Domů Inteligence a vzdělávání Kluby nadaných dětí – školní rok 2023/2024

Kluby nadaných dětí – školní rok 2023/2024

Od Zuzana Kořínková

Mensa Česko po celé republice pomáhá se zřizováním klubů nadaných dětí (KND). Jejich účelem je podchytit skupinu velmi nadaných dětí již v raném věku a poskytnout jim nadstandardní rozvoj a rozšiřování obzorů. Věkově cílí na první a druhý stupeň základní školy. KND spolupracují většinou s městy a se základními školami, které poskytují pro jejich aktivity vhodné prostory. Čestnost schůzek je zpravidla 2-4 měsíčně a náplní jsou především exkurze, přednášky, aktivity rozvíjející intelektové schopnosti, odborné projekty či logické a deskové hry. Ačkoli většina klubů je zřizována při některé základní škole, některé fungují i zcela „nezávisle“, takže se do nich mohou přihlásit děti z širokého okolí. Konkrétní podmínky přijetí dítěte do klubu si nicméně stanovuje vždy vedoucí příslušného KND.

Aktuálně funguje téměř 70 klubů nadaných dětí. Jejich seznam včetně medailonků a zpráv o činnosti najdete na mensa.click/knd.

V článcích níže některé z těchto klubů popisují, co zajímavého s nadanými dětmi a pro nadané děti podnikly v loňském školním roce.



Jana Večerníková

Celá řada rodičů nadaných a mimořádně nadaných dětí – samozřejmě včetně jejich dětí – bohužel při nástupu dětí do školy propadne obrovské deziluzi. Jaké to je pro dítě, které plynně čte knihy a encyklopedie od 4 nebo 5 let, mluví jedním cizím jazykem, hravě počítá v tisících přes nulu a zajímá se o politické dění?

Jedním slovem: těžké.

Náš klub nadaných dětí AD ASTRA si proto vytyčil za cíl pravidelná setkávání nadaných a mimořádně nadaných dětí na prvním stupni základní školy a nabízí unikátní a strukturovaný koncept cílené práce ve stabilní sociální skupině v rozsahu 20 hodin měsíčně – to zahrnuje čtyři odpoledne po čtyřech hodinách a jednu sobotní expedici, což vydá za jeden školní týden. Zvídavé, přemýšlivé a bystré děti jsou tak saturovány kvalitními podněty v souladu s jejich nadáním.

Klub zároveň konzultuje s učiteli pokroky dětí ve škole, individuální vzdělávací plány atd. Vše konáme s dětmi a pro děti. Cílem klubu je i podpora a další rozvoj vnitřní motivace dětí k poznávání světa, jejich nadání v souladu s jejich potřebami a silnými stránkami jejich osobnosti. 

Podstatnou součástí klubu je i rozvoj sociálních dovedností dětí a navázání přátelství mezi nimi. Vnímáme velmi intenzivně, že kamarádi na stejné vlně jsou v životě opravdu důležití, stejně jako umění dobře s ostatními spolupracovat na společných projektech – více hlav prostě více ví.

Na jakých projektech jsme pracovali?

V rámci projektu Hodnoty a jiné ceniny jsme v minulém školním roce navštívili Českou národní banku a absolvovali nesmírně zajímavou exkurzi do světa platidel, mincí a drahých kovů. Povídali jsme si o zlatě, stříbře, platině, rhodiu i lithiu. Podívali jsme se do historie na mince, které klubu byly zapůjčeny ze soukromé sbírky jednoho významného numismatika. Děti si tak mohly sáhnout na denár Bořivoje I., pražský groš Václava II., pražský groš Jana Lucemburského a tolar Albrechta z Valdštejna. Vyprávěli jsme si o tom, jak Keltové razili své duhovky, i o tom, co má pro nás doopravdy cenu nejen z hmotného hlediska. Děti mluvily o hodnotách jako zdraví, přátelství, láska nebo harmonie. Je úžasné být u těchto filozofických diskusí.

Pátrali jsme v mapách v projektu Mapy, cesty a čáry – jak se najít, neztratit v krajině ani životě, co nám v orientaci pomáhá a jak mapu vytvořit pro sebe i ostatní. Jak se i podle špatné mapy můžeme někam dostat, když máme otevřenou mysl?

Šroubováky, kladiva, pilky, a pilníky jsme vzali do rukou v projektu Analýza a syntéza a řešili jsme, co všechno můžeme rozložit a zase složit. Jaké to je, vymyslet něco nového, co ještě neexistuje? Na toto téma jsme navázali na velikého vizionáře, geniálního a nesmírně pracovitého vědce v dalším projektu – o čem bychom si dnes povídali s Nikolou Teslou?

V průřezovém projektu Myšlenkové mapy vnímáme, jak náš mozek přemýšlí, kdy a díky čemu dostáváme dobré nápady, jak nezapomenout na to podstatné a že někdy opravdu ďábel tkví v detailu.

V oblasti přírodních věd jsme počítali a trénovali na Matematickou olympiádu, povídali si s dětmi o matematice, o její historii a kde všude ji využijeme. Věnovali jsme se chemii, periodické tabulce prvků a tomu, jak všechno souvisí se vším.

Velkým tématem pro děti byla nejen jejich fantazie a představivost, hranice všeho možného až po nekonečnost vesmíru, ale i škola, spolužáci a spolužačky, jak se učíme budovat přátelství, na jakých hodnotách přátelství stojí, jak vycházet s ostatními, i když nám něco vadí, a o zdravých hranicích. 

Učili jsme se, jak udělat první krok, když se bojíme, že je úkol pro nás příliš těžký, čelit tomu, že všechno není perfektní, jak s úsměvem jde všechno lépe, jak naše vnímání o složitosti úkolu předjímá způsob našeho řešení, jak efektivně komunikovat, jak s radostí překonat překážky a jak se každodenní drobné dobré návyky sčítají v náš prospěch.

Při výše uvedené časové dotaci čtyř hodin se dá opravdu s dětmi prožít spousta zábavy, radosti a poučení. I my lektoři se učíme od dětí každý den o tom, co je zajímá a baví, a jejich vhledy (a pohledy) na současný svět jsou moudré a plné nadhledu.


Romana Poloprutská

V červnu 2024 Delfíni jako obvykle před prázdninami pátrali po pokladu. Tentokrát byla odměna za intelektuální námahu při překonávání překážek na cestě za pokladem vydatnější, a to na oslavu deseti let fungování klubu.

