V dnešní digitální době je důležité hledat další způsoby, jak podporovat dětský rozvoj a učení. Jednou z takových aktivit, která nabízí řadu výhod, je vytváření vlastních deskových her. Přitom k této činnosti většinou stačí papír, pastelky a nůžky a může být nejen zábavná, ale také velmi prospěšná pro dětský intelektuální, sociální a emocionální vývoj.
Deskové hry jsou známé svým přínosem pro různé druhy učení. Již jednoduché dětské hry v raném věku pomáhají mladým hráčům rozpoznávat barvy, počítat pole a rozvíjet koordinaci ruky a oka a obratnost při manipulaci s kartami a figurkami na hrací ploše. Hry také učí děti čekat na svůj tah a dodržovat pravidla, což jsou důležité lekce, které slouží účastníkům her daleko za hranicemi desky stolu.
Když si děti vytvářejí vlastní deskové hry, zapojují se do procesu, který vyžaduje kreativitu, plánování a rozhodování. Tímto způsobem si rozvíjejí kritické myšlení a řešení problémů. Navíc vytváření vlastních pravidel a herních mechanismů může posílit jejich matematické a jazykové dovednosti.
Sociální interakce je dalším klíčovým prvkem, který je s deskovými hrami spojený. Děti se učí spolupracovat, sdílet a vyjednávat, což jsou dovednosti, které jsou nezbytné pro úspěšné mezilidské vztahy. Výzkumy ukazují, že jak konkurenční, tak kooperativní deskové a karetní hry zvyšují prosociální chování, jako je sdílení nebo pomoc druhým.
Nespornou výhodou je, že deskové hry mohou sloužit i jako nástroj pro odpočinek od obrazovek, což může zlepšit náladu dětí, kvalitu spánku apod.
Vytváření vlastních deskových her tedy nabízí dětem jedinečnou příležitost k rozvoji dovedností, které jsou důležité pro osobní i akademický růst. Jejich hraní pak může posílit vazby mezi dětmi samotnými. Proto náš klub pravidelně do své činnosti zařazuje alespoň jednou ročně výrobu vlastní hry (většinou na závěr roku – aby si hru děti odnesly domů na prázdniny). Učíme se i to, že k zábavě není potřeba mít drahé pomůcky nebo kupované věci – hra se dá vyrobit vcelku z čehokoliv.
Nabízím inspiraci na 3 hry, které jsme si v posledních letech v našem klubu vyráběli. Fantazii se ale meze nekladou – můžete si pravidla dotvořit dle svého uvážení, nebojte se experimentovat a upravovat jak hrací plán, tak hrací mechanismus. Inspiraci čerpám často z knihy Velká kniha stolních her pro děti, Výroba pomůcek, pravidla a novace od autorského kolektivu Pavla Šmikmátorová, Libor Drobný, Lukáš Němeček, vydal Computer Press, a.s., v roce 2010.
DONÁŠKOVÁ SLUŽBA
Výroba
Na papírový hrací plán nakreslíme nejprve systém cest (= ulice, je třeba je pojmenovat), okolo kterých umístíme domy, kterým přidělíme čísla popisná. V ulicích je potřeba vyznačit jednotlivá políčka pro postup figurek. Dále je nutné mít jednotlivé kartičky s názvy adres z plánu a se zbožím a jeho cenou (opět lze popustit uzdu fantazii – lze doručovat knihy, potraviny, elektroniku…). Pro plynulost hry ve skutečnosti stačí jen pár adres. Také systém ulic nemusí být příliš velký. Spádu hry naopak pomohou kratší vzdálenosti mezi jednotlivými domy.
Pomůcky
Hrací plán, kartičky s názvy adres z plánu, kartičky se zbožím a jeho cenou, figurky (cokoliv), hrací kostka
Pravidla
Na začátku hry si každý hráč vylosuje jednu adresu a tam postaví svou figurku – to je jeho výchozí bod.
