovat, vtipkovaly, učily se spolupráci, rozvíjely a fixovaly slovní zásobu a získávaly nové poznatky.


Michaela Ringmaierová

Mateřská škola GENIUS se zaměřuje na děti ve věku od 3 do 6 let. Učitelé zde pracují s dětmi tak, aby byl jejich přirozený potenciál objevován a systematicky rozvíjen. K tomu jim dopomáhají individuální diagnostiky dětí, které vede naše školní psycholožka. Kromě standardních vzdělávacích oblastí je kladen důraz na rozvoj kreativity, logického myšlení a zájem o přírodu a společenské otázky. Škola poskytuje pestrou nabídku projektů a zážitkových aktivit, které podněcují intelektuální a emocionální rozvoj dětí. Jednou z prvních aktivit byla účast na Logické olympiádě. Tento projekt rozvíjel logické a analytické myšlení dětí a podněcoval jejich schopnost řešit problémy kreativně.

V listopadu proběhla návštěva mobilního planetária, která dětem přiblížila fascinující svět astronomie. Přednáška od odborníka z Hvězdárny Žebrák rozvíjela vědecké nadání dětí. Díky vizualizacím planet a souhvězdí děti nejen rozšířily své znalosti o vesmíru, ale také si procvičily prostorovou představivost a analytické myšlení.

Projektový týden na téma Divadlo poskytl dětem příležitost vyzkoušet si role herců, dramaturgů a kulisáků. Tato aktivita rozvíjela kreativitu, fantazii a vypravěčské schopnosti dětí, zejména těch s nadáním pro literaturu a herectví.

V prosinci se děti zapojily do několika dobročinných projektů, které rozvíjely jejich sociální a emoční dovednosti. Pobočka na Olivce se zúčastnila projektu Ježíškova vnoučata, kde děti připravovaly dárky pro osamělé seniory. Strašnická pobočka organizovala sbírku pro útulek v rámci projektu Pet Hope, při níž děti darovaly krmivo a deky pro opuštěná zvířata. Na Smíchovské pobočce se podařilo navázat dlouhodobou spolupráci s domem Palata, kde děti připravovaly dárky pro zrakově postižené osoby.

V lednu se děti věnovaly technickým a vědeckým aktivitám. Práce s ozoboty a dalšími roboty rozvíjela analytické myšlení, schopnost experimentovat a hledat odpovědi na složité otázky. Dopoledne plné experimentů, které připravili žáci základní školy, děti nadchlo a podpořilo jejich vědecké nadání.

V únoru se konal projekt na téma dopravní výchovy, kdy si děti nejen vyráběly dopravní značky a nacvičovaly chování v dopravních situacích, ale také navštívily hasičskou záchrannou stanici, absolvovaly bezpečnostní workshop a školení na téma první pomoci. Tento projekt rozvíjel jejich praktické dovednosti a schopnost uvažovat v reálných situacích.

Březen se nesl ve znamení ekologie a péče o životní prostředí. Děti pozorovaly líhnutí kuřátek. V tomto měsíci končil ekologický program zaměřený na život lidí a zvířat na naší planetě, ale též program s názvem Vůně a bylinky, v němž se děti učily poznávat rostliny a jak je možné je využít. Nechyběla ani návštěva Zoo Praha na edukativním programu o želvách. Děti se zapojily i do oslav Dne Země a Dne včel, kde jim lesníci z Lesů hl. m. Prahy představili život včel. Tato zážitková výuka pomohla dětem lépe porozumět přírodě, rozvíjela jejich kritické myšlení a podporovala zájem o ekologii.

Jarní měsíce byly věnovány poznávání historie Prahy, což podporovalo dětské nadání pro historii a kulturu. Děti navštívily historické památky jako Petřín, Pražský hrad či Národní muzeum, čímž prohloubily své znalosti o kulturním dědictví, ale také se učily orientaci po Praze.