Svou plavbu jsme nepřerušili ani za nepříznivých podmínek, pouze jsme přechodně vplouvali do online a outdoorových vod. Takže vážně 10 let! Vlastně často i nevážně, s humorem Delfínům vlastním. Vlastně i nevlastním, protože taky humor neDelfínů si užijeme. Třeba humor cimrmanovský, ten od Adama Lešikara nebo taky od Raymonda Smullyana, tedy takový ten přísně logický. Jak se jmenuje ta jeho knížka…?

To mě přivádí k prvnímu a druhém pilíři, na kterých byl náš klub vystavěn. A připojím i další, které se v našem klubu osvědčily:

Logika

Stejná logická úloha může být výzvou pro děti (i dospělé) různého věku a vzdělání. To se hodí, protože Delfíny navštěvují děti od 1. do 9. třídy různých škol. Úlohy jsou dostatečnou výzvou a zároveň na Delfínech není tlak na rychlost ani bezchybný výkon, takže v uvolněné atmosféře někteří překvapí sami sebe, co zvládnou vyřešit.

Humor

Přispívá k uvolněné atmosféře schůzek a pomáhá naplňovat hlavní cíle fungování Delfínů. Těmi jsou spokojenost, radost, úsměv a smích nadaných dětí. Někteří si užívají, že rozumíme jejich vtipům – někdy dost složitým – aniž by je museli vysvětlovat.

Pestrá činnost

Nemáme žádný seznam doporučených ani zakázaných témat. Přichází s nimi vedoucí klubu, děti, jejich rodiče i další spolupracující osoby. Obecně řečeno si na schůzkách rozšiřujeme obzory a „lámeme si hlavy“. Každého nového Delfína hned ujistíme, že to nebolí. Střídání témat je dobré i k tomu, že nemáme žádného „premianta“ nebo „mého nejlepšího recitátora“, protože každý někdy má a někdy nemá své oblíbené téma. Konkrétní aktivity KND Delfíni můžete najít na webu deti.mensa.cz, zejména v naší fotogalerii na mensa.click/1dd. Tam taky můžete vidět, jak děti pojmenovaly „ostrovy poznání“, na které Delfíni při schůzkách „dopluli“.

Hranice

Naše témata jsou bez hranic, atmosféra uvolněná, humoru hodně… Ale hranice a pravidla jsou na Delfínech důležitá v oblasti mezilidských vztahů. Aby se všichni na Delfínech cítili dobře, o vztazích, etice, morálce a příbuzných tématech mluvíme, když na ně narazíme, a v posledních letech i cíleně za pomoci odborníků na osobnostní a sociální témata. Naším oblíbeným heslem je: jiný není totéž co divný. Ať už jiný výsledek, jiný názor nebo vkus.

Malé skupiny

Kapacita jedné skupiny Delfínů je 10 dětí. Tak se každý (kdo chce) dostatečně dostane ke slovu a vedoucí (i nestudovaný pedagog, jak je tomu u Delfínů) zvládne reagovat na interakce mezi dětmi, pokud je to třeba. Fungují dvě skupiny Delfínů, které se setkávají na některých exkurzích a celodenních výletech.

Prvňáci i deváťáci

Klub byl založený pro 1. až 5. třídu. Když páťáci nechtěli opouštět své parťáky z Delfínů, tak jsme vyzkoušeli, že to půjde i s šesťáky, a když šesťáci nechtěli… Až jsme to dotáhli k deváťákům a občas i k „desáťákům“.

Bez bariér

Při vstupu do klubu Delfíni nerozhoduje ani výsledek testu IQ, ani psychologické diagnostiky. Kluby nadaných dětí tak jsou bezbariérová možnost, jak víc podpořit nadané děti hned, než proběhne reorganizace školy a vzdělávacího systému, než se upraví legislativa, než…

Moc nesoutěžíme

Už proto, že příležitostí k soutěžení je dost na jiných místech a na Delfínech je důležitější pohoda než vítězství. Při deskových hrách se porovnání sil nevyhýbáme, ale nehrajeme „O zlaté trenky“. Taky si občas demonstrujeme, že nikdo není dokonalý a nikdo neví všechno. Například tipování všeho možného je dobrou příležitostí. Kolik váží mozek delfína nebo Delfína? Kolik centimetrů pasty vymáčkneme z téhle tuby? Kolik Arnoštů žije v ČR?

Rodiče Delfínů

Klub Delfíni organizuje i výměnu zkušeností mezi rodiči. Dáváme si tipy na zajímavé akce, knížky a hry. Pořádáme setkání rodičů, kde mohou sdílet své starosti i radosti. Rodiče také zpestřují činnost klubu, zvou nás na exkurze do své firmy, seznamují nás se svou profesí nebo koníčky. A podporují Delfíny slovy i sponzorskými dary.

Spolupráce

Užíváme si interakce se spřáteleným KlubIQem z České Lípy. Posíláme si šifrované zprávy, potkáváme se online i tváří v tvář na výletech. Spolupracujeme s pedagogicko-psychologickou poradnou, jejíž pracovníci vedou některé schůzky. Rádi sdílíme zkušenosti se studenty pedagogiky a psychologie. Spolupracujeme s Národním pedagogickým institutem v rámci Sítě podpory nadání. Knihovna města Hradce Králové nám poskytuje příjemný základní tábor pro naše schůzky. Mense Česko děkujeme za startovací balíček deskovek, know-how i za dosavadní podporu.

To bylo deset tipů nasbíraných za uplynulých deset let s Delfíny.

Na startu školního roku 2024/2025 se těším na další ostrovy poznání, na Delfíny známé i na ty, se kterými se ještě seznámím. Ráda se taky dozvídám, kam dál plují absolventi Delfínů, takže jestli toto některý čte, potěší mě i Delfíny, když k nám vyšle nějaký signál. A nemusí být nutně šifrovaný.


Klára Hunešová

Mezi Kluby nadaných dětí patří i IQ kroužek Gymnázia Vodňany. Schůzky máme každý týden. Mezi nejoblíbenější aktivity patří různé badatelské pokusy a únikové hry. Letos se nám opět povedla „lávová lampa“, luminiscence různých látek pod UV světlem i výroba oblíbené „nenewtonovské kapaliny“. Únikové hry míváme většinou na půdě školy a řešíme zde různé rébusy, logické úlohy i hlavolamy. Na závěr roku jsme letos vyrazili do Techmanie Plzeň objevovat fyziku díky interaktivním exponátům.