Hráč si vždy vylosuje zboží a adresu – tím je určena jeho zakázka. Posouváním své figurky podle hodů kostkou se snaží co nejrychleji doručit zboží na uvedenou adresu. Pozor na zrádná políčka: ČERVENÁ – máš na semaforu červenou a musíš čekat, stojíš jedno kolo. ČERNÁ – píchl jsi, musíš vyměnit pneumatiku, čekej na 3 nebo 6 na kostce. ZELENÁ – máš zelenou, házíš ještě jednou. Pro doručení zakázky stačí příslušné políčko s adresou jen „přejet“, není nutné čekat na přesný hod. Po doručení zakázky vrací hráč adresu zpět do balíčku adres, kartičku se zbožím si ponechá pro konečné sčítání bodů. Ihned si losuje další zakázku.
Hra končí ve chvíli, kdy dojde zboží. Následuje sčítání peněz. Vyhrává hráč s největším obnosem.
ZÁVOD ŽABÁKŮ / SEMAFOR
Výroba
Tvrdší papír rozstřiháme na čtverečky, z jedné strany na ně namalujeme kolečka o průměru asi 3 cm, třetinu koleček vybarvíme zeleně, třetinu oranžově, třetinu červeně. Žabáka vyrobíme z víčka od PET lahve tak, že na zelený papír nakreslíme tělíčko s nožičkami, na něj nalepíme víčko a pak přímo na víčko nalepíme obličej s velkými očky (nebo použijeme cokoliv jiného).
Závod žabáků: pravidla hry
Jako pexeso poskládáme kartičky barevnými puntíky směrem dolů = tím vyrobíme rybník s kameny. Připravíme si oba žabáky na jeden okraj rybníka.
Hráč, který je na tahu, buďto skočí na nějaký sousední zelený nebo oranžový kámen nebo otočí nějaký sousední kámen.
ČERVENÁ = stojíš na místě, na červené kameny se nesmí vstoupit.
ORANŽOVÁ = skočíš na tento oranžový kámen a je na tahu spoluhráč.
ZELENÁ = skočíš na tento zelený kámen a pokračuješ ve svém tahu.
Postupným pohybem žabáků jsou odkrývána další a další pole, dokud si někdo nenajde zelenou cestičku pro svého žabáka.
Vyhrává ten, kdo se jako první dostane na druhou stranu rybníka.
Semafor: pravidla hry
Jako pexeso poskládáme kartičky barevnými puntíky směrem dolů.
Hraje se jako pexeso, ale každý hráč otáčí 3 kartičky. Pokud má „semafor“ = červená, oranžová, zelená, bere trojici. Vyhrává ten, kdo má na konci hry více semaforů.
LENTILKOVÁ HORA
Výroba
Nejprve na papír tužkou načrtneme tvar hory. Po celé ploše hory nakreslíme kolečka (můžeme pomocí šablony). Kolečka propojíme úzkými dvojitými čarami. Vybereme si pro svou hru 3 barvy. Dvojité čáry vybarvíme tak, aby se barvy u každého kolečka co nejvíce střídaly. Na okraj hracího plánu uděláme pro kostku číselný převodník na naše 3 použité barvy, např. 1, 4 = červená; 2, 5 = zelená; 3, 6 = modrá.
Příprava hry
Do každého kolečka na plánku položíme jednu lentilku (nebo jakoukoliv oblíbenou laskominu) a na start si každý hráč umístí svou figurku (nebo jakýkoliv vhodný předmět).
Pravidla hry
Hráč hodí kostkou. Podle převodníku čísel zjistí, po laně jaké barvy smí lézt nahoru. Pokud z jeho kolečka lano takové barvy vede, může svou figurku po laně posunout nahoru nebo dolů. Pokud posune figurku na políčko s lentilkou, je lentilka jeho. Pokud už si lentilku při této hře vzal některý soupeř, hráč žádnou lentilku nezíská. A je na tahu další hráč. Ten, kdo první doleze až na vrchol, ukončí hru všem. Dobrou chuť!