V letních měsících se program zaměřil na sportovní aktivity, včetně výjezdového inline kurzu a dětské olympiády, kterou pro mladší spolužáky připravily děti z naší základní školy.

Díky široké nabídce aktivit se děti v Mateřské škole Genius nejen učí nové věci, ale rozvíjejí i své nadání v oblastech, které je nejvíce zajímají a baví.


Ivana Michálková

Stejně jako v předešlých letech se i ve školním roce 2023/24 mateřská škola Hvězdička v Praze zapojila do spolupráce s Mensou Česko. Naše škola je držitelem mezinárodního titulu Ekoškola a skrze spojení environmentální výchovy se systémem NTC učení podporujeme kognitivní rozvoj dětí a zároveň je seznamujeme s ochranou životního prostředí.

Na výletech do přírody mohly děti pozorovat rostliny, zvířata a ekosystémy a na školní zahradě na záhonech společně sázely a pečovaly o rostliny. Touto aktivitou se děti seznamují s cyklem života a významem péče o přírodu. Také pravidelné třídění odpadu do správných kontejnerů a kompostéru propojuje environmentální výchovu s praktickými dovednostmi.

Děti mají také možnost pozorovat živá zvířátka – „klučičí morčata“ – a pečovat o ně. Je to velmi účinný způsob, jak u dětí rozvíjet empatii, odpovědnost a respekt k přírodě. Děti jsou zapojeny do každodenní péče o zvířátka (krmení, dolévání vody apod.). Tyto činnosti nejen rozvíjí pocit zodpovědnosti, ale také pravidelnosti a pozorování, což jsou klíčové prvky NTC učení. Děti mají možnost pravidelně pozorovat chování zvířátek, co dělají, jak vypadají a co jedí. Děti si vytváří hlubší vztah k přírodě a naučí se o ní přemýšlet v širších souvislostech.

Spojením environmentální výchovy s NTC učením můžeme děti nejen motivovat k aktivnímu přístupu k učení, ale také naučit důležité hodnoty a dovednosti, které mají pozitivní dopad na jejich vztah k přírodě.


Gabriela Paděrová

Metoda NTC Learnig na Erasmu Regionu Jesenicka

„Modrá školka Křížkovského, je jediná mateřská škola v regionu Jesenicka, která je školkou spolupracující s Mensou Česka. Z tohoto důvodu se uskutečnila v rámci MAP III pod záštitou Vzdělávání Jesenicka pro zájemce z okolních mateřských škol ukázková hodina metody NTC Learning. Učitelky mateřských škol z Jesenicka mohly shlédnout přímou práci dětí předškolního věku s prvky koordinačního cvičení, otáčením kolem své osy, práci se symboly, hudbou a enigmatickými hádankami. Smyslem této hodiny bylo ukázat ostatním pedagogům NTC metodu v praxi a nabídnout jim informace týkající se možnosti se vzdělávat v této oblasti. Akce se zúčastnilo celkem 13 učitelů mateřských škol.

Mateřská škola mimo jiné realizuje klub pod jménem Rozárka, který je určen pro děti v posledním povinném ročníku předškolního vzdělávání. Smyslem klubu je u dětí rozvíjet IQ. V rámci klubu probíhají vědomostní soutěže. Klub také úzce spolupracuje s rodiči. Děti si odnášejí maskota klubu plyšovou sovu Rozárku do domácnosti, kde společně s rodiči hrají různé hry, které podporují logické myšlení. Zpětnou vazbou jsou fotografie společně stráveného času rodiny u vědomostních her se sovou Rozárkou.


Alena Řezáčová, Pavlína Vránová, Lucie Bilíková

Věnujeme dětem pozornost

V naší mateřské škole k dětem přistupujeme individuálně – každé dítě je osobnost, má nemalé množství zájmů a z toho plyne pro učitelky potřeba důsledně respektovat jeho individuální potřeby a volit vhodné metody a formy rozvoje z hlediska jeho věku, vývojové úrovně, dovedností, typu inteligence atd. Kromě každodenních společných činností s dětmi individuálně vytváříme osobní portfolia. Zrání a učení se v průběhu roku promítne do každého z dětí a portfolia jsou toho důkazem. Každý pozorný rodič se i v průběhu roku může přesvědčit, jak dítě postupuje, jak se vyvíjí…

Naše mateřinka prosazuje inkluzi. Nadané děti mohou ostatní děti mnohému naučit, a naopak. Proto zde máme odborníky, učitelky mateřské školy, které pomocí vhodných strategií děti vedou k co největšímu rozvoji. Předpokladem je diagnostická činnost, při které se opíráme o teorii i praxi, využíváme různé ověřené metody a nástroje pedagogické diagnostiky a obracíme se i ke své sebereflexi a praxi.

Nejen pro nadané děti máme Klub nadaných makoviček, do kterého zařazujeme činnosti, které děti rozvíjí a stále podporují hravou činnost. Řešíme hlavolamy, labyrinty i různé úkoly. Mezi nejoblíbenější hry patří Mechanix, Magnetrix, Trijo, Lonpos, Ninjo, stavebnice Magna a Nexus. Samozřejmě nesmíme zapomenout na plno druhů puzzle, skládaček, ale také klasických her. Neopomíjíme logické stavebnice a využíváme s dětmi i polytechnický koutek, věnujeme se pokusům a vysvětlujeme si při nich různé postupy a strategie.

Často jezdíme na exkurzi do nedalekého Vitčického lesa nebo na biotop Mokroš. Děti v lese pozorují a poznávají rostliny, stromy a keře a také velice rádi chodíme pozorovat přírodu a žabí zpěv na stezce k Hané. Zahrada v naší školce pak není jen prostorem her a zábavy – ale i místem poznávání přírody, učení se vztahu k ní a k životnímu prostředí. Co je to půda? Jak vznikne ze semínka zelenina? Proč patří odřezky z kuchyně spíše na kompost než do koše? To, a ještě mnohem více se děti dozví péči o environmentální záhon a pozorování dění kolem něj. Letos jsme s dětmi zasadily mrkev, petržel, hrášek a ředkvičku, aby věděly, že zelenina neroste celoročně v regálech supermarketu, ale jen v sezoně na záhonu. Také tu máme broukoviště, ježkoviště a hmyzí domeček – ten je využívaný hojně, protože děti jsou těmito malými tvory přímo fascinovány a berou často do ruky lupy, aby podrobně zkoumaly jejich život.

V červnu jsme měli projektový den s dobrovolnými hasiči, navštěvujeme místní Zámeckou knihovnu, divadlo v Němčicích nad Hanou a každý rok se účastníme Olympiády mateřských škol v Doloplazech. Děti každý rok statečně bojují, i letos se jim to povedlo a odvezli jsme si krásné 2. místo – přesto děti učíme, že není důležité vyhrát, ale zúčastnit se a užít si soutěžení v týmu.

Věnujeme se logopedické přípravě, děti mají možnost navštěvovat kroužky angličtiny a jógy. S dětmi si vyprávíme příběhy a oceňujeme jejich fantazii, věnujeme se i hudební výchově, kde rozvíjíme vnímání melodie a rytmu a kde si děti i zkoušení vymyslet svůj vlastní text k písním. Tím procvičujeme logopedii, jazykový cit a slovní zásobu nejen nadaných dětí.

Myslíme si, že do mateřské školy by mělo chodit zdravě sebevědomé a veselé dítě, které zažije úspěch. Proto u dětí podporujeme sebehodnocení, ale i schopnost vidět, že se mi něco nepodařilo, a odhalit, proč. I hledání cesty k nápravě a práce s chybou jsou součástí učení.