Miroslav Konvalinka

V našem kroužku pro nadané děti se věnujeme výhradně přírodě.

Někdo by si řekl, že to není dost. Někoho přeci zajímají chemické pokusy, fyzikální pokusy, někoho zajímá matematika či dějepis… To je ovšem velký omyl. Věci okolo nás mnoho lidí dělí na jednotlivé disciplíny – ale jak by takoví lidé objasnili třeba zmiňovanou matematiku? Vždyť tato královna věd je také jazykem fyziků a používají ji i archeologové při radiokarbonové metodě datování, kdy zohledňují poločas rozpadu izotopu uhlíku. Na tom je krásně vidět, že přírodě je úplně jedno, jak si to lidé uměle rozdělili. Stále si žije svým životem a jenom se může pousmívat tomu, jak nějaký človíček striktně odděluje chemii od biologie či matematiku od cizího jazyka (jistě znáte Zipfův zákon).

Na následujících řádcích bych chtěl vypíchnout, co z našeho pohledu (mého a Vlasty Ševčíkové) naše svěřence zaujalo nejvíce.

Jednoho dne k nám přišel profesionální redaktor novin. Děti si mohly vyzkoušet, jak taková tvorba novinového článku probíhá. Použili k tomu pokročilý počítačový program – úplně stejný jako používá špičkový šéfredaktor. Jako odměnu dostal každý z žáků vytištěný článek, na kterém všichni společně spolupracovali za pomoci odborníka. To se jen tak někomu nepoštěstí.

Bylo rovněž zajímavé zjistit, kdo je „matematik“ a kdo „fyzik“. To se pozná tak, jakým způsobem řešili zajímavou pohybovou úlohu. Zadání bylo poměrně jednoduché. Ze dvou měst vzdálených rovných 100 km proti sobě vyjedou současně dva vlaky, každý rychlostí 50 km/h. Zároveň vyletí od jednoho vlaku moucha rychlostí 100 km/h. Letí tak dlouho, dokud nedosáhne naproti jedoucího vlaku. Až se tak stane, letí nazpátek, dokud se nesetká s prvním vlakem. Pořád létá sem a tam, dokud se vlaky nepotkají. Úkolem je spočítat, kolik km moucha nalétá. „Fyzik“ uvažuje následovně: pokud jsou vlaky vzdálené 100 km a každý z nich se pohybuje rychlostí 50 km/h, tak se přibližují rychlostí 100 km/h. Setkají se tedy za hodinu. Pokud tedy moucha létá rychlostí 100 km/h po dobu 1 hodiny, tak nalétá přesných 100 km. „Matematik“ uvažuje odlišně. Dráha mezi každými dvěma krajními polohami se totiž zmenšuje. Existuje zde určitá paralela se samovolně se vybíjející baterií. Jistě tušíte, že se jedná o nekonečnou konvergentní geometrickou posloupnost. Nemalým úspěchem bylo, že některé žáky tato myšlenka napadla. Samozřejmě po dětech z 1. stupně nemůžeme chtít znát součtový vzorec pro tuto řadu. Limity v nevlastním bodě je teprve čekají.

S velkým úspěchem se setkalo řešení logických hádanek. Trochu těžším oříškem pro ně byl úkol vymyslet otázku, která je vysvobodí z vězení. Přijdou ke dvěma dveřím. Jedny vedou na svobodu, druhé do smrtelné pasti. U každých dveří stojí drak. Jeden ze dvou draků je notorický lhář, druhý drak mluví vždy pravdu. Můžeme položit pouze jednu otázku, na kterou je odpověď buď ano, nebo ne. My ovšem nevíme, který drak je notorický lhář a který vždy mluví pravdu. Pokud bychom mohli položit dvě otázky, řešení by bylo jednoduché. Máme ovšem pouze jednu možnost. Otázka zní… Trochu vás potrápím a zkuste na ni přijít sám, milý čtenáři.


Nikol Zdráhalová

Již druhým rokem se v našem KND věnujeme multikulturní výchově. S dětmi na lekcích společně cestujeme po celém světě a prostřednictvím prožitkového učení poznáváme vybrané země, jejich kulturu a různorodost obyvatelstva. Naším hlavním cílem bylo vzbudit u dětí zájem a touhu poznávat svět a vytvářet povědomí o existenci jiných kultur a národností.

V tomto školním roce jsme se s dětmi takto vydali do Itálie, Chorvatska, Egypta, ale také do Kanady, Mexika, Japonska nebo třeba na Antarktidu a do Austrálie. Děti si vyzkoušely například jak voní italské koření, jak se jí hůlkami, rozluštily starověké tajné písmo nebo surfovaly na vlnách jako správní Australané. Při prováděných pokusech pozorovaly výbuch mexických sopek, zvedaly ledovou kru pouze pomocí soli a nitě a ověřily si platnost Archimédova zákona vkládáním předem zvážených kamenů do odměrného válce s vodou. Každou lekci doplňovala také překážková dráha s prvky NTC.

Nad rámec těchto lekcí proběhlo také sedm vzdělávacích exkurzí nejrůznějšího zaměření. Děti se zúčastnily hudebně-dramatického workshopu pro mateřské školy, který pořádá Janáčkova filharmonie Ostrava. Cílem bylo stimulovat kreativní myšlení a trénovat pozornost. Děti rozvíjely poslechové i pohybové dovednosti, udržovaly rytmus i tempo a pracovaly s hlasem.

V rámci rozvoje informačních technologií jsme zařadili robotický workshop v ZŠ Pokorného. Pro děti byly připraveny úkoly s robotickou sadou VEX123. Děti pracovaly samostatně i v malých skupinách a plnily zadané úkoly. Učily se pracovat se čtvercovou sítí, s různými symboly, možnostmi zápisu postupu, cesty. Sestavovaly postup řešící konkrétní situace. Tyto úkoly u dětí rozvíjely logické a algoritmické myšlení. Na přání dětí jsme také navštívili Železniční muzeum moravskoslezské. Dále děti zkoumaly horniny v Geologickém pavilonu VŠB-TUO nebo se na chvíli staly reportéry v regionálním zpravodajském studiu FABEX MEDIA. Na této poslední exkurzi měly děti jedinečnou příležitost seznámit se s prostředím studia, na vlastní kůži si vyzkoušet povolání moderátora a hlasatele, zažít si vizuální efekty zeleného pozadí a ztratit se například v prostředí Minecraft, které, jak se ukázalo, velmi dobře znají.


