Věda na scéně (angl. Science on Stage; SonS) je mezinárodní platforma, která podporuje výměnu inovativních pedagogických projektů z oblasti vědy, techniky, inženýrství a matematiky (STEM) mezi učiteli z celé Evropy. Každé dva roky se koná mezinárodní festival Věda na scéně, kde se setkávají stovky učitelů z celé Evropy, ale i mimo ni, a prezentují své nápady, metody a materiály pro přírodovědnou výuku. Tato iniciativa totiž uznává klíčovou roli pedagogů při utváření budoucnosti vědeckého bádání a objevů – a v neustále se vyvíjejícím prostředí vzdělávání se jeví jako klíčová platforma pro ty pedagogy, kteří se zajímají o inovativní výukové metody, jimiž by mohli přírodovědné vzdělávání učinit pro studenty poutavější a přístupnější.
Koncept „vědy na scéně“ není jen o prezentaci vědeckých faktů. Jde o to přivést vědu ke skutečnému životu ve školách. Pedagogové přebírají roli učitele i performera zároveň a využívají experiment k transformaci abstraktních konceptů na hmatatelné zážitky pro všechny zúčastněné. Prostřednictvím živých ukázek a jednoduchých experimentů rozebírají složité teorie na stravitelné kousky a podporují prostředí, ve kterém se oceňuje zvědavost.
Jedním z hlavních cílů projektu SonS je podpořit spolupráci mezi učiteli z různých zemí, podpořit výměnu jejich nápadů a osvědčených postupů. Toto vzájemné rozšiřování znalostí nejen obohacuje výukové metodiky, ale také inspiruje jednotný přístup k řešení globálních vědeckých výzev. SonS navíc slouží jako důkaz síly kreativity ve vědeckém vzdělávání. Dokazuje to, že učitelé mohou ve svých studentech zažehnout vášeň pro vědu.
Sama mohu říci, že Science on Stage je více než jen vzdělávací program. Je to hnutí, které se zasazuje o dynamický a pohlcující přístup k výuce přírodních věd. Tím, že podporuje praktickou výuku založenou na experimentech a důkazech, vybavuje studenty dovednostmi nezbytnými k tomu, aby vynikli ve vědě i v běžném životě.
V sobotu 21. října se uskutečnila národní přehlídka – výběrový národní festival „Věda na scéně“ v pražském planetáriu. Jako tradičně byl po celý den vstup na tuto akci zdarma, takže se prezentované aktivity těšily velkému zájmu jak odborné, tak široké veřejnosti. Sešly se tentokrát zajímavé aktivity učitelů mateřských, základních a středních škol i lektorů volnočasových aktivit s neobyčejnými nápady do výuky přírodních věd, matematiky a informatiky. Celkem bylo prezentováno 23 úžasných projektů. Namátkou zmíním např. fyzikální či chemickou cestu kolem světa, placatou elektřinu (funkční elektrické obvody si mohou děti ihned vlepit do sešitu), detektivní vědu (využití vědy pro vyřešení detektivního případu dětmi) nebo deset pokusů s Kinder vajíčkem. Všechny projekty byly velmi vysoké kvality a pro porotu nebylo snadné vybrat tým učitelů, který v létě 2024 pojede reprezentovat Českou republiku na příští mezinárodní festival Science on Stage do finského Turku. Přehled všech prezentovaných i oceněných projektů je zveřejněn na webových stránkách festivalu www.science-on-stage.cz
Mezi oceněnými a vybranými projekty je i klatovský projekt s názvem Výzkum pro planetu – planeta pro všechny. Jedná se o aktivity, které realizovaly děti z klatovského LogIQ klubu nadaných dětí a děti praktických tříd v Základní škole Klatovy, Hálkova ul.
„Hlavním prvkem výuky přírodovědných předmětů v našich třídách musí být jednoduchost, názornost a zajímavost,“ popisuje výuku přírodopisu, fyziky i chemie Jaroslav Vágner, třídní učitel praktické třídy v ZŠ Klatovy, Hálkova. „Aktivity badatelského charakteru pro nadané děti I. stupně ZŠ, které jsem viděl v klatovských klubech nadaných dětí, jsou velmi zajímavé, často zábavné a vzhledem k věku dětí také jednoduché na provedení. A právě tam jsme našli průnik použitelnosti.“ Na přehlídce tak prezentoval mimo jiné své zkušenosti se zařazováním výzkumných a experimentálních aktivit do výuky fyziky, chemie a přírodopisu ve svých třídách.
Postupem času jsme díky společnému sdílení aktivit mezi klubem nadaných dětí a ZŠ Klatovy, Hálkova dospěli až ke společné tvorbě – aktivitám, na nichž se mohou podílet všechny děti a produkt je smysluplný. Jednou z takových aktivit byl společný herbář mapující rostliny našeho města – jednotlivé stránky herbáře vytvářely jak děti LogIQ klubu nadaných dětí v létě v rámci svého vědeckého týdne, tak děti praktických tříd při hodinách přírodopisu. Herbář slouží dále dětem v praktických třídách jako výuková pomůcka.
Porota ocenila vzájemnou inspiraci učitelů pracujících s dětmi na opačných stranách kognitivního spektra a nalezení badatelských aktivit vhodných i pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyzdvihla také důraz na objektivní zkoumání věcí okolo nás a přírodních zákonů u všech dětí.