Petra Broskev Boháčková

Jestli některé z vás napadlo, že naše školka sídlí v Novém Boru, není tomu tak. Je to sídlištní školka v ulici Novoborská na pražském Střížkově. Přesto, že je to dáma v letech (vloni slavila 50 let), její koncept vzdělávání je zcela moderní. Všechny paní učitelky v ní pracují podle programu Zdravá mateřská škola a neustále se vzdělávají a rozvíjejí.

Jedna ze šesti tříd je obohacena o NTC learning. Této metodě, která rozvíjí dětské myšlení u všech dětí, se věnuji 11 let. Je zajímavé pozorovat, jak s ní děti rostou, a protože s některými rodinami jsem v dlouhodobém kontaktu, vidím, kam dále směřují jejich kroky. A zahřeje u srdce, že třeba to semínko zvídavosti jsem mohla podpořit.

Při každodenních tělocvičných chvilkách zařazujeme různá cvičení NTC na rovnováhu, rozvíjení rotace, chůze po balančních kamenech, chůze po čáře, překážkové dráhy, cvičení s prvky jógy. Venku rozvíjíme přirozený pohyb dětí na školní zahradě (prolézačky, trampolíny, fitness stroje) a využíváme i okolních dětských a sportovních hřišť.

Ale kromě toho, že máme tuto třídu, zveme každoročně Lucku Měchurovou na testování inteligence dětí. K tomuto testování mohou přihlásit rodiče jakékoliv dítě navštěvující naši školku. Každý rok je o tuto možnost větší zájem, a i výsledky jsou každým rokem zajímavější. V posledních letech se „naše“ děti účastní i Logické olympiády a umisťují se na dobrých místech.

Abychom (nejen) těmto nadaným dětem mohly nabídnout další vzdělávací aktivitu, probíhá v naší školce už šestým rokem kroužek Hlavičky. Poté, co si děti odpočinou, se sejdeme v pracovně (ne každá školka má možnost volných prostor, které vznikly po přestavbě vysloužilé sauny) a trávíme spolu 45–60 minut. Proč mají Hlavičky takové časové rozmezí? Vyplývá to z programu, který je zhruba takovýto: nejdříve pár minut procvičujeme pravou a levou hemisféru cvičením, pak děti vypracují pracovní list, který bývá obohacen o prvky Feursteinovy metody a poté se věnují hrám. Člověče nezlob se, domino a pexeso ovšem nečekejte. Děti hrají logické, kooperativní a vícestupňové hry jak pro jednotlivce, dvojice, tak i pro větší skupinu. Vzhledem k tomu, že dětí bývá kolem 8, mohli byste zahlédnout i několik skupinek dětí hrajících hru, která mnohdy dá zabrat i dospělým.

V případě zájmu pořádám tříhodinový seminář pro rodiče o Problematice nadaných dětí. Tyto semináře jsou hojně navštěvované.


Eva Durníková

Kouzlení s vařečkou

V Mateřské škole Oty Synka 1834 v Ostravě-Porubě se uskutečnila výjimečná událost pro nadané děti – projektový den s názvem Kouzlení s vařečkou, zaměřený na rozvoj kuchařských dovedností pod vedením profesionálního kuchaře.

Den začal představením kuchaře, který dětem přiblížil svou profesi, pracovní nástroje a suroviny, s nimiž denně pracuje. Děti se dozvěděly o tom, jak vypadá kuchařův pracovní den, a měly možnost si prohlédnout kuchařské knihy plné zajímavých receptů. Celá akce byla zaměřena na to, aby děti, které projevují zájem o gastronomii, mohly svůj potenciál rozvíjet a naučily se novým dovednostem.

Vrcholným momentem dne byla příprava jednoduchého, ale kreativního pokrmu – „Dětského sushi“ z palačinky, mléčné rýže a ovoce. Děti pod vedením profesionála nejen sledovaly přípravu, ale také si samy vyzkoušely pracovat s ingrediencemi a nástroji. Tento interaktivní přístup jim pomohl rozvíjet nejen jejich kuchařské schopnosti, ale také kreativitu, jemnou motoriku a smysl pro detail.