Michaela Egerová

Zvědavci ze Zábřeha

Doslova za břehem Moravské Sázavy najdete základní školu, ve které sídlí jeden z nejzvědavějších kroužků v ČR. Zvědavci se schází na 2. ZŠ Boženy Němcové, která si zaslouží v podpoře nadání na vysvědčení určitě jedničku.

Klub nadaných dětí Zvědavec vznikl teprve nedávno. Bádají v něm děti od sedmi do třinácti let a na cestě za poznáním je provází školní koordinátorka podpory nadání. Nadané děti jsou jako malé vysavače vědomostí, takže za rok se stihne vystřídat spousta témat. Nebojíme se pokusů, výroby mastí, vikingů ani lití olova. Úspěch sklidil i Bitcoin, na kterém děti cvičily mozkové závity převáděním jednotek a chuťové pohárky, když si vyrobily a snědly symbolickou minci z čokolády. Genetika může být zajímavá i pro třeťáky a duši alespoň trochu poetickou může potěšit psaní haiku. Děti také přichází se svými nápady a podněty. Ve Zvědavci se věnujeme tématům přírodovědným i humanitním, nejdůležitější je propojit informace a zábavu. Učení je pro děti hra, a pro mnoho bystrých žáčků ta nejoblíbenější.

I díky tomu, že klub není zaměřen na určitou oblast nebo téma, může zaujmout širší spektrum zájemců, hlavní je chtít. Cílem není jen dozvídat se nové věci, ale společně si to užít. Vždycky se snažíme, aby si všechny děti z hodin něco odnesly, zajímavosti nebo třeba výrobky jako masážní mast.

Dobře víme, že každé dítě si zaslouží pomoc. Nadané děti se mohou projevovat mnoha způsoby, nechceme zavírat před signály oči. Spolupracujeme s Mensou Česko a žáci měli možnost zúčastnit se testování. Zavádíme nově i systém vytahovaných hodin s různorodými tématy. Ovšem individuální přístup je pro nás také velmi důležitý. Více žáků navštěvuje i vybrané hodiny ve vyšších ročnících.

Nastartovali jsme motor, ale teprve se rozjíždíme. Chceme, aby se každý zvědavec i Zvědavec cítil vyslyšen díky systému podpory nadání na naší škole. Máme pro všechny rodiče a děti velkou novinku! S nadšením můžeme oznámit, že od školního roku 2025/2026 budeme otevírat na 2. ZŠ Boženy Němcové Zábřeh třídu Světa vzdělání pro nadané!


Irena Matušková

Didaktisová detektivní akademie

Na Základní škole Didaktis v Brně se v září 2023 otevřel nový a tajemstvím opředený kroužek s názvem DiDA. Tento kroužek byl určen pro děti, které mají rády záhady, detektivní práci a touží po dobrodružství. Celý rok byl koncipován jako tréninková škola pro budoucí detektivy, kde si mladí účastníci mohli vyzkoušet různé techniky a metody, které používají skuteční kriminalisté.

Na úvodním setkání děti složily slavnostní slib před Agentem trenérem, který je následně přijal jako Agenty ve výcviku. Každý účastník si zvolil své krycí jméno, zakódoval své osobní údaje do čárového kódu a pomocí binárního kódu si pak zašifroval své skutečné jméno. Nechyběl průkaz agenta s fotografií s nezbytnými tmavými brýlemi, odznak akademie a Top Secret složka. To vše symbolizovalo začátek v detektivním světě.

Během celého roku čekala děti řada napínavých úkolů a výzev. Naučily se, jak vyplnit evidenční kartu zločince, což zahrnovalo přesný popis osoby, který později využily při pátrání po podezřelém. Další lekce byla zaměřena na daktyloskopii, kde se děti učily snímat otisky prstů, porovnávat papilární linie a také rozpoznávat stopy obuvi. Hledání místa činu pomocí drobných fotografických indicií bylo pro děti vzrušující výzvou, stejně jako pátrání ve tmě za pomoci termokamery.

Postupně si děti vyzkoušely různé další disciplíny, jako forenzní antropologii, kde skládaly nalezené kosti, mechanoskopii, při níž se zaměřily na hledání správného klíče k zámku, nebo kryptografii, kde luštily šifry a prolomovaly kódy. V průběhu roku řešily v detektivních týmech různé případy, jako Záhadu tajemného domu, Únos domácího mazlíčka, Případ ukradené knihy, Bankovní loupež a další záhadné situace.

Celoročním elánem a pílí všichni Agenti ve výcviku úspěšně splnili potřebné úkoly a získali dostatečný počet hvězd za svou práci. S hrdostí obdrželi diplomy, čímž si zasloužili hodnost Agent junior. V příštím ročníku Akademie si pro jistotu hned rezervovali místa, aby mohli pokračovat ve svém detektivním dobrodružství.


Simona Martinková

Klub nadaných dětí v Opavě při ZŠ Englišova úspěšně pokračuje ve své činnosti již čtrnáctým rokem. Během této doby jsme se stali pevným bodem v rozvoji talentů a dovedností dětí z opavských škol. Našim cílem je poskytovat pestrou škálu aktivit, které podporují intelektuální, kreativní i osobnostní rozvoj dětí.

Ve školním roce 2023–2024 jsme se zaměřili na čtyři základní témata, kterým jsme se věnovali na tematicky propojených schůzkách.

Prvním bylo zemědělství a zdraví potravin, které jsme prozkoumali v Národním zemědělském muzeu v Ostravě. Zde se děti seznámily s tím, jak se potraviny získávají a jak důležitá je jejich kvalita pro naše zdraví. Dále jsme se věnovali procesu zpracování obilí v místním mlýně, dozvěděli jsme se o všech fázích jeho zpracování a poznali jsme typické mlynárenské výrobky. Nakonec jsme navštívili Slezskou pekárnu, kde jsme odhalili tajemství pečení chleba a jemného pečiva. Tento praktický pohled na potravinářský průmysl byl obohacujícím zážitkem, který dětem ukázal důležitost kvality potravin v našem každodenním životě a umožnil jim pochopit celý cyklus výroby potravin, od pěstování až po finální produkt na našem stole.

Druhou oblastí byly badatelské programy, které jsme realizovali ve spolupráci s pedagogy ze ZŠ Englišova a Mendelova gymnázia v Opavě. Na ZŠ Englišova jsme zkoumali složitou strukturu a fascinující vlastnosti motýlích křídel. Diskutovali jsme o tom, jak by tato zjištění mohla využít bionika, což je vědecký obor, který se inspiruje přírodními řešeními pro technologické inovace. Na Mendelově gymnáziu si děti vyzkoušely roli detektivů v kriminologické laboratoři. Pomocí chemie a biologie zkoumaly DNA, zatímco logika jim pomohla při vyhodnocování indicií vedoucích k vyloučení pachatele. Děti zjistily, jak věda a deduktivní myšlení mohou sehrát klíčovou roli při řešení záhad a celý program jim přiblížil fascinující svět forenzní vědy a rozvíjel jejich analytické myšlení.

Třetí oblastí byly umělecké ambice našich členů. Na ZŠ Englišova děti vymýšlely a připravovaly scénky pro animovaný film, na což se připravily díky návštěvě výstavy Imaginárium. Na programu ke Dni konstrukce si pak děti vyzkoušely roli architektů, kdy se zabývaly mechanikou potřebnou při navrhování budov, mostů a dalších stavebních děl. Tato aktivita nejenže rozvíjela jejich kreativitu, ale také jim poskytla praktický pohled na technické aspekty architektury. Děti si vyzkoušely, na co všechno musí architekt pamatovat, aby jeho stavba přetrvala století.

Kromě toho jsme letos využili příležitosti 800. výročí první písemné zmínky o Opavě a zaměřili jsme se na historické události, které ovlivnily vývoj našeho města, a na významné architektonické a umělecké památky v Opavě. Na workshopech organizace OKO jsme se věnovali těmto tématům do hloubky, což dětem umožnilo lépe porozumět kulturnímu dědictví našeho města a jeho významu pro současnost.

Každý rok přicházíme s novými a zajímavými programy, které děti motivují k objevování nových oblastí vědění a umožňují jim rozvíjet své schopnosti v přátelském a inspirativním prostředí. Děti tak mají možnost zapojit se do různorodých projektů, soutěží, exkurzí a dalších vzdělávacích aktivit, které jim pomáhají objevovat a rozvíjet jejich potenciál.

Školní rok 2023/24 byl pro Klub nadaných dětí Opava opět velmi plodným obdobím, plným poznávání, kreativity a rozvoje talentů. Těšíme se na další rok, kdy budeme pokračovat v podpoře našich nadaných žáků a jejich zájmů.


Jana Rohová, Lenka Kloudová

V letošním školním roce se náš klub rozrostl, máme tedy klub na prvním i druhém stupni. A co všechno jsme letos podnikli?

Na podzim jsme se s pěknými výsledky zúčastnili Logické olympiády a navštívili jsme plzeňskou Techmánii. Při schůzkách klubu jsme postavili sluneční minielektrárnu, funkční větrák a několik elektrických obvodů. Vytvořili jsme velkou GraviTrax dráhu a zahráli si únikovou hru. Také jsme, jak se již stalo milým zvykem, navštívili strakonické gymnázium, se kterým náš klub spolupracuje. Tentokrát jsme se dozvěděli něco z fyziky a biologie.

Ve druhém pololetí nás čekal úžasný výlet na Akademii věd – konkrétně do Ústavu živočišné biologie a genetiky. Prohlédli jsme si zárodečné buňky a vývoj myši. Děti byly nadšené z myších mláďat, která mohly pozorovat v různém stadiu růstu. Pozorovali jsme, jak se zárodečná buňka dělí.

Podívali jsme se na výzkumný chov miniprasátek. Navštívili jsme laboratoř s operační místností, prohlédli jsme si a vyzkoušeli přístroje. Zjistili jsme, jak můžeme ovlivnit frekvenci tepu. Rekord byl z 90 na 171 tepů. V laboratoři genetiky jsme z banánu zkusili dostat DNA. Podařilo se. Dokonce jsme si DNA mohli vyndat ze zkumavky špičkou párátka.

Všichni vědci se nám velmi věnovali, odpovídali na naše zvídavé otázky a chválili naše znalosti.

Při schůzkách klubu jsme dělali pokusy s barvou a vyzkoušeli si vytvořit medúzu, stavěli jsme ze stavebnic, hráli společenské a únikové hry. Postavili jsme obří bublifuk. Pan Štrobl nám udělal zajímavou přednášku ze své cesty po Himalájích.  Na gymnáziu jsme si vyzkoušeli roboty a chemické pokusy. V červnu jsme měli zajímavou návštěvu – přijel si s námi popovídat známý český horolezec a cestovatel pan Trávníček.

Z činnosti naší práce s nadanými dětmi vyšla i publikace pro pedagogy a rodiče – Nadané dítě na 1. stupni ZŠ (nakl. Raabe).

A co plánujeme na příští rok? Neprozradíme. Ale děti se mají na co těšit!


Michaela Vaňková

Při pravidelných schůzkách se zabýváme logickými úlohami, badatelskými výpravami, pokusy a společenskými hrami. Ke Klubu nadaných žáků jako každý rok otvíráme i IQ Klubík, který je určený nejmladším žákům a těší se veliké oblibě. V roce 2023 se skupina nadaných žáků vydala na setkání nadaných žáků do Kadaně, kde společně s dalšími účastníky z různých škol bádali nad zapeklitými úkoly. Nadaným žákům se dále věnujeme i v běžné výuce, do které zařazujeme prvky kritického myšlení, skupinové i individuální projekty. Mezi pravidelné a velmi oblíbené činnosti patří i výpravy za vědou a poznáním do vědecko-zábavných center.


Alena Špádová

Do budovy v Lupáčově ulici, v bezprostřední blízkosti Olšanského náměstí v Praze 3 – Žižkov, mířili školáci již za císaře pána. Tenkrát nesla název Jubilejní obecná škola císaře Františka Josefa I. – a v letošním roce slaví 111 let od svého založení.

