Představení nejpovedenějších badatelských aktivit pro zvídavé prvostupňové děti z činnosti LogIQ klubu nadaných dětí v Klatovech. Mnoho těchto aktivit bylo součástí zapojení našeho klubu do soutěže Pohár vědy. Pohár vědy je týmová vědecká soutěž pro děti a mládež ve věku MŠ–SŠ. Přihlásit se může jakkoliv velký tým, soutěž je zdarma a probíhá vždy v prvním půlroce daného kalendářního roku. Více o soutěži na stránkách sciencecup.eu.
Špagety „v tahu“
Zadání v soutěži: Zrealizujte fyzikální nebo chemický pokus, ve němž hraje hlavní roli např. oliva, hroznové víno, sýr, těstoviny, rajčata… Další pomůcky jsou tentokrát zcela na vás s tím, že minimalismus oceňujeme bonusovými body.
Naše realizace: Vzpomněli jsme si na zadání matematického badatelského úkolu Špagetový most v knize Experimentuj s Máťou z edice Matematika s nadhledem (Zelendová E., Fuchs E., nakl. Fraus, Plzeň 2021). V tomto úkolu jde o to postupným přisypáváním fazolí do kalíšku zavěšeného na špagetě zjistit, jakou silou se špageta přelomí. A opakovat měření pro dvě, tři, čtyři špagety. Následně zpracovat data a odhadnout, při jakém počtu fazolí se přelomí 5 či 6 špaget.
Abychom minimalizovali počet použitých pomůcek, nedělali jsme při našem měření kelímkový závěs, ale rovnou jsme použili závaží s háčkem (z fyzikálního kabinetu) a siloměr. Děti zavěšovaly závaží na špagetu, dvě špagety, tři špagety do té doby, než špageta praskla, a následně na siloměru měřily, jakou silou tato závaží působí. Vše zapisovaly do klubové badatelské kroniky.
Vzhledem k tomu, že si špagety na tento úkol děti přinesly vlastní a bádání provedli prvňáčci a druháčci, dostali jsme poměrně velký rozptyl naměřených hodnot. Tím vyvstaly zajímavé otázky, na které se děti pokoušely experimentálně nebo teoreticky odpovědět. Např. proč to každému vyšlo jinak? Jaký vliv má držení špaget na jejich koncích? Jaký vliv má věšení závaží za sebe / vedle sebe?
Nejen kvůli soutěži zapisujeme veškeré naše bádání do klubové badatelské kroniky. Nejedná se o žádný umělecký počin, naopak jde o čistě pracovní nástroj – místo, kam dokumentujeme originální data, myšlenky, pozorování, vlepujeme všechny náčrtky a záznamy.