Domů Inteligence a vzdělávání Badatelská inspirace z LogIQ klubu nadaných dětí v Klatovech III: Lodička

Badatelská inspirace z LogIQ klubu nadaných dětí v Klatovech III: Lodička

Od Kateřina Vágnerová

Představení nejpovedenějších badatelských aktivit pro zvídavé prvostupňové děti z činnosti LogIQ klubu nadaných dětí v Klatovech.

Lodička

Zadání: Vyrobte funkční plující lodičku, která uveze alespoň 250 g zátěž (např. kostku másla). Proveďte s loďkou následující tři úkoly:

  1. Vyzkoušejte, nakolik je vaše lodička odolná vůči vlnám nebo silnému větru. Můžete vyrobit i různé lodičky a porovnat jejich plavecké vlastnosti i odolnost.
  2. Změřte, jaké největší závaží vaše lodička uveze, než začne nabírat vodu.
  3. Opatřete lodičku plachtou a simulujte vítr svým foukáním. Vyzkoušejte různé tvary a velikosti plachty a napište, která plachta umí nejlépe využít energii větru k pohonu lodičky.

Naše realizace: Tento úkol se od jiných badatelských zadání liší šíří možných variant řešení. Náš klub úkol spojil s rešeršní prací s použitím internetu – vyhledávání různých variant domácí výroby loděk a lodiček. Děti musely kriticky posoudit, které nalezené konstrukce budou funkční. Z nich pak samy vybraly několik nápadů vhodných k realizaci. Samy si zvolily, že použijí prázdné PET lahve a kartony od mléka.

Úkol sám o sobě má gradační charakter – děti nejprve vyrobily loď, která plave. K tomu stačí jedna prázdná krabice od mléka. Nicméně taková loď je při zatížení velmi vratká, stačí jen malé vychýlení z rovnovážné polohy, ihned se převrátí a náklad sklouzne do vody. Děti tedy vylepšily konstrukci tím, že náklad umístily do podpalubí – zde je vhodný prostor na debatu o těžišti a rovnovážné poloze. Přidaly také „plováky“ z prázdných tub od šumivých tablet na strany krabice – tím minimalizovaly vratkost lodi. Stále ještě ale nebyla zajištěna dostatečná stabilita lodi s nákladem – při posunu nákladu k jedné straně lodičky se celá loď potopí k dané straně. Proto děti ve třetím kroku vymyslely přihrádky pro umístění nákladu v podpalubí lodi. Tento postup dobře kopíruje princip konstrukce skutečných nákladních lodí.

Samostatným výzkumem je pak výzkum nejlepšího tvaru a velikosti plachty pro danou loď. Děti přišly na to, že důležitou roli hraje i umístění plachty na lodi.

Hodně zábavy při vašem výzkumu!

Předváděčka lodí při Dnu otevřených dveří na ZŠ, kde LogIQ kroužek běží

Zanechat komentář

3 + 2 =

Mohlo by se vám líbit