Jak si chránit jasnou mysl: vliv stravy

Sídlí v různých částech mozku a jsou vzájemně propojeny. Zahrnují paměť, pozornost a soustředění, rychlost zpracování informací, výkonné funkce včetně emocionální sebekontroly, vyjadřování, porozumění a prostorovou orientaci. Jejich výrazný pokles může vést až k demenci. Každý z nás si proto přeje tyto funkce co nejdéle zachovat.
Jednou z cest, jak si jasné myšlení uchovat, je správná strava. V dubnu 2019 publikovali britští vědci výsledky 30letého výzkumu, ve kterém sledovali 2621 osob od 25 do 55 let. Hodnotili vliv tří typů stravy na rychlost poklesu kognitivních funkcí. Studie zahrnovala muže i ženy různých ras. Výsledky ukázaly pomalejší zhoršování kognitivních funkcí u osob, které konzumovaly tzv. středomořskou stravu, a u osob konzumujících stravu nazvanou A Priori (APDQS). Středomořská strava znamená hojnou konzumaci ovoce a zeleniny, luštěnin, obilovin a oříšků, používání olivového oleje, častou konzumaci ryb, umírněnou spotřebu mléčných výrobků a omezení červeného masa a jednoduchých cukrů. A Priori strava je založena na konzumaci ovoce a zeleniny, luštěnin, nízkotučných mléčných výrobků, ryb, zahrnuje rozumné množství alkoholu a omezuje smažená jídla, solené pochoutky, sladkosti, tučné mléčné výrobky a slazené nápoje. Všimněte si, že tato strava žádnou potravinu zcela nevyřazuje, pouze omezuje její množství, a že je velmi pestrá. V mnohém se shoduje s potravou zdravou pro srdce a cévy.
Podnětné by mohlo být také doporučení BBC připravené ve spolupráci s nutričními poradci již v roce 2015.2 Uvádí 10 potravin, které podporují myšlenkové pochody, mohou zlepšit naši paměť a soustředění. Jsou to:
celozrnné obiloviny, 
rybí tuk,
borůvky,
rajčata,
vejce,
černý rybíz,
dýňová semínka,
brokolice,
šalvěj,
oříšky.
Autoři tohoto doporučení také doplňují, že zlepšení kognitivních funkcí a zpomalení nepříznivého vlivu stárnutí na naši mysl má pohybová aktivita.

Novinkou ve výzkumu kognitivních funkcí je také zjištění, že jejich poklesu ve vyšším věku předchází zhoršení nebo ztráta čichu.3

Zdroje: 
1. McEvoy CT, Hoang T, Sidney S, et al. Dietary patterns during adulthood and cognitive performance in midlife: The CARDIA study. Neurology. 2019 Apr 2;92(14):e1589-e1599. Dostupné na: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30842290. Navštíveno 3. 4. 2019.
2. Lewin J. 10 foods to boost your brainpower.  BBC goodfood. Dostupné na: www.bbcgoodfood.com/howto/guide/10-foods-boost-your-brainpower. Navštíveno 3. 4. 2019.
3. Dintica CS, Marseglia A, Rizzuto D, et al. Impaired olfaction is associated with cognitive decline and neurodegeneration in the brain. Neurology. 2019 Feb 12; 92(7): e700-e709. Dostupné na: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30651382. Navštíveno 3. 4. 2019.

Autor: Zuzana Zafarová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *