ANEXK

Od Redakce

Anexk je desková hra, která se hraje na herním plánu o 64 trojúhelníkovitých polích. Sousední pole je vždy takové, které sousedí s dalším polem vrcholem nebo stranou (př. pole č.24 má 14 sousedních polí ).

  • Hru hrají dva hráči. Jeden má bílé figury a druhý má černé figury.
  • Každý hráč má 16 figur a to 7 bojovníků, 4 kulometčíky, 3 para a 2 commandos.
  • Bojovník je jeden kamen kruhového tvaru. Bojovníci jsou označeni písmeny K, L, M, N, O, P a R.
  • Kulometčík jsou dva kameny ve tvaru pentagonu. Kulometčíci jsou označeni písmeny F, G, H a I.
  • Para je tvořen třemi kameny ve tvaru čtverce. Para jsou označeni C, D a E.
  • Commandos je tvořen čtyřmi kameny ve tvaru trojúhelníku. Commandos jsou označeni A a B.
  • Pro jednu figuru vždy stejná písmena, každý kámen je označen písmenem figury.
  • Před začátkem hry jsou všechny figury mimo hrací desku, tzv.záloha.

TAH – hráči se v tazích střídají. Tah nelze vynechat, za tah se považuje, pokud hráč o své‚ vůli umístí na herní plán na dosud volné pole svoji 1 figuru z prostoru mimo hrací plochu z tzv.zálohy (figuru, která ještě nebyla na hrací desce) nebo svou figuru z hracího plánu.

Figury kulometčík, para a commandos se umisťují tak, aby každý kamen dané figury sousedil nejméně s jedním dalším kamenem této figury.

ZÁSADA – l kamen se umístí na l volné pole, tedy na l poli může být maximálně l kamen.

Vytvoří-li se na konci tahu, položením hráčovy figury, následující níže popsaná situace, tzv. ANEXK.
I. Anexk musí být tvořen vždy nejméně 3 hráčovými figurami.

  1. V řadě nebo sloupci má hráč kameny obsazeny 4 pole, dotýkající se pouze vrcholy nebo
  2. v řadě, ve sloupci nebo v úhlopříčce má kameny obsazeny 8 polí, nepřetržitě se dotýkajíc střídavě vrcholy a stranami nebo
  3. s polem, obsazeným hráčovým kamenem, sousedí 11 nebo více polí, taky obsazených jeho kameny nebo
  4. vytvoří obdélník o 8 polích, složených ze 2 čtverců, obsazených pouze hráčovými kameny nebo
  5. vytvoří kosočtverec o 8 polích, obsazených pouze hráčovými kameny nebo
  6. vytvoří trojúhelník o 9 nebo 8 polích, obsazených pouze hráčovými kameny.
II. Hráč musí za každý jeden svůj anexk vzít l protihráčovu libovolnou figuru na herním plánu. V případě, že soupeř na herním plánu již figur nemá , tak libovolnou jeho figuru, kterou má v záloze (mimo hrací plochu).
III. Poté musí povinně l ze svých figur, která vytvářela anexk (či více) přemístit na libovolnou, dosud volné pole. Přemístěním této figury musí tento anexk nebo anexky (mn.č.) naráz zaniknout. Toto se však nepovažuje za tah.
IV. V případě, že se vytvoří nový anexk nebo anexky, postupuje se jako v bodech II. a III.
V. Vzaté figury protihráče jsou vyřazeny ze hry. Hry se dále nezúčastní.

Vyhrává ten, jehož soupeř nemůže nebo odmítne táhnout nebo nemá figury či nezrušil anexk nebo anexky.

Taktika: Hra je kombinačně náročnější svou stavbou, je založena na taktice podobné šachům, kde lze vytvářet různé konstelace seskupení figur, je zde možno vytvořit různé ANEXK. Z počátku boje je nejlepší nasadit figury s co největším počtem kamenů. Snažit se vytvořit podmínky pro vznik anexk nejlépe ve i pro více anexku. V případě anexk vzít protivníkovy figuru s více kameny. A při zrušení anexk vytvářet nové postavení pro vznik dalšího anexk.

Autor: Vilém Vácha

Zanechat komentář

22 − = 16

Mohlo by se vám líbit