V naší mateřské škole se snažíme neustále vyhledávat talenty a poskytovat jim podporu v různých směrech. Akce Kouzlení s vařečkou byla pro nadané děti skvělou příležitostí rozšířit si obzory v oblasti, která je baví a motivuje.


Alena Vavřinová, Andrea Lombard

Děti vedeme k samostatnosti a mají možnost volby, a proto mají každý den v rámci programu Začít spolu možnost vybrat si z několika připravených aktivit. Třídy jsou rozděleny do center aktivit a děti si samostatně vybírají činnosti které je zajímají. Děti se také podílí na plánování aktivit.

Pracujeme s klasickými výukovými materiály, jako jsou didaktické pomůcky, knihy, různorodé materiály, přírodniny, ale již před několika lety jsme začali zařazovat i činnosti s digitálními technologiemi. Zkoumáme elektronickými mikroskopy, programujeme s včelkou BeeBoot a robotem Cubeto. V letošním roce nám přibyla interaktivní tabule. Tabuli využíváme k mnoha činnostem a také pro učení NTC. Procvičujeme grafomotoriku, hrajeme logické hry, poznáváme a přiřazujeme symboly. Sledujeme naučná videa a využijeme tabuli i při spolupráci s rodiči.

Na spolupráci školy a rodiny klademe velký důraz, snažíme se rodiče co nejvíce zapojit do dění v MŠ. V průběhu roku chystáme různé akce pro rodiče s dětmi. Na plotě školky je po celý školní rok vyvěšena zábavná „plotovka“ týkající se aktuálních témat a ročních období.

Každý rok seznamujeme nové rodiče s metodou NTC a s naší spoluprací s Mensou. I v příštím roce budeme s nadšením pokračovat a dále prohlubovat zapojení NTC do činnosti dětí a dále se vzdělávat abychom mohli děti co nejvíce rozvíjet.


Kristýna Konstatská

V naší MŠ Sion v Hradci Králové jednou za dva měsíce pořádáme odpoledne pro děti a jejich rodiče. Snažíme se pravidelně zařazovat i úkoly, které vycházejí z NTC Learning. V rámci Logického odpoledne připravujeme na stanovištích například piškvorky, sudoku, Bee Bot včelku, hlavolamy, hádanky, pokusy, experimenty, doplňování řady (barvy, obrázky, symboly, čísla, písmena), origami a prosvětlovací obrázky. Dále aktivity s vlajkami, dopravními značkami, piktogramy, i aktivity na interaktivní tabuli. Také úkoly na koberci, jako přesun žabiček (Jump logic), převozník (vlk, koza, zelí), a další. Odpoledne probíhá v příjemné atmosféře, kde si můžeme v klidu popovídat a trávit spolu čas.


Zuzana Šuldová

Metodou NTC learning se v naší mateřské škole zabýváme již osmým rokem. Cvičíme rovnováhu, koordinaci oka a ruky v přírodním terénu, připravujeme různé pokusy a luštíme hádanky a rébusy.

Ve školním roce 2023/24 jsme se již podruhé zúčastnili mezinárodní soutěže Pohár vědy. V průběhu tří měsíců ve třech kolech děti plnily úkoly v oblasti kreativní, experimentální a praktické. Například vytvořily znak třídy a bludiště z přírodního materiálu, pozorovaly, jakou sílu má klíčící semínko, které je schopné prorazit i sádru, seznámily se se vzlínavostí a vsakováním a vymyslely zalévací zařízení.

Dalším velkým projektem v naší mateřské škole je Venkovní učení – Stromová stezka a Cesta kolem světa.

