Domů Bystřílna Bystřílna: Knižní kritika

Bystřílna: Knižní kritika

Od Zuzana Kořínková

Pamatujete si na povinnou četbu? V dobrém, nebo spíš s dosud planoucí záští? Před sebou vidíte reakce čtenářů, kteří si klasická díla české literatury moc neužili. Přiřaďte je k příslušným názvům – ty najdete až za recenzemi, pro případ, že byste si nejprve chtěli troufnout je uhodnout rovnou. Reakce jsou složené z reálných recenzí daných knih na databazeknih.cz. Případně obsažený název díla, postav nebo příliš návodné informace byly nahrazené hvězdičkami.

1


2

„Kniha na mě působila hodně ponuře a musela jsem se hodně přemáhat, abych ji dočetla. Ještě že je tak útlá. Autora jako básníka respektuji, jako prozaika nikoli. Pravda, i *** se dá číst jako báseň v próze. Jenže mně nesedl napoprvé ani napodruhé. Jeho legendická tajemnost a symboličnost (např. *** z řeckého hagné = čistá), obecná platnost námětů (dětská prostota jako jediná zůstává ušetřena zkázy, do níž upadá rafinovanost průměrných), tragédie obou hrdinů ani překvapivě aktuální, resp. nadčasové momenty (zištnost politiků, chtíč mladých žen) si mě nedovedly získat. Čtení pro mě bylo o to náročnější, že jsem se nemohla ubránit srovnání s muzikálem, jehož příběh je mnohem krásnější.“


3


4

„Prosím vás…už ne. Tohle už vážně ne, a určitě ne jako povinnou četbu, pokud to nebude napsané srozumitelně. Teď po letech znovu otevírám tento „skvost“ a opět koulím očima. Je důležité, abychom všichni měli alespoň trochu v patrnosti dějiny, ale ne tak, že po každé větě musím dítěti vysvětlovat, co vlastně čte, jelikož tomu nerozumí ani zbla a opakovaně se táže „Proč, mami? Proč? Proč jsi musela ty a musíme i my?“. Proč sahat právě po tom nejctihodnějším, nejarchaičtěji myslitelném zpracování? Můj mozek byl zneužit, požvýkán a opět vyvrácen. Pana ***, který jistě má své zásluhy, raději přenechme literárním historikům a historizujícím bohemistům.“


5


6

„Kniha poukazuje na zničující povahu peněz, manipulativnost mezi lidmi, zdánlivou nespoutanost některých postav, ale i nemožnost stát si za svým názorem nebo podřizování se. Ale neoslovila mě nejspíš tak, jak by měla. Všechny postavy mi přišly tak nějak protivné – ať ***ini rodiče nebo *** či samotná ***. Obyčejný příběh obyčejné dívky, skrývající se v neobyčejně nudném dramatu. Na konci se stane jedna zajímavá věc s ***, která už snad ani není spoilerem. Kniha ve mě nevzbudila žádné emoce ani sympatie s postavami, do toho ještě to rušivé nářečí. Jedním slovem, tato kniha je prázdná. Nelíbila se mi a ani si neplánuji přečíst další́ knihu od autorů.“


7


8

„Nějak jsem si neuvědomila, že je to od *** a pustila se do toho. Humor extrémně ironický, pro autora typicky lineární příběh beze spádu. Ani jednu z postav se moc nedá oblíbit, spíš tahle knížka přibližuje komunistickou dobu. Postava *** mi byla již od začátku krajně nesympatická, celou knihu jsem jaksi trpěla jeho velké ego (myslím, že autor má poměrně přehnanou představu o své vlastní inteligenci). Příběh sám o sobě není špatný, humor se mi poměrně líbil, jen to není jaksi… z mého soudku. No jsem ráda, že to už mám za sebou.“


9


10

„*** nemohl být psychicky v pořádku, což se projevilo především v této knize. Buď člověku vnucuje víru, anebo tam vraždí děti a trestá ženy za jejich „hříchy“. Jo sice se mu to hezky rýmuje, má to správný rytmus a umí udělat temnou atmosféru, ale jinak mě to opravdu neuchvátilo. Proč jsou básně tak krvavé a depresivní? Co se ve spisovatelově mysli odehrávalo při jejich psaní? Co přimělo ministerstvo školství, aby tuto četbu zařadilo jako povinnou?“


11


12

„Proč je toto dílo tolik přeceňované? Možná je to tím, že *** je nejvýznamnějším představitelem českého romantismu. A víte, proč je nejvýznamnější? Jednoduše proto, že je jediný. Četla jsem to dvakrát. A i po druhém čtení jsem usoudila, že *** měl evidentně k dispozici kvalitní oblbováky a halucinogeny. Z mého pohledu to mělo zůstat u těch pár výtisků, které si vytiskl na vlastní náklady, protože vydavatelé měli tehdy stejný názor jako já. Sice *** perfektně rozeberu i po 4 letech od maturity a opravdu dobře se na tom naučí některé básnické figury, ale jiný přínos to nemá. Toto veledílo ode mne získává jednoho bludišťáka.“


