Domů Mensovní zprávy Přehled aktivit místních skupin v roce 2011

Přehled aktivit místních skupin v roce 2011

Od Tomáš Nováček

Deset a více členů, kteří žijí či pracují v jedné oblasti, může se souhlasem Rady založit místní skupinu. Místní skupina má určitou ekonomickou a funkční samostatnost. V rámci místních skupin se pořádají pravidelná setkání a různé další společenské či sportovní akce. Místní skupiny v současné době operují víceméně na bázi krajů, mohou však pokrývat oblasti větší i menší. Každá místní skupina má zřízenu svoji konferenci v intranetu Mensy.

MS Brno

Pavel Terber

Stejně jako v předchozích letech, tak i letos se uskutečnila řada akcí, ze kterých bych jmenoval například exkurzi na policejním středisku, šplhání v lanovém centru, dovádění na bobové dráze a aquazorbu, několikero herních večerů s deskovými hrami a koupací sérii po místních vodních atrakcích. Dále se spousta členů zapojila do organizování krajského kola Logické olympiády v Brně, za což jim patří díky!

Zájemci o místní aktivity se mohou přihlásit do konference místní skupiny Brno nebo sledovat stránky.

Pavel Terber, http://brno.mensa.cz

MS České Budějovice

Lucie Malechová

Rok 2011 utekl jako voda a je tu opět malá rekapitulace dění v našich MS.

Jsem velice ráda, že českobudějovická MS celkem řádně začala dodržovat termíny pravidelných setkání, která se konají dle pravidla 725, tzn. každý sedmý týden, druhý den a pátá hodina po poledni. (Pokud dobře počítám, tak první setkání v novém roce vychází na svatého Valentýna.)

Náplně našich setkání v letošním roce byly různorodé. Začátek roku jsme zahájili hrou Monopoly, pokračovali jsme přednáškou na téma Feuersteinova metoda, další setkání se konalo v létě na zahradě jednoho z našich členů. Několik setkání jsme věnovali přípravě Logické olympiády. Té jsme se pak v celkem hojném počtu také zúčastnili jako porotci v čele s hlavním koordinátorem. V čase předvánočním ještě plánujeme rozptýlení na bowlingu.

Během letošního roku jsme přivítali celkem 14 zbrusu nových členů. Z toho tři se začali aktivně podílet na dění naší MS a dva mají zájem dostávat o naší skupině informace. K tomu jsme získali ještě dva „staronové“ členy, kteří si naši skupinu sami našli a připojili se. V současnosti tedy eviduji 33 členů.

Do budoucna máme několik skvělých nápadů na akce, které bychom chtěli uskutečnit a zorganizovat, ale je potřeba zaktivizovat hodně sil k jejich naplnění. Doufám, že nám nadšení vydrží a dovede nás až k jejich realizaci.

MS Hradec Králové

Marta Heřmanová

Královéhradecká místní skupina se i v roce 2011 pravidelně scházela každé první úterý v měsíci ve vinném sklípku U Královny Elišky. Náplní schůzek bývá především konverzace na libovolná témata, čas od času si večer zpříjemníme nějakou deskovou hrou. Letos jsme navíc část schůzek pojali v gurmánském duchu a dali svým mlsným jazýčkům okusit speciality asijské kuchyně. Postupně jsme ochutnali výborné japonské sushi, pronikli do tajů pravé indické kuchyně a zjistili, že v čínské restauraci zdaleka nemají jen smažené nudle. A když jsme nasytili tělo, museli jsme poskytnout potravu i duši. Na jaře jsme proto v rámci družby s pardubickou místní skupinou vyrazili na koncert známé písničkářky Radůzy. V říjnu jsme navštívili představení Klicperova divadla Světáci, ve kterém byla zápletka známá ze stejnojmenného filmu originálně propojena s příběhem hudebníků svého času vystupujících pod názvem Golden Kids. Již tradiční výprava na červnový divadelní festival nám tentokrát přinesla jeden z nejzajímavějších zážitků letošního roku, a to návštěvu Temné kavárny, ve které jsme se mohli na chvilku přiblížit světu nevidomých.

Vzhledem k tomu, že dosavadní předsedkyně místní skupiny se z důvodu mateřství již nemohla své činnosti věnovat, byla na říjnové valné hromadě předsedkyní zvolena Marta Heřmanová, místopředsedkyní Věra Heřmanová a pokladníkem Jan Hora. Stejná však zůstává chuť se nadále scházet a plánovat další společné akce.