Naše školní zahrada je plná vzrostlých stromů a u nich je umístěno pět naučných interaktivních tabulí. Tabule poskytují dětem obrázkovou formou informace o daném stromu a zároveň inspirují děti k dalším aktivitám. Tabule jsou doplněny obrázky zvířat, ptáků, ryb, hmyzu a hub, které mohou děti pozorovat ve svém okolí. Na tabulích je také vytvořen prostor pro vlastní tvorbu dětí.

Cesta kolem světa je sestavena jako soubor pěti vedle sebe stojících oboustranných tabulí. Na tabulích je postupně znázorněn celý svět, světadíly a Česká republika. Děti se vlastně mohou projít po celém světě během chviličky. Informace na všech mapách jsou dětem zprostředkovány formou obrázků znázorňující věci dětem blízké. Učitelé mají možnost zařazovat prvky NTC hravou formou do každodenních aktivit. Při venkovním učení se děti seznamují se zajímavostmi o jednotlivý státech a světadílech, učí se hravou formou poznávat vlajky a vymýšlejí hádanky.

Venkovní učení – stromová stezka a cesta kolem světa

Celý článek


Jitka Adamová

V naší mateřské škole využíváme principy Mensa NTC Learning od roku 2015. Od začátku spolupráce s Mensou se snažíme o vytváření co nejlepších podmínek pro rozvoj nadání našich dětí. Plánujeme, prohlubujeme i rozšiřujeme mimo jiné i vzdělávací aktivity na základě mnohočetných inteligencí H. Gardnera a zaměřujeme se na vyhledávání činností, při kterých je dítě úspěšné.

Ve školním roce 2023/2024 jsme se věnovali projektu: „Načpak máme bystrou hlavu? K učení i pro zábavu. Navštívíme v malé chvíli všechny zemské světadíly.“ Vyprávěli jsme si o cestování různými dopravními prostředky, putování známými i neznámými oblastmi a krajinami, zajímali jsme se o lidi a zvířata z různých zemí, či světadílů. Pozorovali jsme, jak se lidé mezi sebou liší, a v čem jsou si naopak podobní. Ve školce jsme ochutnali jídla jiných národů, které nám naše paní kuchařky připravily, vedli jsme rozhovory o svých zážitcích z dalekých cest, ale i o fantazijních výletech, které jsme si společně vymysleli. Své představy a vlastní názory děti vyjádřily pomocí různých výtvarných dovedností a technik. Na mapě a na obrázcích jsme si ukázali místa, kde kdo již byl a odkud kdo je. Seznámili jsme se s různými symboly, tvary, vlajkami a starší děti i s některými číslicemi či písmeny.


Renata Kurečková

Dinosauři: Projekt, který otevírá dveře fantazii i vědě

Dinosauři jsou pro mnoho dětí fascinujícím tématem. Velcí, tajemní tvorové, kteří žili na Zemi před miliony let, lákají dětskou představivost a zvídavost.

V rámci projektu mohly děti modelovat dinosaury z modelíny a pak jsme ze slaného těsta společně modelovali kosti jednotlivých dinosaurů. Vytvářeli jsme prehistorické krajinky z přírodních materiálů. Dokonce si děti mohly vyzkoušet, jaké to asi bylo být archeologem – pracovaly se sádrou, ve které byly zalité kosti, a úkolem dětí bylo kosti očistit a složit si z nich dinosaura. Bylo krásné je pozorovat, jak spolu dokáží spolupracovat.

Též jsme zabrousili do oblasti pokusů, kde jsme si s dětmi vytvořili sopku. Do skleničky jsme přidali ty správné ingredience a „voila“!

Tento projekt byl krásným příkladem toho, jak lze i do předškolního vzdělávání zakomponovat komplexní a fascinující témata, která rozvíjejí nejen kognitivní schopností dětí, ale i jejich kreativitu a sociální dovednost.


Zdenka Šimurdová

Digihrátky v MŠ Zahradní Zábřeh

V naší mateřské škole nabízíme dětem širokou škálu vzdělávacích aktivit, ve kterých zábavnou formou rozvíjíme různé dovednosti a schopnosti v oblasti digitální pregramotnosti.