13


14

„Nezáživná kniha bez pořádné zápletky a chytlavého děje, jejíž přitažlivost se vzrůstajícím věkem čtenáře značně ochabuje. Manipulace ze strany samozvaného vedoucího *** mi přišla už dost zvláštní, všichni musí být čestní, odvážní, opálení, kdo nejde s námi, jde proti nám. Jako návod pro činnost klubů fajn, jako zajímavé čtivo pro dnešní mládež si myslím, že už sotva může sloužit.“


15


16

„Omlouvám se, ale na můj vkus je toto absurdní drama až moc absurdní, naprosto mi uniká pointa. I když se mi to jako celek nelíbilo, bylo to zajímavě komponované. A naštěstí krátké. Být to delší, asi se z toho zvencnu. Význam tohoto díla je dle mého názoru čistě politický, bohužel ne literární. Dost mě tedy mrzí, že je na seznamu povinné četby s takovými velikány dramatu, jakými byli Shakespeare nebo Čapek.“


17


18

„Tahle knížka mě moc nebavila, ale přečetla jsem ji, protože jsem si myslela, že mi to pomůže v dějáku – nepomohlo. Určitě to má svoji hodnotu a je to taková legenda, ale já se obávám, že těmto dobrodružným románům, které hltaly generace mých rodičů, asi nikdy nepřijdu úplně na chuť. Ze začátku je to zajímavé a vy si říkáte, že kdyby nás tihle lidé viděli, jak se tady cpeme antidepresivy kvůli naprostým zbytečnostem, řešíme problémy typu „k téhle sukni to červený nebo zelený triko“ nebo prožíváme, s kým právě chodí Iveta Bartošová, asi by na svoje potomky nebyli zrovna pyšní. Jsem ráda, že jsem se prokousala tak do poloviny, ale dál už mi to prostě nějak nešlo.“


19


20

„Utrpení může mít mnoho podob. A *** dle mého splňuje všechny podmínky. Děsná nuda. A hlavní hrdinka je jak děcko na písku. ONA měla vše nejtěžší, ONA bude žít, tak jak bude chtít, ONA bude děti učit starým věcem, ač jsou jim k smíchu. K smíchu je i to, že ji KAŽDÝ miluje a poslechne. Běda, jak ji vlastní dcera chce přiučit chování, to je hned řečí! Ne, já v ní nevidím moudrou osobu, ale neskutečně otravnou uzurpátorku moderny a novodobých trendů. Ať má ty svý zvyky, ale ať to nikomu furt nevnucuje! Políbení každého spadlého kusu chleba nebo hrachu, zvedání každého kusu pírka…to by mě taky je*lo. :-)“


21


22

„Někteří čtenáři tvrdí, že Na Větrné hůrce se shromáždilo nejvíce psychotických postav. Tito čtenáři asi ještě nečetli *** – role imbecilů jsou zde svěřeny sice jenom dvěma exotům, ale tihle mají olympijské proporce. ***ovu suchému přístupu ke všemu se vůbec nedivím – mít bratra s náběhem na Tourettův syndrom, v trojkombinaci s retardací a vžitým sebeklamem o vlastní vtipnosti, není lehké. A mít za manželku p*zdu, která považuje za dobrý nápad nalákat důvěřivého psa na kremrole a v rámci jakési vlastní mánie mu fiknout ocas, aby se daný pes mohl bolestí zbláznit a být zastřelen, která se nepřirozeně ráda ráchá ve krvi prasete, fascinovaně popisuje zbičování koní a za vrchol žití považuje matlání prasečí krví po tvářích jiných… To vše popisováno krásnou květnatou češtinou až mi z toho bylo na blití. Poeticky popsaný sadismus a debilita je pořád jen sadismus a debilita i když to okecáte miliardou slovíček.“


23


Možnosti

  1. Audience (Václav Havel)
  2. Babička (Božena Němcová)
  3. Báječná léta pod psa (Michal Viewegh)
  4. Broučci (Jan Karafiát)
  5. Hoši od Bobří řeky (Jaroslav Foglar)
  6. Klapzubova jedenáctka (Eduard Bass)
  7. Krysař (Viktor Dyk)
  8. Kytice (Karel Jaromír Erben)
  9. Lovci mamutů (Eduard Štorch)
  10. Máj (Karel Hynek Mácha)
  11. Manon Lescaut (Vítězslav Nezval)
  12. Maryša (Alois a Vilém Mrštíkovi)
  13. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (Jaroslav Hašek)
  14. Postřižiny (Bohumil Hrabal)
  15. Povídání o pejskovi a kočičce (Josef Čapek)
  16. Povídky malostranské (Jan Neruda)
  17. Romeo, Julie a tma (Jan Otčenášek)
  18. RUR (Karel Čapek)
  19. Saturnin (Zdeněk Jirotka)
  20. Slezské písně (Petr Bezruč)
  21. Smrt krásných srnců (Ota Pavel)
  22. Staré pověsti české (Alois Jirásek)
  23. Žert (Milan Kundera)

Řešení najdete ZDE.

Zanechat komentář

5 + 5 =

Mohlo by se vám líbit