Dnes škola svým žákům nabízí rozšířenou výuku jazyků a ICT, bilingvní třídy, rodilé mluvčí, sportovní kurzy, zahraniční výjezdy a projekty, klub nadaných žáků, přípravu na mezinárodní zkoušky z angličtiny, spolupráci s British Council a UNESCO a je také fakultní školou UK. Při vzdělávání je využívána metoda CLIL a tandemová výuka i heuristický způsob výuky v přírodovědných předmětech. Žáci rozvíjejí své klíčové kompetence v Žákovském parlamentu a jejich rodiče aktivně podporují další rozvoj školy v Rodičovské unii. Ve svém Školním vzdělávacím programu základní škola zakotvuje také podporu rozvoje nadání v projektech pro nadané děti již od první třídy a toto naplňuje ve všech vzdělávacích směrech po celou dobu studia žáka na škole.

Jednou z forem této podpory je Klub nadaných dětí, který na škole funguje od roku 2018. Cílem Klubu je zábavnou a inspirativní formou podporovat rozvoj logického myšlení dětí, jejich všeobecné znalosti, vlastní fantazii a kreativitu. Klub je rozdělen do dvou skupin. První skupina sdružuje žáky prvních tříd, u kterých je zohledněno, že ještě plně neovládají čtení, psaní a počítání, druhou skupinu navštěvují žáci 2.–4. tříd.

Naše setkání jsou vždy zaměřená na konkrétní, dětem blízké téma. Během práce je zohledňována individualita a specializace jednotlivých dětí a program jednotlivých setkání je připravován tak, aby byl pro ně inspirující a motivoval je k získávání dalších informací a dovedností. Podporujeme práci v týmu, děti jsou motivovány ke sdílení svých závěrů a názorů s ostatními, jejich klidnému věcnému prodiskutování a přijímání společných závěrů s respektováním výhrad a připomínek. Získávají tak cenné zkušenosti, které jim pomáhají snáze fungovat v jiných dětských a dalších skupinách mimo klub.

Děti si obvykle na začátku setkání musejí samy vyluštit konkrétní téma, kterému se budeme věnovat. Následně toto téma rozvíjíme formou řešení nejrůznějších rébusů a šifer. Děti získávají nové znalosti a dovednosti související se zvoleným tématem a na závěr v kreativní části vytváření něco, co s probíraným tématem souvisí. Výtvory jsou pak vystavovány v místnosti přístupné rodičům, takže jim děti mohou svou práci prezentovat a o daném tématu s nimi diskutovat.

V loňském roce jsme se například věnovali léčivým bylinám a v závěru setkání děti vytvořily nádherný herbář smyšlených léčivých bylin s profesionálním popisem charakteristik jednotlivých rostlin a jejich použití. Na jaře vytvořily model jarní zahrady, následně doplněný jejími obyvateli z keramické hlíny. Na setkání věnovaném šnekům si děti musely nejprve najít papírové šneky s rébusy a na závěr hodiny si pomalovaly skutečné šnečí ulity. Velký úspěch mělo také velikonoční setkání s rébusy schovanými v obalech z Kinder vajíček se závěrečným malováním společného obřího vejce, míchání čarodějných lektvarů se seznámením se základy chemických reakcí nebo setkání věnované Japonsku, kdy si děti vyzkoušeli i práci s hůlkami a malování japonských znaků štětcem a tuší.

V loňském roce se nám také velmi osvědčilo provázání témat našich setkání s exkurzemi. Nejprve se zvoleným tématem zabýváme na jednom až dvou setkáních ve škole a pak si znalosti rozšíříme odpovídající exkurzí. Na jaře jsme se tak věnovali tématu vody z pohledu přírody a po přípravném setkání ve třídě jsme absolvovali program Obojživelníci a Bezobratlí v DDM Stanice přírodovědců na Praze 5 s následnou exkurzí do Dolních Počernic, kde nás čekal program Život vody od Lesů hlavního města Prahy. Děti si propojily a rozšířily získané informace o vodě přímo v terénu včetně odchytu vodních živočichů a hodnocení kvality vody na základě naměřených fyzikálních veličin a biologických markerů a na závěr vytvořily atlas vodních živočichů sestavený z vlastních kreseb.

V závěru školního roku jsme zahájili další projekt věnovaný vesmíru. Po přípravném setkání ve třídě jsme navštívili hvězdárnu v Ďáblicích s programem Planety, zajatci Slunce. Následovala prohlídka hvězdárny a po ní kvíz plný šifer a rébusů nazvaný Test základních znalostí astronauta. Na následujícím setkání jsme pak navázali řešením náročnějších rébusů a šifer souvisejících s vesmírem, které děti řešily v menších týmech. V závěru setkání si pak děti sestavily knihu vesmírných misí, na které by chtěly vyrazit. V letošním školním roce na tento program navážeme například průzkumem terénu zkoumaného vesmírného tělesa, hodnocením vhodnosti pro život a komunikací s tamními obyvateli. Vše opět doplníme vhodnými exkurzemi do vzdělávacích institucí. Jako vždy s maximální podporou dětského vnímání světa, jejich zvídavosti, fantazie a kreativity.


Renata Miková

Nadané děti na Masarce

Na základní škole Masarova v brněnské Líšni již osmým rokem úspěšně působí Klub nadaných dětí, ve kterém se scházejí zájemci z 2.–5. tříd. Na schůzkách se věnujeme rozvoji schopností a nadání napříč různými oblastmi. Zvládáme jazykové rébusy, luštěnky, přesmyčky, deskové hry, stavebnice, logické úkoly, poznáváme a objevujeme zajímavosti ze světa přírodních věd, šifrujeme. Letos jsme také připravili herní odpoledne s deskovkami pro rodiče, prarodiče, sourozence a kamarády. Během roku jsme navštívili spoustu odborných pracovišť (muzea, VUT, laboratoře MU, tiskárnu, magistrát města Brna). Děti zvládly také samostatně naprogramovat strojní součástky nebo pracovat s 3D tiskárnou.