Mezi velmi oblíbené činnosti patří práce s Bee bot včelkou, kde se děti učí základům programování a krokování. Děti si určí, jakým směrem se bude včelka pohybovat po velkém plánku s tématem ročního období, písmen abecedy nebo jednoduchých obrázků, a jakého cíle chtějí na plánku dosáhnout. Poté jednotlivými „kroky“ včelku naprogramují. Občas se dětem nepovede včelku nasměrovat tak, aby zastavila na správném bodě. Právě při těchto chvílích děti zažívají spoustu legrace a učí se metodou pokus – omyl.

Na obdobném principu pracujeme také s robotickou myší, která překonává různé překážky, aby se dostala k sýru.

Každá ze čtyř tříd je těmito pomůckami vybavena. Kromě toho též disponujeme sadami Albi tužek s knihami, globem a puzzly. Pro nejmenší děti máme v zásobě pohádkové knihy, knihy s říkadly, písničkami a dopravními prostředky. Starší děti pracují s tematickými knihami např. Lidské tělo nebo Letem světem.

Velkým lákadlem je pro děti práce s mikroskopem, který je možné napojit na PC. Tuto činnost preferujeme v malé skupince. Děti zkoumají rostlinky, uhynulé živočichy, strukturu potravin nebo lidského vlasu. Badatelské aktivity děti velmi baví a jsou pro ně netradiční.

Nově jsme také zakoupili velké tablety se sadou barevných sklíček a rentgenových obrázků těl živočichů a také častí lidského těla. Děti přiloží skelet živočicha na tablet, vyberou typ podsvícení (mohou přepínat jednotlivé barvy) a pozorují tělesnou stavbu zvířete. Jedná se o nápodobu rentgenu. Poté děti přiřazují ke skeletu obrázek skutečného živočicha. Při práci s rentgenovými obrázky lidského těla děti získávají vědomosti také samy o sobě a svém těle.

Z barevných sklíček a kamínků děti sestavují mozaiky, vitráže nebo obrázky dle vlastní fantazie, které si mohou také doladit vhodným podsvícením.

Děti si také oblíbily práci s interaktivní mluvící tabulkou. Paní učitelky umístí do volných okének např. loga aut. Do mikrofonu v horní části tabulky namluví správné názvy i s asociačními rýmy. Děti se seznamují se značkami aut zmáčknutím zeleného tlačítka pod symbolem a namluveným pojmem, který slyší z malého reproduktoru. Takto je možné procvičovat zvířátka, rostliny nebo vlajky států. Tuto aktivitu je možné obměnit. V okénkách jsou umístěny otazníky, děti zmáčknou knoflík, uslyší např. název státu a vyberou z rozložených kartiček správnou vlajku.

I takto je možné aplikovat prvky NTC do každodenní činnosti.


Barbora Šatavová

Naše mateřská škola je zapojená do projektu Tajemná cesta za zeleným pokladem. Cílem projektu je dětem ukázat cestu zpracování chmele už od samotného začátku, vytvořit u dětí kladný vztah ke svému městu Žatci a celé jeho chmelařské oblasti.

Naše cesta začíná nalezením a přečtením dopisu, ke kterému je přiložena mapa a instrukce, jak postupovat dál. Děti si samy naplánují trasu dle mapy a začneme hledat sedm obálek s klíči, které nás přivedou k pokladu. Postupně s dětmi navštěvujeme různá místa v Žatci, která jsou spojená s chmelem – např. Chmelařské muzeum, nejmenší chmelničku na světě, Klášterní zahradu, Nerudovo náměstí s chmelovými sklady. Na konci děti při vyprávění o tom, co vše při hledání pokladu zažily, viděly a poznaly, zjistí, že právě chmel je pro Žatec tím největším pokladem.

Zanechat komentář

− 1 = 6

Mohlo by se vám líbit