Největší připravovanou akcí příštího roku v režii královéhradecké skupiny bude zřejmě celostátní setkání v Mladějově v Českém ráji. Kromě toho bychom rádi navštívili hradecké planetárium, podívali se do zákulisí kina či společně s pardubickou skupinou uspořádali exkurzi do Petrofu.

Marta Heřmanová, http://hradec.mensa.cz

MS Karlovy Vary

Ronald Nemec
Ronald Němec

Uplynulo zase již 365 dní a já si dovoluji pochlubit se, co se u nás v Karlových Varech událo s Mensou. Bylo toho hodně. Kromě toho, že jsme se pravidelně scházeli, kamarádsky si povídali a hráli hry, tak jsme především pracovali na pověsti Mensy.

Dosáhli jsme toho, že Mensa a založení místní skupiny je zaneseno v kronice města Karlovy Vary. Dále jsme měli dva velmi zdařilé ročníky Logické olympiády. Za to vděčíme hlavně Ing. Petru Čavojskému a Ing. Pavlu Beranovi. Sehnali jsme velmi dobré sponzory, takže udělení hodnotných cen do 20. místa v každé kategorii nebyl problém. A jak to vypadá dále, každý rok budou ceny hodnotnější.

Také jsme zapracovali na pověsti Mensy a Logické olympiády na úřadech, takže naše město a jeho politické i správní orgány dnes Mensu zase znají o něco více. Petr zajistil dokonce záštitu našeho kraje pro Logické olympiády, já jsem ji představil panu náměstkovi na MŠMT atd., takže se moc těšíme na další ročník.

Tímto bych rád především poděkoval sponzorům, jako je AXXOS hotels & resorts, KB, ČSOB, Pece Realistic, město Karlovy Vary, Cheb, Sokolov, Horní Slavkov, Karlovarský kraj a další.

Také bych rád poděkoval vedení Mensy ČR, které briskně reaguje na požadavky svých členů, jako třeba náš předseda Tomáš Blumenstein ohledně Logické olympiády. Díky vám všem za pomoc.

Děkuji i všem ostatním členům Mensy ČR, kteří pomáhají Logickou olympiádu zajišťovat nebo třeba jen dobré jméno Mensy rozvíjet.

Závěrem Vám všem přejeme za naši buňku hezké Vánoce a do příštího roku radost v srdci a lásku kolem sebe.

Ronald Němec http://vary.mensa.cz

MS Ostrava

Hana Studenská

Tento článek má být ohlédnutím za událostmi uskutečněnými v uplynulém roce, tedy v roce 2011, pod záštitou naší místní skupiny Ostrava. Bude to delší výprava do časů již minulých, tak se, prosím, pěkně usaďte, začínáme:

Naše výprava za akcemi začíná v běhu zpětném, i když …

V prosinci, konkrétně poslední předvánoční neděli, se bude konat další ročník bowlingu, u kterého se vždy pobavíme.

Zatím poslední akcí bylo krajské kolo Logické olympiády, u kterého své hlavy trápili jiní. Ještě dříve, 17. 10. se konalo herní odpoledne v Čajovně u Sýkorova mostu, jež bylo narychlo svolané zejména kvůli účasti regionální redakce polské televize; ta chtěla natočit medailonek o tom, jak žijí ti, kteří se dostali do Mensy. 🙂 Čajovna se tak ocitla doslova a do písmene v záři reflektorů. Velkou akcí bylo podzimní celostátní setkání Čeladná 2011. Uskutečnilo se v horském hotelu Čeladenka a naší snahou bylo ukázat účastníkům alespoň něco z krás Moravskoslezského kraje.

O prázdninách jsme uspořádali cyklovýlet na zámek Kunín, který proběhl v minimalistickém počtu dvou cyklistů.

V květnu se konal SIGurmán v restauraci Stella Marina. Tentokrát jsme navštívili italskou restauraci se zaměřením na toskánskou kuchyni. A těsně předtím (ve stejný den o pár hodin dříve) turnaj v badmintonu, u kterého se zvyšuje statistické procento trefených míčků. V dubnu se sešla valná hromada místní skupiny Ostrava, která je nutným úředním úkonem. Valné hromady se zúčastnilo 11 členů místní skupiny a dva hosté. V březnu jsme také sportovali, konal se turnaj v ping-pongu, ve kterém se stále zvyšuje konkurence. V únoru nám chutnalo na SIGurmánu v Koras restaurantu, kde jsme vzhledem k datu využili nabídky na degustační valentýnské menu a skvěle si pochutnali, když ještě chvíli před tím jsme si procvičili společenské hry při herním odpoledni v Čajovně u Sýkorova mostu.