Nejenom děti z Klubu, ale i další žáci s hlubším zájmem o různá témata kolem nás, se letos setkali na Dětské vědecké konferenci, kterou jsme u nás na Masarce uspořádali již počtvrté. Dostali jsme možnost nahlédnout do filmového světa, plného různých triků, do říše exotických domácích mazlíčků i ohrožených zvířat, cestovali jsme vesmírem, poznávali velmi důležité části naší neživé přírody, relaxovali za zvuků klasické hudby našich nejznámějších hudebních géniů a na závěr jsme se loučili pomocí technologie budoucnosti AI. Diváci, z řad žáků různých tříd, spolužáků přednášejících, rodičů, kteří přišli podpořit své děti, a odborné poroty, pak kladli dětem všetečné otázky, kterými se témata ještě více rozvíjela. Prezentace sklidily velký ohlas a zaslouží si uznání. Prezentující žáci 1. až 8. ročníku překvapili svou bezprostředností, vystupováním, znalostmi, hlubokým zájmem o vybraná témata a schopností komunikace i v neplánovaných situacích.


Alena Vavřinová, Andrea Lombard

Děti vedeme k samostatnosti a mají možnost volby, a proto mají každý den v rámci programu Začít spolu možnost vybrat si z několika připravených aktivit. Třídy jsou rozděleny do center aktivit a děti si samostatně vybírají činnosti které je zajímají. Děti se také podílí na plánování aktivit.

Pracujeme s klasickými výukovými materiály, jako jsou didaktické pomůcky, knihy, různorodé materiály, přírodniny, ale již před několika lety jsme začali zařazovat i činnosti s digitálními technologiemi. Zkoumáme elektronickými mikroskopy, programujeme s včelkou BeeBoot a robotem Cubeto. V letošním roce nám přibyla interaktivní tabule. Tabuli využíváme k mnoha činnostem a také pro učení NTC. Procvičujeme grafomotoriku, hrajeme logické hry, poznáváme a přiřazujeme symboly. Sledujeme naučná videa a využijeme tabuli i při spolupráci s rodiči.

Na spolupráci školy a rodiny klademe velký důraz, snažíme se rodiče co nejvíce zapojit do dění v MŠ. V průběhu roku chystáme různé akce pro rodiče s dětmi. Na plotě školky je po celý školní rok vyvěšena zábavná „plotovka“ týkající se aktuálních témat a ročních období.

Každý rok seznamujeme nové rodiče s metodou NTC a s naší spoluprací s Mensou. I v příštím roce budeme s nadšením pokračovat a dále prohlubovat zapojení NTC do činnosti dětí a dále se vzdělávat abychom mohli děti co nejvíce rozvíjet.


Drahomíra Palionová

Klub nadaných dětí na naší škole funguje od roku 2010. V uplynulém školním roce jsme se opět věnovali rozvoji talentů a zájmů našich členů prostřednictvím pestré škály aktivit. Naše exkurze, workshopy a tematická setkání nejen obohatily znalosti dětí, ale také podpořily jejich kreativitu a týmovou spolupráci, zájem o vědu, historii a techniku. Každá akce byla pečlivě připravena s cílem rozvíjet různé aspekty nadání našich členů. Věříme, že tyto zkušenosti přispěly k jejich osobnímu a intelektuálnímu růstu. V následujícím článku bychom rádi shrnuli nejzajímavější momenty a úspěchy, které jsme společně zažili.

Po stopách poutníků a Cesta do Indie

Školní rok jsme zahájili exkurzí na kopec Marek, kde jsme se ponořili do frenštátských pověstí a legend. Děti měly možnost navštívit kapličku sv. Marka, historickou památku postavenou na paměť období moru, a při té příležitosti se seznámily s příběhy o moru a ve skupinách plnily různé úkoly. Při říjnové besedě o Indii nám pak pan učitel, který procestoval Indii vlakem, prostřednictvím fotografií, videí a poutavého vyprávění představil město Agra, domov slavného Taj Mahalu nebo národní park Nagarhole. Děti si také vyzkoušely napsat své jméno v sanskrtu.

Exkurze do Muzea meteoritů, bojová hra a programování

V listopadu nám při exkurzi do frýdecko-místeckého Muzea meteoritů jeho zakladatel Jaroslav Filip přiblížil, co meteority jsou, odkud pocházejí a jaké mají fyzikální vlastnosti. Viděli jsme meteority, železné meteority a pallasity – největší pozornost přitom vzbudil třináctikilový meteorit, který si děti mohly potěžkat.

Při dalším setkání mohly děti prokázat své schopnosti a znalosti při bojové hře, kde se musely vypořádat s úkoly z historie, matematiky, hádanek a fyzických dovedností.

Na konci měsíce jsme sezaměřili i na programování – to děti nadchlo svou logikou a efektivitou. K dispozici jsme měli několik sad stavebnic LEGO Education SPIKE Prime, které děti učí kriticky přemýšlet a zároveň je baví. Během dvou hodin se dětem podařilo složit několik zajímavých výtvorů, které programovaly pomocí bloků bez nutnosti znát jakýkoliv kód. Badatelský přístup a odvaha řešit nové výzvy byly pro děti velmi motivující. Jejich činnost byla doprovázena nadšením, když se jejich poskládané zvířátko či kolotoč začal hýbat, blikat a vydávat zvuky.

Exkurze v HBZS a svět organizmů

V lednu jsme se vydali na nezapomenutelnou exkurzi do Hlavní báňské záchranné stanice (HBZS) v Ostravě-Radvanicích. Ta nám otevřela dveře do světa báňských záchranářů, kteří se dennodenně vydávají do nejhlubších útrob země, aby chránili životy a majetek. Hlavní báňská záchranná stanice v Ostravě-Radvanicích patří k předním institucím svého druhu v České republice. Procházeli jsme skladem s potápěčským i lezeckým vybavením, velitel pan Šulej nám detailně popsal, jak se báňští záchranáři připravují na možné havárie a jakým způsobem řeší různorodé situace pod zemí, a žáci měli příležitost položit otázky a dozvědět se více o zajímavých případech, které tito odvážní muži řeší v rámci své profesionální dráhy. Na konci dne žáci uznale připustili, že práce báňského záchranáře nebo důlního pracovníka rozhodně není jednoduchá.

V březnu jsme se zaměřili na okouzlující svět živých organismů. Děti měly možnost prozkoumat různé preparáty živočichů pod mikroskopem a objevovat detaily, které běžně nevidíme. Následně jsme se ponořili do světa hmyzu, kde jsme se dozvěděli mnoho zajímavostí o jejich životě a přizpůsobení se prostředí. Děti pracovaly ve skupinách a prezentovaly své poznatky ostatním, což podpořilo jejich komunikační dovednosti a schopnost týmové spolupráce.

