Domů Věda a rozhovory Jak na LinkedIn, aby pomohl ve vaší kariéře?

Jak na LinkedIn, aby pomohl ve vaší kariéře?

Od Redakce

LinkedInProč si udělat svůj profil právě na LinkedInu?

LN je celosvětově rozšířená profesionální síť, kde lze vytvořit a vystavit svůj životopis a napojit své kolegy, nadřízené i známé do své „sítě“. Zadáte-li do vyhledávače (seznam.cz nebo Google.com) své jméno a máte-li profil na LN, bude ve výsledcích vyhledávání velice často na prvním místě.

Nebudu dále vysvětlovat základní principy LinkedInu, o tom jsme psali dříve. Rád bych se věnoval tomu, jak profil vylepšit a používat při aktivním hledání zaměstnání. Informace jsem získal na webináři nabízeném v rámci premium účtu „jobseeker“, webinář probíhal globálně, některé z funkcionalit nebyly dostupné pro český trh.

Jak najít práci prostřednictvím LinkedIn?

Vaším cílem je dostat svůj profil do výsledků vyhledávání personalistů při obsazování vámi poptávané pozice a zaujmout je natolik, aby profil zobrazili.

Na to, aby vás někdo našel, je vhodné se podívat na LN očima personalisty. Ten hledá nového zaměstnance na pozici Online Marketing Manager a chce, aby pracoval v Praze. Typicky pak zadá do klíčových slov „online marketing manager praha“. Je na vás, aby ve vašem profilu byly tyto informace jasně obsaženy. Chcete-li mít šanci dostat se mezi nejvýše zobrazené výsledky, musíte mít profil vyplněn na 100 %, jinak skončíte ve výsledcích vyhledávání vždy až pod těmi s profilem kompletně vyplněným.

Následně je dobré zajistit, aby si hledající zobrazil váš profil. Nejúspěšnější budete v případě, že do Headline svého profilu dáte přesná klíčová slova. Osobně se mi osvědčilo zadat (pokud budeme pracovat s pozicí výše): „Online Marketing Manager looking for new opportunity“, což obsahuje klíčová slova, která jsou hledána, a zároveň ukazuje, že hledáte novou příležitost. Váš profil je tak pro personalistu zajímavý a s velkou pravděpodobností si jej zobrazí.

Nyní jsme v další fázi, personalista vás našel a zobrazil si váš profil. Teď by jej měl váš profil uchvátit, aby si našel důvod vás kontaktovat. Co musíte mít a musí být vidět na první pohled? Summary (shrnutí) je vhodné si dát úplně nahoru a napsat tam své životní shrnutí a přidat specialities. Tady je příklad dobrého shrnutí: „Online Marketing Manager s 12letou praxí, zaměřený na CSR a B2C komunikaci, 7 let praxe pro bankovní společnost, práce na projektech krizové komunikace, nastavení metodiky interní komunikace“. Jsou zde dobrá klíčová slova pro vyhledávání a zároveň rychlá informace o vaší praxi a důvody, proč vás mají kontaktovat. Druhou částí summary je specialities, což je místo naprosto stvořené pro klíčová slova. Příklad: „project management, B2B komunikace, interní komunikace, people/team management, online marketing“. V příkladu jsem uvedl málo informací. Vhodnější je přidat výrazně více informací, dle kterých vás mohou najít. Přemýšlejte jako ten, kdo vás hledá, dávejte klíčová slova, která zaujmou a vám pomůžou najít vysněnou práci.

Můžete se inspirovat ostatními, podívat se na profily všech, kteří působí ve stejné branži, a co se vám bude líbit, to použít. Pokud takto projdete 10–20 profilů a z každého vezmete jednu dobrou věc (ať už třeba odrážky nebo jinou posloupnost prvků v profilu), máte velkou příležitost udělat svůj profil nejlepší ve vaší přímé konkurenci. Přidejte si skills, což jsou vaše znalosti. Dáte-li si project manager, říkáte tím, že to umíte. Nově LN nabízí možnost endorsments, což je potvrzení, že danou schopnost opravdu máte. Dávejte endorsments vašim kolegům a známým, nemusíte ke všem jejich skills, ale aspoň k některým. Nazývejme to malým dobrem. Malé dobro, které pro někoho uděláte, se vám poté velmi často vrátí stejným způsobem. Více informací s malým návodem je k dispozici na blogu.

Premium profil

Pokud aktivně hledáte práci, nebojte se investovat cca 700 Kč za premium profil, jenž nabízí několik přínosů, například možnost vidět u nabídek pozic mzdu. Bohužel pro Českou republiku ještě data nejsou k dispozici, to je nicméně jediné omezení na tomto území. Hodně pomoci vám může seznam klíčových slov, dle kterých vás měl někdo zobrazené ve vyhledávání. Zjistíte tím, jak upravit svůj životopis, aby mířil přesně. Pokud vás někdo hledá jako IT specialistu a vy chcete působit jako marketing manager, tak je vhodné klíčová slova IT a specialista ze svého profilu odstranit. V rámci placeného profilu máte možnost si zobrazit ve svém profilu ikonku, že hledáte práci, která je vidět na výpisu vyhledávání. Zároveň můžete aktivovat tzv. OpenLink Network, což znamená, že vám může kdokoliv poslat zprávu, aniž by za to musel platit. Standardně je to zpoplatněná služba, a když vy sami chcete poslat zprávu komukoliv, tak máte v základní verzi k dispozici pět zpráv, které můžete poslat. Tyto zprávy mají garantovanou odpověď, a pokud vám někdo neodpoví, je vám přičtený kredit za zprávu zpět. Další z možností jsou tzv. introductions, které umožňují dát si do své sítě kohokoliv z druhé úrovně přes člověka z kontaktů na první úrovni. Je to funkce „nechat“ se představit svému kontaktu na druhé úrovni.

Výhody premium účtu tím nekončí. Jelikož je pro LN důležité, abyste veškeré vymoženosti placeného účtu využili, nabízí webminář, kde se můžete podívat, jak svůj profil vylepšit a zároveň jak využít výhod placeného programu, o kterém jsem psal výše. Nejvíce se mi líbila a osobně jsem využil při odpovídání na pozici možnost zaškrtnout, že jste „preferovaný“ uchazeč. To znamená, že personalista vidí při zobrazení všech uchazečů, kteří reagovali na danou pozici, váš profil na prvním místě a ještě zvýrazněný. Zareagoval jsem takto na jedinou pozici, protože mnoho nabídek práce v ČR na LN zatím není, ale i tak to bylo s úspěchem.

Placený profil přináší také možnost vidět historicky, kdo, kdy, z jakého oboru a které země si zobrazil váš profil, a přidat se do skupiny job seeker premium, kde si lidé hledající práci vyměňují své zkušenosti. A že těch zkušeností je požehnaně.

Další osobní zkušenosti s využíváním premium účtu naleznete na mém blogu.

Na 29. ledna 2013 od 20:00 připravujeme první „Business Dinner“ pro členy Mensy. Náplní této večeře budou krom dobrého jídla, výměny kontaktů a diskuse také dvě krátké přednášky na téma obchod a HR ve spojení se sociálními sítěmi. Pozvánka s přihláškou bude rozeslána skrze mensovní konferenci SIG Business Club (sig-business@mensa.cz), do které se můžete přihlásit na intranetu Mensy.

Autor: Josef Sysel

Zanechat komentář

+ 21 = 25

Mohlo by se vám líbit