Tímto výčet akcí zatím končí, ale věříme, že v dalších letech nebude kratší. A vyzýváme členy z blízkého okolí, ať se osmělí, přijdou a navrhnou další. A to nejlépe osobně na tradičních setkáních v Čajovně u Sýkorova mostu každé první úterý v měsíci od 18 hodin.

Hana Studenská, http://ostrava.mensa.cz

MS Pardubice

Jana Hřebíčková

Množství aktivit, stejně jako počet členů pardubické skupiny, vykázal v letošním roce rostoucí trend a také jsme nadále pokračovali v již započaté tradici úspěšné spolupráce s členy hradecké skupiny.

Scházeli jsme se pravidelně jednou za měsíc a kromě toho jsme absolvovali několik mimořádných akcí. První z nich byla březnová návštěva koncertu Radůzy, který organizovala hradecká místní skupina, přestože se koncert konal v Pardubicích. My jsme využili situace a rozšířili tak řady účastníků. Na jaře jsme zahájili velké pardubické geocachingové turné, kde jinde než v centru Pardubic. Kromě toho jsme byli na exkurzi ve firmě MarS v Jevíčku, navštívili jsme jeskyně Býčí skála a Výpustek v Moravském krasu a v červnu pokračovalo geocachingové turné účastí našeho družstva na eventu Trésor de la Principauté de Monaco.

V letních měsících jsme rozhodli, že pravidelné schůzky oželíme ve prospěch dovolených, nicméně i přesto jsme se několikrát setkali, když jsme na kole a na bruslích dobyli Kunětickou horu a slezli lanový park Peklák v České Třebové.

Naše účast na každoročních Dnech evropského dědictví se již také stala tradicí a my jsme tentokrát obdivovali historické památky v Pardubicích. Od říjnového velkého testování IQ při příležitosti pardubických městských slavností si slibujeme další přírůstky do naší místní členské základny. Jako odměnu za na místní poměry slušný počet otestovaných jsme si nadělili návštěvu indické restaurace, díky níž jsme si připomněli, co to znamená, když je jídlo skutečně ostré, a také jsme byli poučeni, jak se to dá léčit. Prozatím poslední letošní akcí bylo odpoledne v Litomyšli spojené jak jinak než s hledáním kešek a příjemně zakončené posezením v ukrajinské restauraci U Kolji. Všem účastníkům výše zmíněných akcí bych chtěla poděkovat za hojnou návštěvu a jsem velice ráda, že moje vroucné přání z minulého a předminulého roku, aby se nás na příští mikulášské besídce sešlo víc, letos konečně došlo svého naplnění. Všem, kteří se svou účastí ještě váhají, bych ráda připomněla, že se scházíme každý druhý pátek v měsíci od 18.00 v klubovně Evropského spolkového domu na Pernštýnském náměstí v Pardubicích a kromě toho bych Vám všem chtěla popřát hodně štěstí a mnoho příjemných zážitků v roce 2012.

Jana Hřebíčková, http://pardubice.mensa.cz

MS Plzeň

Hana Heřmanová

MS Plzeň se kromě letního prázdninového období stále setkává pravidelně jednou měsíčně, a to kolem čtvrtého dne v měsíci. Letos se nám podařilo tato pravidelná setkání rozšířit ještě o pár pokerových večerů, jelikož do skupiny přibylo několik hráčských talentů. K úspěchům letošního roku patří nepochybně další úspěšné zorganizování krajského kola Logické olympiády, pro níž se nám opět podařilo sehnat dotaci a vítězové se tak mohli těšit z hodnotných věcných cen. Dále jdeme v listopadu v hojném počtu do Divadla J. K. Tyla v Plzni na činohru Přišel na večeři a ke konci roku proměníme pravidelnou schůzku na lehké bowlingové klání. V příštím roce se chystáme v těchto aktivitách pokračovat a bude-li možnost a chuť, dále je rozvíjet.

Hana Heřmanová, http://plzen.mensa.cz

MS Praha

Jana Veličová
Jan Veličová

Vážení a milí mensané, naše pražská místní skupina se schází každé třetí úterý v měsíci v malé kavárně a mléčném baru zvaném Kumbal. Začínáme tedy vždy v 19:00 na adrese Heřmanova 12, Praha 7 – Holešovice. Program je různorodý a málokdy daný už předem. Vítáni jsou jak nováčci, tak i staré známé tváře. Občas uděláme výjimku, upustíme od lahodných koktejlů i domácích zákusků a vydáme se za trochou pohybu třeba na bowling. Tak přestaň váhat a přijď mezi nás.