Trénink mozku a učení s radostí

V dubnu jsme se věnovali tréninku mozku prostřednictvím her a cvičení zaměřených na posilování paměti, koncentrace a myšlení. Jednou z hlavních metod byla hra s asociacemi, která dětem pomohla lépe si zapamatovat informace. Děti se učily přiřazovat obrázky k různým slovům a pojmům a poté je spojovat pomocí vizuálních asociací. Tato aktivita nejen rozvíjela jejich kognitivní schopnosti, ale také přinesla spoustu zábavy.

Zábava a učení se spojily dohromady i při dalším setkání, kde vytvořily jedinečnou a vzrušující výuku – ta odstartovala matematickou křížovkou a skončila záhadou života želv. V našem dobrodružství objevování a učení hrála klíčovou roli inovativní metoda nazvaná I.N.S.E.R.T. Tato metoda není jen zkratkou, ale celým rámcem pro porozumění, který vede děti k hlubšímu učení se s radostí a zapojením.

Kromě toho jsme se během školního roku podívali mimo jiné do svíčkárny, na výstavu Svět kostiček, výstavu klobouků nebo výrobu teplotních čidel a snímačů SENSIT.

Věříme, že i tento školní rok nám přinese nové výzvy a příležitosti k rozvoji talentů našich členů.


Zuzana Knesplová

Všimni si na jaře…

Letošní jaro jsme pojali s prvostupňovými Zvědálky všímavě. V nedalekém lesoparku Štěpánka měli možnost zkoumat, co roste a kvete. Jednu rostlinu si mohli vybrat a prozkoumat ji co nejvíce způsoby a smysly, jako by ji viděli poprvé. Mohli rostlině dát i originální název. K ruce měli vedle svých pěti smyslů také pravítka, papíry, tužky… Vznikly tak originální projekty, kdy děti zkoumaly, zda květy rostlin barví a smetankou lékařskou a dalšími rostlinami vybarvili papír, nebo odvážnější i některé části rostlin ochutnávali. Vedle žlutavy „objevily“ nové rostliny jako uvoděnku, jakokopřivu či bělku.


Jana Masníková

Klub Zvídálek se schází pravidelně jednou týdně. Na našich schůzkách jsme řešili logické úlohy, hráli deskové hry, četli si v knihách, diskutovali, pozorovali a experimentovali. Zjišťovali jsme například, kdo všechno se může vylíhnout z vajíčka, jak žijí šneci, proč se stromům na podzim barví listy, jak se rozmnožují rostliny či jak je to s mícháním barev. Děti si hrdě vedly vlastní badatelské deníky. Na poslední schůzku jsme pozvali rodiče, aby je děti provedly klubovnou a ukázaly jim to nejlepší, co jsme společně zažili. Rodiče se pobavili také u vlastního úkolu – luštění přísloví zakódovaných do obrázků. Činnost klubu podpořilo prostřednictvím grantu statutární město Ostrava.


Kateřina Vágnerová

Klatovský LogIQ klub nadaných dětí má již 11letou tradici. Schází se každý týden po školní výuce přímo v základní škole, a to hned na dvou základních školách. Je určen žákům I. stupně ZŠ a je rozdělen na skupinu mladších dětí 1.–2. třída a starších dětí 3.–5. třída. Zájemci z řad odrostlých členů pomáhají s klubovou činností jako asistenti.

Mezi klubové aktivity patří vědecké bádání, řešení logických úkolů, luštění šifer, čtenářské aktivity, hraní deskových her a exkurze na zajímavá místa. Vyvrcholením každoroční klubové činnosti je vědecký badatelský týden v létě, na jehož organizaci a badatelských aktivitách se podílí už i nejstarší bývalí členové klubu. Letos v tématu od pravěku k robověku děti kromě práce v biologické a chemické laboratoři sestavovaly modely vesmírných základen, zkoumaly různé biotopy přímo v terénu nebo si vyzkoušely uměleckou tvorbu formou papírového skládání přímo v galerii, na motivy právě probíhající výstavy, kdy byla všechna vytvořená díla nafocena a odeslána umělcovi.

Každoročně se děti v klubu zapojují do badatelské soutěže Pohár vědy. Letos se v této soutěži blýskly, když se probojovaly jako nejlepší přes tři měsíční domácí kola a online regionální finále do národní česko-slovenské soutěže, ve které nakonec skončily na úžasném 2. místě, a v říjnu 2024 v česko-slovensko-turecké mezinárodní soutěži obsadily v konkurenci šesti týmů (dvou nejlepších z každého státu) krásné třetí místo.

Pro ostatní vedoucí a lektory klubů jsme zavedli facebookovou skupinu pro sdílení nápadů a povedených aktivit. Každý měsíc si také mohli čtenáři časopisu Mensa přečíst články s badatelskou inspirací z klatovských klubů a některé aktivity si sami vyzkoušet.

Fotoreportáž: Vědecký týden LogIQ klubu

Celý článek


Kateřina Vágnerová

V červnu se v Klatovech již tradičně uskutečňuje unikátní populárně-vědecké akce zaměřená na děti mladšího školního věku (předškoláci – 6. třída ZŠ) s názvem Dětská vědecká konference. Po vzoru velkých univerzit, jež v Klatovech nemáme, pořádáme (nadšenci okolo Klubu nadaných dětí LogIQ) jeden víkendový den plný skutečné vědy v podání pro děti. Na tuto akci zveme vědce z různých univerzit a vědeckých pracovišť z celé České republiky, aby předali to nejkrásnější ze svých oborů zvídavým dětem.

Dopoledne ve velkém sále proběhnou vždy 2 zkrácené vědecké přednášky (40 minut) následovány odpolední sérií workshopů (30 minut) a na závěr celé konference se děti mohou samy prezentovat svými ručně vyrobenými plakáty o tématech dle svého zájmu v rámci poster-sesion. Po celou dobu jsou navíc dětem přístupné rozličné propagační vědecké stánky. Letní termín akce dovoluje využití venkovních i prostor, a tak je Dětská vědecká konference právem vědeckým festivalem.

Výprava na Dětskou vědeckou konferenci do Klatov

Celý článek

Zanechat komentář

− 2 = 4

Mohlo by se vám líbit