V konferenci Rozvoj intranetu se sešlo několik komentářů, ke způsobu realizace nového webu, komunikaci o projektu a podobně. Dovolte mi proto obšírněji reagovat na to, co a proč se stalo.
Dobrovolnictví a dostupné zdroje
Práce pro Mensu je dobrovolná. To se týká i většiny prací na rozvoji IT. Na rozdíl od mnoha jiných aktivit, relevantní pomoc v IT neumí nabídnout každý. Nedostatek lidí, kteří mohou přiložit ruku k dílu, je proto určující faktor definující další rozhodnutí.
Programátoři se setkávají zhruba jednou za 14 dnů v úterý večer. Na setkání většinou dorazí 1-4 lidi a zdrží se 3-4 hodiny. Část času se nicméně stráví diskusí a plánováním, administrativou a diskusí…
Pracovat samostatně mimo večery není dlouhodobě udržitelné, dobrovolník sice může sedět sám doma a programovat pro Mensu, ale také může za úplně stejných podmínek dělat úplně stejnou, a ještě navíc dobře placenou práci. Občas se podaří najít elán pro sprint mimo programátorský večer, ale není to udržitelný model.
To znamená, že za 1 měsíc máme k dispozici na rozvoj mensovního IT řádově 5–10 člověkohodin.
V těchto 5–10 hodinách měsíčně musíme udržet v chodu stávající systémy, zajistit zabezpečení, implementovat nutné změny (rozhodnutí RM, změny legislativy) a teprve zbytek můžeme použít na rozvojové projekty.
Plánování projektu www.mensa.cz
Na novém webu jsme začali pracovat 11. 1. 2022. Webu jsme se věnovali i nad rámec setkání, a především Marie na něm odvedla opravdu hodně práce. I tak byl ale počet hodin, které jsme projektu mohli věnovat, hlavním omezením určujícím plánování projektu. Každá další feature by znamenala odklad uvedení do provozu o týdny nebo měsíce.
Proto byl již začátku plán dosáhnout vyloženě nezbytné funkcionality a nasadit web do provozu a méně kritické části dodělat postupně. Pro tento plán volaly 3 hlavní důvody:
1) vnímaná cena toho, jak moc zastaralý byl předchozí web,
2) snaha nenechat projekt nového webu umřít na ztrátu zájmu nekonečným doděláváním,
3) web lze snadno zlepšovat za provozu.
Vědomě jsme proto šli do provozu i s řadou omezení a nevyřešených životních situací v porovnání se starým webem.
Jak můžete pomoci?
Určitě uvítáme jakoukoliv pomoc s dalším rozvojem webu a dalších IT projektů. Na čem nyní pracujeme?
– na implementaci stránky pro ověření platnosti průkazu,
– na korekturách a vyladění některých textů,
– na přípravě individuálních stránek SIGů a MS,
– na úpravě WordPress šablon pro méně obvyklá rozlišení,
– na content reusability napříč stránkami (především kontakty a stránky skupin),
– na optimalizaci nastavení hostingu a vývojového prostředí,
– na novém intranetu, protože ten starý je postavený na základech z roku 2002.
Prosím, napište na intranet@mensa.cz, zapojte se do konference sig-intranet@mensa.cz, přijďte na setkání programátorů!