Jan Veličová, http://praha.mensa.cz

MS Prostějov

Jaroslav Zavadil

I letos se členové prostějovské místní skupiny zúčastnili mnoha akcí pořádaných Mensou po celé zemi a příští rok to určitě nebude jiné. Naše skupina se schází skoro každý páteční večer. Místo setkání bývá proměnlivé a případným návštěvníkům doporučuji, aby mne kontaktovali pro upřesnění aktuálního místa schůzky.

Z Hané Vám jménem celé místní skupiny Prostějov přeji příjemné prožití roku 2012 a těšíme se se všemi na shledanou na některé z mensovních akcí.

Jaroslav Zavadil, http://prostejov.mensa.cz

MS Ústí nad Labem

Iva Berčíková

V dubnu jsme podnikli výlet na Komáří vížku a dále proběhla dvě posezení v rámci akce „vítání nových členů“. Nabídka „do divadla zdarma“ se však zatím s velkým ohlasem příliš nesetkala.

Čeho se nám ale nedostává ve vlastní činnosti, doháníme organizováním. Začátkem července jsem s pomocí Tomáše Kubeše zorganizovala exkurzi do CERNu, které se zúčastnilo skoro padesát mensanů, a 4. listopadu se nás sešlo jedenáct na krajském kole Logické olympiády. Zvlášť bych chtěla poděkovat za pomoc s přípravou Marcele Dalihodové a za zajištění profesionální fotodokumentace Iloně Blažkové.

Iva Berčíková http://usti.mensa.cz

MS Zlín

Lenka Stodůlková

Od dubna funguje ve Zlíně nová místní skupina, jejíž předsedkyní je nyní Lenka Stodůlková. Scházíme se pravidelně tak čtyři členové zhruba každých 14 dní, a to na pravidelném setkání a na tzv. Zlínské jednadvacítce, což je akce s programem. Zatím zlínské jednadvacítky měly náplň bowling, geocaching, valnou hromadu, přednášku o atomové energii, cyklovýlet na hrad Lukov (který se však pro nezájem nekonal), debatu o testování a budoucím zaměření místní skupiny, plánování krajského kola Logické olympiády a testování na zlínské univerzitě.

Nejvíce bych vyzdvihla přednášku Vojenské využití atomové energie a civilní obrana, kterou si pro nás připravil Lojza Kozubík. Tímto bych mu chtěla moc poděkovat. Byl skvělý.

Ráda bych také ocenila ochotu Ivo Rajnoška, že nás pustil k sobě domů a na zahrádku, kde jsme prožili několik příjemných večerů skryti před městským ruchem.

Velké díky patří Helence Řeháčkové, která by se pro aktivity místní skupiny snad rozkrájela, kdyby to pomohlo. :o) Helenko, velké díky.

Zanícení a elán Honzy Česala zabezpečuje program dětem nejen z 11. základní školy v Malenovicích na každé středeční odpoledne od 13.30 do 17.00 hodin, kdy si přítomní mohou zahrát v klubu deskových her hry, které zapůjčuje jak škola, tak místní skupina a její členové.

Podařilo se nám podpořit i krajské kolo Logické olympiády získáním sponzora, takže každý soutěžící si mohl odnést alespoň malou pozornost v podobě jednoduchého hlavolamu. Finalisté získali hry, knihy a knižní poukázky. Dva naši členové byli také nápomocni při jeho průběhu (děkuji, Helenko a Honzo). Doufáme, že získané zkušenosti zúročíme již příští rok snad v nových prostorách na zlínské univerzitě.

Po jistých peripetiích a tápání se uskutečnilo i oficiální testování pro osoby starší pěti let na zlínské univerzitě. Akci doslova zastřešil Ústav pedagogických věd Fakulty humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně zapůjčením prostor v univerzitním centru ve středu města. Snad testování přinese nové, a hlavně aktivní členy.

V budoucnu bychom rádi pořádali několik herních večerů, zepár degustací, výletů do okolí včetně geocachingu, exkurzi na 21. budovu areálu Svit, přednášku a debatu s ředitelkou speciální mateřské školy Klubíčko na téma Děti s autismem.

Tímto bych chtěla oslovit spící členy: „Neseďte doma a přijďte mezi nás. Máme si co říct. ;o)“ Pravidelné setkání se koná každou první sobotu v měsíci od 18 hodin v kavárně a čajovně Lilith ve Zlíně. Sledujte intranetovou diskusi, mailovou konferenci a stránky místní skupiny, kde se dozvíte více podrobností.